Denník N

RegioJet končí s deväťeurovými cenami. Nedodržal sľub, že bude lacnejší než bežné rýchliky

RegioJet vstúpil na linku Bratislava – Košice v decembri 2014, jazdil bez dotácií od štátu. Foto – TASR
RegioJet vstúpil na linku Bratislava – Košice v decembri 2014, jazdil bez dotácií od štátu. Foto – TASR

Podnákladové ceny deväť eur boli jedným zo symbolov vstupu RegioJetu na najdôležitejšiu slovenskú trať medzi Bratislavou a Košicami.

Pol roka po tom, ako štát odstránil RegioJetu z cesty hlavného konkurenta v podobe vlakov InterCity, prichádza súkromník s ďalším zdražovaním.

Od stredy končí s podnákladovými cenami deväť eur, ktoré boli jedným zo symbolov jeho vstupu na trať Bratislava – Košice. Po novom budú jeho najlacnejšie lístky na celú trasu stáť 12,10 eura.

RegioJet sa týmto krokom snaží sanovať svoje straty, za minulý rok prerobil na trati z Bratislavy do Košíc 5,5 milióna eur.

„Viem, že akákoľvek zmena cien nie je pre zákazníkov priaznivou správou, veríme však, že naše dôvody pochopia. Bohužiaľ, sme nútení ešte stále sanovať ekonomické škody spôsobené poškodením trhu podnákladovými cenami a cestovným zadarmo pre sociálne skupiny,“ vysvetlil v tlačovej správe majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Porušený sľub

Dvanásťeurové ceny však budú platiť len v takzvaných slabých dňoch. Počas špičky, teda napríklad vo štvrtok, v piatok a v nedeľu poobede, jazdí RegioJet až od 21,50 eura. V týchto časoch je tak súkromný dopravca drahší než štátne rýchliky, ktorých lístky stoja 18,70 eura.

Jančura týmto krokom porušil ďalší zo svojich sľubov, ktoré dával na jeseň 2014, krátko pred svojím vstupom na najdôležitejšiu slovenskú trať.

Vtedy síce pripúšťal, že ceny deväť eur sú len uvádzacie, boli totiž hlboko pod reálnymi nákladmi. Zároveň však ubezpečoval, že dlhodobo plánuje byť o štvrtinu lacnejší než bežné rýchliky.

„Chceme sa ustáliť na cene, ktorá bude o štvrtinu nižšia, než je cena rýchlika či autobusu,“ sľúbil Jančura v októbri 2014 pre denník SME.

Jazdíme bez dotácií

Na druhej strane, RegioJet naďalej ponúka kvalitnejšie služby než štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Jeho vlaky, v prípade, že nemeškajú, prejdú trasu medzi Bratislavou a Košicami za päť hodín, bežný rýchlik ide takmer šesť hodín.

Cestujúci má v cene lístka aj nápoje, roznášku novín a v jednom z vozňov aj monitory, na ktorých si môže púšťať filmy a televízne seriály. Vlaky RegioJetu sú povinne miestenkové, takže cestujúci má istotu, že bude i bez príplatku sedieť.

RegioJet rád zdôrazňuje, že na rozdiel od ZSSK nedostáva na svoje expresy štátne dotácie. Na linke medzi Bratislavou a Košicami jazdí na vlastné komerčné riziko.

Záhadný trh

RegioJet na otázku, prečo nedodržal pôvodné sľuby, Denníku N odpovedal, že v čase svojho príchodu nemohol predvídať, ako bude fungovať trh.

„Pri otvorení prevádzky nikto nepredpokladal, aký bude mať dosah napríklad cestovanie zadarmo. Navyše sa pri väčšine našich spojov naše ceny začínajú na úrovni 12,10 a 14 eur, čo je stále podstatne menej než v rýchlikoch,“ tvrdí RegioJet.

Na druhej strane, o zavedení Ficových zliav pre študentov a dôchodcov vedel Jančura už niekoľko mesiacov pred svojím príchodom, keď sľuboval, že bude najlacnejší.

Okrem toho musel počítať aj s tým, že bude viesť konkurenčný boj so štátnymi expresmi InterCity, ktoré tiež jazdili do Košíc za päť hodín a pri nástupe RegioJetu skokovo znížili svoje ceny – pri včasnej rezervácii mohol nimi cestujúci jazdiť už od 13 eur.

ZSSK pri príchode RegioJetu zaviedla vo vlakoch InterCity prémiovú triedu 1 plus, kde má cestujúci v cene lístka aj trojchodové menu. Foto - ZSSK
ZSSK pri príchode RegioJetu zaviedla vo vlakoch InterCity prémiovú triedu 1 plus, kde mal cestujúci v cene lístka aj trojchodové menu. Foto – ZSSK

Začiatkom tohto roka však ministerstvo dopravy nechalo vlaky InterCity zrušiť, čím čiastočne vyhovelo práve tlaku zo strany RegioJetu. Súkromník namietal, že štátne železnice prevádzkujú svoje prémiové expresy so stratou a hrozil, že pokiaľ sa nezačnú správať tržne, tak z trate Bratislava – Košice odíde.

Štát mu napokon ustúpil a po zrušení vlakov InterCity už Jančurovi nič nestálo v ceste, aby ceny postupne zvýšil.

„Chápem, že to nie je priaznivá správa pre cestujúcich, ale naše spoje nie sú dotované a na prevádzku si musia zarábať svojimi tržbami,“ opakuje Jančura.

Jančurov obchodný model

Bolo to už po niekoľkýkrát, čo si český podnikateľ vyskúšal taktiku, pri ktorej vstúpi na nejakú linku s podstrelenými cenami, a po vyhladovaní súperov začne postupne zdražovať.

V rokoch 2007 až 2008 napríklad jazdil s autobusmi medzi Prahou a Brnom za dve eurá, čím sa snažil vytlačiť konkurenčnú firmu Asiana. České súdy mu za to po rokoch udelili pokutu.

Ako súkromný dopravca síce RegioJet môže pýtať ceny, aké uzná za vhodné, avšak len do chvíle, kým sa neocitne v pozícii dominantného hráča, ktorý kontroluje väčšinu trhu.

To bol práve prípad konkurencie medzi Prahou a Brnom. „Zneužil dominantné postavenie,“ konštatovali české súdy.

Naproti tomu na Slovensku zatiaľ RegioJet nie je nikde v pozícii dominanta, preto mu za jeho cenovú politiku nič nehrozí (výnimkou sú len jeho osobáky medzi Komárnom a Bratislavou, tie však jazdia na objednávku štátu).

Slovenská skúsenosť

Za ultranízke ceny začal RegioJet jazdiť aj v januári 2015 na autobusovej linke Bratislava – Nitra – Banská Bystrica. Pri rezervácii cez internet pýtal za cestu medzi Nitrou a Bratislavou len dve eurá, jeho konkurenti na čele s firmou Turancar dovtedy jazdili za 4,60 eura.

Jančura sa ani netajil tým, že ide o dočasné riešenie, kým sa trh „nestabilizuje“. „Cenová vojna tam nebude navždy. Keď sa počet spojov konkurencie zníži, pôjdu ceny aspoň v niektorých časoch zase nahor,“ povedal Jančura.

Medzičasom už RegioJet v niektorých autobusoch do Nitry o euro zdražel a dá sa predpokladať, že takýchto spojov bude ešte pribúdať.

Naposledy vyvolal RegioJet cenovú vojnu na autobusovej linke medzi Bratislavou a Viedňou, kam vstúpil presne pred rokom. Za niektoré lístky kúpené cez internet začal pýtať jedno euro, väčšina lístkov stála štyri – konkurenční dopravcovia Slovak Lines a Blaguss jazdili do tej doby za 7,5 eura.

Aj na tejto linke medzičasom RegioJet zdražel a od tohto týždňa už zákazníci, ktorí uňho nemajú otvorené takzvané kreditné konto, zaplatia v absolútnej väčšine spojov za lístok päť eur.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie