Denník N

Sagan zdvihol na tour trofej, ktorú navrhol Slovák

Peter Olah sa pri výrobe trofejí spolieha na sklárov, ktorých treba na každú z nich niekoľko. Foto – archív P. O.
Peter Olah sa pri výrobe trofejí spolieha na sklárov, ktorých treba na každú z nich niekoľko. Foto – archív P. O.

Automobilový dizajnér Peter Olah navrhuje trofeje pre Tour de France a potom sleduje, akým gestom ju nad hlavu zdvihne Peter Sagan

Už šesť rokov sú trofeje najprestížnejších cyklistických pretekov dielom PETRA OLAHA. Každý rok sú niečím rovnaké a niečím odlišné.

Ako vznikajú trofeje pre Tour de France?

Na dizajnovom návrhu začíname pracovať zhruba tri mesiace pred začiatkom preteku. Veľa so sklármi debatujeme, hľadáme novú inšpiráciu, niečo špecifické, čo danú trofej bude odlišovať od tej z predchádzajúceho ročníka, čo ju bude robiť výnimočnou. Po prvotných skiciach sa vyrábajú prototypy, na ktorých si overíme, ako naše myšlienky fungujú v realite. Následne po úpravách začneme vyrábať finálnych šesť trofejí. Štyri poputujú víťazom a dve nám slúžia ako záložné. Na každej z nich pracujeme asi týždeň. Keďže sklo je veľmi nevyspytateľný materiál a výsledok musí byť perfektný, hneď od začiatku vyrábame viac kusov, začíname asi s pätnástimi, postupne tie horšie vyraďujeme.

Takže trofeje nie sú každý rok rovnaké?

Keď ma pred šiestimi rokmi oslovili, aby som navrhol cenu pre tento prestížny závod, mojím zámerom bolo, aby sme vytvorili trofej, ktorá bude jednoznačne rozpoznateľná ako symbol Tour de France, ale zároveň aby si víťazi každého ročníka odniesli domov originálny kus. Takže každý rok chceme, aby bola rovnaká, ale aj iná. Snažíme sa, aby na nich bolo niečo výnimočné, pre daný rok špecifické. Toto sa odráža aj na výsledku, keď každý rok používame inú sklársku technológiu.

Trofej Tour de France. Foto - Archív P. O.
Trofej Tour de France. Foto – Archív P. O.

V čom sú rovnaké?

Všetky boli vyrobené z českého krištáľu. Rozhodnutie použiť na výrobu krištáľ bolo relatívne jasné už od začiatku. Keď sa zamyslíte nad tým, čo je také typické pre Českú republiku, tak jedna z vecí je práve český krištáľ. Voľba materiálu teda bola rýchla a jednoznačná. Trofeje sú typické aj samotným tvarom. Predstavte si moment, keď sú víťazi po závode dekorovaní. Vtedy je dôležité, aby trofej bolo patrične vidieť. Chvíľu sme premýšľali síce i nad tanierom alebo misou, ale nakoniec sme dospeli k tomu, že najlepší bude vertikálny tvar. Tvar má však i svoju symbolickú rovinu. V spodnej časti je trofej široká, čo symbolizuje štart závodu, keď má ešte každý šancu vyhrať. V strede sa zužuje, tak ako sa aj zužuje pole závodu a profilujú sa favoriti. Hore sa končí diagonálnym rezom, ktorý symbolizuje jediného víťaza. To, že sa dá v strednej časti dobre uchopiť a zdvihnúť nad hlavu, sme zistili až neskôr. Aj keď Peter Sagan ukázal aj jej iné využitie. Tento rok ju držal na pleciach ako lyže, minulý rok z nej zase strieľal.

Peter Sagan a Chris Froome s trofejami, ktoré navrhol Peter Olah (Foto - AP)
Peter Sagan a Chris Froome s trofejami, ktoré navrhol Peter Olah (Foto – AP)

Čím boli unikátne tohtoročné trofeje?

Tento rok sme sa vrátili tak trochu ku koreňom cyklistiky. Ten nápad som prekvapivo dostal vtedy, keď som sa prechádzal v automobilovom múzeu Škoda a uvidel som tam vystavený bicykel. Paradoxne to bola prvá vec, ktorú páni Laurin a Klement, teda zakladatelia značky Škoda, vyrábali. Vtedy mi napadlo, že sa musím pozrieť na cyklistiku ako takú. Vychádzal som z fascinujúcich súbojov pretekárov kolo na kolo. Vytvorili sme teda kruhovitý dekór, ktorý symbolizuje práve točiace sa kolesá.

Stretli ste sa už so Saganom osobne?

My sme sa s Petrom nikdy nestreli. Poznám ho len tak, ako ho pozná väčšina Slovákov. Keď som začal ceny pred šiestimi rokmi navrhovať, tak som vlastne netušil, kto to je. Ale musím sa priznať, že keď som pracoval na tohtoročných návrhoch, myslel som aj na to, či si Sagan opäť odnesie moju trofej domov. Netuším, či vie, kto navrhol trofeje, ktoré vyhral. Ale je zábavné, ako dvoch Slovákov vo svete spája jedna súťaž.

TdF_6Peter Olah (38)

Industriálny, produktový a interiérový dizajnér, ktorý spolupracoval aj so spoločnosťami Škoda Auto, VW, Audi, Ford, Davidoff, MontBlanc, pracoval aj na architektonických projektoch. Získal viaceré medzinárodné ocenenia, aj ICSID Design Excellence Award. Doktorát má zo Slovenskej technickej univerzity.

Čím sa líši vaša práca na automobiloch od práce na trofejach v sklárni?

Každý dizajn je určitým spôsobom podobný. Je však rozdiel medzi priemyselne vyrábaným produktom a ručnou prácou. Keď navrhujeme autá alebo čokoľvek priemyselne vyrábané, tak najprv vzniká dizajn, v počítači sa vytvorí virtuálny 3D model, na základe ktorého vznikajú formy, do ktorých sa pri výrobe vstrekujú plasty alebo iné materiály. Je to veľmi presné, technické a výsledok vieme určitým spôsobom predpokladať. Pri práci na trofeji v sklárni však ide o ručnú prácu, ide o unikát. A čo je najzaujímavejšie, výsledok často predpokladať nevieme.

A čo iné trofeje vo svete? Je nejaká, ktorá vás oslovila?

Napríklad pri tenisových trofejach vidieť, ako sa dizajnéri inšpirovali samotným športom. Trofej by sa vždy mala stať symbolom konkrétneho preteku či športovej súťaže. Víťazi musia byť správne dekorovaní a trofej musí byť na pódiu vidieť. Výrazné sú aj trofeje formule 1. Keď som pred piatimi rokmi navrhoval trofeje pre Race od the Champions, ktoré vtedy vyhral Michael Shumacher a Sebastián Vettel, chcel som zdôrazniť práve dynamiku automobilových závodov.

Sám ste trofeje aj vyrobili?

To nie, na prácach sa v sklárni podieľa celý tím sklárov. Každý z nich má určitú úlohu, je tam veľa výrobných procesov. Ja som si samozrejme vyskúšal každý z nich, ale nie som ten, čo trofeje vyrába, robia to sklári, ktorí sú veľkými odborníkmi. Niekedy sa im síce miešam do roboty, ale len zo zvedavosti. So sklom síce pracujem, už odkedy som sa prisťahoval do Česka, pretože ma tento český fenomén fascinoval, ale je to skôr moja voľnočasová zábava.

Navrhujete športové trofeje. Aký je váš vzťah k športu?

Kedysi som športoval aktívne, dokonca som sa chvíľu venoval aj cyklistike. Avšak po jednom vážnom zranení som to prehodnotil a uvedomil si, že profesionálny športovec zo mňa asi nebude. Dnes športujem síce už len rekreačne, ale šport zbožňujem.

 

Peter Sagan

Teraz najčítanejšie