Denník N

Pri Banskej Bystrici sa zrútil záchranársky vrtuľník, zahynuli štyria ľudia

Foto N – Daniel Vražda
Foto N – Daniel Vražda

Aktualizované – 17:30. Traja leteckí záchranári z Popradu havarovali v stredu večer okolo pol jedenástej večer v hornatom teréne nad obcou Strelníky približne 25 kilometrov od Banskej Bystrice. Spolu s nimi zahynul aj zranený 38-ročný muž, ktorému poskytovali prvú pomoc po páde zo skaly.

Pri Banskej Bystrici havaroval záchranársky vrtuľník s trojčlennou posádkou. Zmizol v stredu pred deviatou večer v lokalite Strelníky v neprístupnom horskom teréne, keď naložil zraneného 38-ročného človeka.

Pri nehode zahynuli všetci štyria ľudia na palube. Informáciu potvrdil minister vnútra Robert Kaliňák aj hovorkyňa Air-Transport Europe, ktorej vrtuľník patril.

Ako prvé o havárii informovali TV noviny.

Viac k téme Pád vrtuľníka v Strelníkoch

Trosky našli v rokline

Keď najnovší vrtuľník ATE Poprad, ktorý pilotoval skúsený Ján Rušin, zmizol z dosahu vysielačiek, okamžite po ňom začali pátrať. Trosky našli rozsypané v hustom lese pomocou termovízie až okolo pol druhej nad ránom.

Kameraman TV Joj Peter Buran bol v čase zásahu popradských záchranárov v lokalite Strelníkov. Hovorí, že hasiči sa najprv snažili pomôcť mužovi so zranenou nohou sami, ale terén bol nedostupný. Na miesto sa dostali na štvorkolkách, ale museli zavolať záchranársky vrtuľník.

„Vrtuľník pristál. Leteckí záchranári ošetrili a naložili zraneného do vrtuľníka a vzlietli. Trvalo to len chvíľu, do minúty, a ozvalo sa také tlmené buchnutie. Nevedeli sme, čo sa stalo, ale zrazu sme nepočuli vrtuľník. Hasiči, ktorí boli na mieste, okamžite začali zisťovať, čo sa stalo,“ opísal Peter Buran krátko po nehode vrtuľníka situáciu v horách nad Strelníkmi.

Kameraman tvrdí, že horský terén bol lesnatý, ale žiadne elektrické vedenie, ktoré by mohol vrtuľník zachytiť, si nevšimol. Podľa záberov skúsený pilot osvetľoval terén silným svetlom a s absolútnou istotou pristál navigovaný hasičmi blízko hustého smrekového lesíka. Naložili pacienta a odleteli.

Minister vnútra Róbert Kaliňák, ktorý okamžite dorazil na miesto nešťastia, konštatoval až po dlhých hodinách, že bola mimoriadne tmavá noc a horizont splýval s kopcami, doslova povedal, že bol nulový. „V takej situácii sa ťažko orientuje aj s nočným videním,“ dodal.

Skúsený pilot záchranár, s ktorým sme hovorili, poznal Jána Rušina roky. „Bol to špičkový vojenský pilot. Absolvoval nespočetné množstvo nočných letov,“ povedal.

Záchranár hovorí, že nočné lety sú náročné, najmä v horách. Buď si pilot nasvieti terén takzvaným nočným slnkom, alebo riadi vrtuľník s nočným videním, očkami.

„V noci a v horách je to vždy o hubu. S očkami vidíte, ako keby ste si dali na ďalekohľad zelený filter. Vidíte, ale nikdy to nie je tak ako cez deň, Hovorím, vždy je to o hubu,“ konštatoval.

mapa

Kto bol vo vrtuľníku

Vo vrtuľníku bola popradská posádka ATE špecializovaná na zlaňovanie v ťažko dostupných terénoch: pilot Ján Rušin, lekárka Patrícia Krajňáková a záchranár František Bartoš.

„Pilot vrtuľníka Ján Rušin mal 50 rokov. Počas svojej leteckej kariéry nalietal viac ako 4640 letových hodín, čím patril medzi najskúsenejších pilotov v spoločnosti. Súčasťou leteckého záchranárskeho tímu bol od roku 1995,“ uviedla hovorkyňa leteckých záchranárov Zuzana Hopjaková.

Lekárka Patrícia Krajňáková mala 46 rokov a v záchranárskom vrtuľníku lietala od roku 2014. Na palube sa nachádzal aj 32-ročný záchranár František Bartoš, ktorý pôsobil v ATE najskôr ako letecký mechanik a od roku 2009 ako letecký záchranár.

Na mieste nehody bola zhruba stovka záchranárov a policajtov.

Vyše sto záchranárov, hasičov, členov Horskej služby a policajtov prehľadávalo ťažký terén a hodiny sa snažili nájsť trosky vrtuľníka zo vzduchu a prípadné obete nehody aj po zemi v rojniciach.

Približne päť hodín po páde vrtuľníka zamestnankyňa čerpacej stanice v Banskej Bystrici vedela, že termovízia niečo objavila zo vzduchu. Kolegyni hovorila už vtedy, vraj to nevedia presne a bude veľmi ťažké sa tam dostať.

Dve desiatky kilometrov od čerpacej stanice bolo v tom čase okolie futbalového ihriska v Strelníkoch plné uniformovaných mužov. Veľká časť kolegov prečesávala terén, ostatní boli pripravení zasiahnuť. Záchranárske, policajné a hasičské autá lemovali prístupovú cestu. Hasiči mali pripravené aj štvorkolky a čakali, kedy ich povolajú do záchrannej akcie.

František Bartoš
František Bartoš
Patrícia Krajňáková
Patrícia Krajňáková
Ján Rušin
Ján Rušin

Nevedeli, ale tušili

„Nikto nevedel, čo sa presne stalo, ale všetci sme tušili,“ opisoval nadránom prvú situáciu unavený záchranár.

„Zložitý terén a absolútna tma. Najprv pátrali vrtuľníky. Termovíznymi kamerami, ktoré reagujú na teplo, sa snažili lokalizovať trosky. Potom sme vytvorili rojnice a prečesávali sme terén aj s pomocou špeciálne cvičených policajných vyhľadávacích psov,“ dodal.

Minister vnútra až po dlhých hodinách, okolo poludnia potvrdil, že sa im podarilo identifikovať dve obete a po ďalších stále pátrali. Stroj bol rozmetaný po okolí. Hlavné časti sa vôbec nedali identifikovať.

„Je na márne kúsky… Pátranie po jednotlivých častiach bude mimoriadne náročné… Vrtuľník budú musieť najprv dôkladne poskladať, aby sa mohli dôsledne vyšetriť príčiny nehody,“ konštatoval Kaliňák.

Neskôr prišiel do Strelník aj minister zdravotníctva Tomáš Drucker. Počká si na výsledky vyšetrovania a chystá sa na opatrenia, ktoré by znížili počet podobných nehôd.

Trosky skúmali priamo na mieste vyšetrovatelia Leteckého úradu SR. Príčiny pádu vrtuľníka však budú známe až oveľa neskôr. Oficiálne výsledky vyšetrovania havárie záchranárov v Slovenskom raji zverejnili až po takmer štyroch mesiacoch.

Foto N - Daniel Vražda
Foto N – Daniel Vražda

Ďalšia havária po roku

Minulý rok v júli sa zrútil v Slovenskom raji záchranársky vrtuľník tiež s popradskou posádkou.

Nehoda si vyžiadala štyroch mŕtvych – zahynul pilot, lekár, záchranár a šéf horských záchranárov v Slovenskom raji.

Vrtuľník letel na pomoc desaťročnému chlapcovi s úrazom nohy. Než sa k nemu dostal, zachytil sa o elektrické vedenie a z výšky 50 metrov sa zrútil do vody neďaleko Kláštoriska v prielome Hornádu.

Súkromná firma ATE prevádzkuje sedem staníc vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby v Bratislave, Nitre, Trenčíne, Žiline, Banskej Bystrici, Poprade a Košiciach.

Kotleba - kniha od autora tohto textu

Viac info

Teraz najčítanejšie