Denník N

Ako môže Bugárov minister vrátiť rozum do stavby diaľnic

Tempo výstavby diaľnic bude teraz diktovať Most-Híd, ktorý má tendenciu preferovať južné Slovensko. Šéf strany posiela na ministerstvo dopravy Árpáda Érseka. Ponúkame 4 rady, ktoré by mu mohli ministrovanie uľahčiť.

1. Urobiť rebríček priorít

Budúci minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) má historickú príležitosť vniesť do rozhodnutí o výstavbe diaľnic rozhodovanie podľa faktov. Pôdu mu už pripravili analytici vládneho Inštitútu pre finančnú politiku. Program Hodnota za peniaze umožňuje testovať, kde má pre Slovensko najväčší prínos postaviť diaľnicu a kde, naopak, postačí diaľnica aj neskôr, prípadne sa dá dopravný problém vyriešiť aj inak – rýchlejšie a efektívnejšie.

Rozhodovanie o tom je kľúčové. Ak sa začne stavať skôr na mieste, kde je dopravný problém menší, znamená to neskoršiu pomoc v regióne, ktorý ju potrebuje naliehavejšie.

Preto je dôležité, či nový minister Érsek prehodnotí rozhodnutie svojho predchodcu Romana Brecelyho (Sieť) ignorovať šikovnú pomôcku vládnych analytikov na informované rozhodovanie. Brecely si totiž dohodol s ministrom financií Petrom Kažimírom, že z hodnotenia efektivity vypadnú diaľničné projekty za 2 miliardy eur. Inak povedané – všetko, čo sa chystal stavať.

Tak sa stalo, že nechal svojmu nástupcovi na stole vysúťažené diaľničné úseky pri Čadci a pri Prešove s tým, že jediný ich kilometer vychádza drahšie, než keby boli celé v tuneli. Posudky k nim neobstaral.

Teraz je Brecely na odchode a je na Érsekovi, či zmluvy podpíše alebo nie a či nechá vypracovať kompletný rebríček diaľničných projektov podľa toho, ktorý z nich prinesie v porovnaní s nákladmi obyvateľom Slovenska najviac úžitku.

2. Pozor na primátorov

Érsek sa o prehodnotení Brecelyho záverov bude rozhodovať v situácii, keď veľa primátorov a starostov na južnom Slovensku zbystrilo pozornosť. Ešte nikdy nebol

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Drahé a meškajúce diaľnice

Teraz najčítanejšie