Denník N

Diaľničiari dostanú pokutu za nákup posypovej soli na burze

Foto - Tasr
Foto – Tasr

Trestné stíhanie pre korupciu či pokuta od Úradu pre verejné obstarávanie. Aj to môže byť cena za to, aby sa v zime na diaľniciach nešmýkalo.

Pred dvomi rokmi vtedajší šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a manažér Smeru Milan Gajdoš hovoril, že by bolo dobré nakupovať cestársku soľ cez komoditnú burzu. Nápad je to dobrý, burza anonymná, flexibilný dopyt a ponuky tlačia ceny dole.

Ešte v tom istom roku 2014 diaľničiari nakúpili 2475 ton soli za 209-tisíc eur bez DPH, čiže približne po 85 eur za tonu.

No suma, ktorú za posypovú soľ napokon NDS reálne zaplatí, sa môže ešte výrazne zvýšiť. Úrad pre verejné obstarávanie totiž v týchto dňoch uzatvára kontrolu jej nákupu a už vie, že diaľničiarom zaň uštedrí pokutu.

„Úrad identifikoval jedno kontrolné zistenie, ktoré malo vplyv na výsledok obstarávania. Uvedené konanie napĺňa znaky skutkovej podstaty správneho deliktu, preto bude prípad postúpený na správne konanie vo veci uloženia pokuty,“ povedal hovorca úradu Ján Mažgút.

Hovoriť o výške pokuty je podľa neho zatiaľ predčasné. Záznam o kontrole ešte na webe nie je.

Hovorkyňa NDS Michaela Michalová však avizuje, že sa im pokuta nepozdáva a budú sa proti nej brániť. „NDS postupovala a bude postupovať v súlade so všeobecne záväznými predpismi a využije všetky právne kroky, aby obhájila svoje konanie,“ povedala.

Najali si brokera

Problém, ktorý naznačili úradníci, pritom nemusí byť v cene. Aktuálne sa soľ na burze nakupuje po niečo vyše 60 eur za tonu, čiže približne o 15 eur lacnejšie, než za ňu v roku 2014 platili diaľničiari.

Cena, ktorá vyplynula z burzového nákupu, bola v tom čase reálna, myslí si šéf bratislavskej komoditnej burzy Pavol Scholtz. Vraví, že nákup na burze sa oplatí aj dnes – naposledy sa o tom presvedčili nákupcovia z banskobystrickej župy, keď kúpili na najbližšiu sezónu soľ po 64 eur za tonu.

Naopak, práve tradičné tendre ukazujú abnormálne vysoké ceny. „Ostatné kraje váhajú s nákupom na burze, napríklad Trnavský kraj aktuálne vypísal súťaž s odhadovanou cenou až 100 eur za tonu,“ opisuje Scholtz obchody.

To, čo úradníkom prekáža v spomínanom tendri, je, že diaľničiari na burze nekupovali soľ sami. Dohodli sa s profesionálnym brokerom, ktorý ju pre nich kupoval, spomína si Scholtz na výhrady úradníkov.

Úplatky riešila polícia

V mene diaľničiarov nakupovala firma AS Partneri. Približne tretinu potrebnej soli skúpila na burze od firmy Nelux.

Nelux ani AS Partneri už pritom na burze nepodnikajú, Scholtz ich v roku 2015 z burzy vypoklonkoval.

Len pár týždňov po tom, ako uzatvorili pre NDS spomínanú zákazku, si na burze všimli, že Nelux a AS Partneri obchodujú čudne. Broker NDS totiž nečakal na najlacnejšiu ponuku, ale zrejme hneď akceptoval ponuku Neluxu.

Neskôr sa zástupca Neluxu Ladislav Hrnek pokúsil podplatiť Scholtza, aby pomáhal manipulovať obchod so soľou. Ponúkol mu 25-tisícový úplatok, no Scholtz spolupracoval s políciou. Hrnek sa pred sudcom priznal a začali ho stíhať na slobode.

Diaľničiari potom vstúpili na burzu sami – bez makléra. Ešte nenakupujú, zrejme majú staré zásoby. V centrálnom registri zmlúv visí rámcová zmluva so spoločnosťou N-Power, v ktorej sa píše o nákupných cenách aj okolo 140 eur za tonu soli.

Drahé a meškajúce diaľnice

Teraz najčítanejšie