Denník N

Hrnčiarova skupina bude mať na ministerstve dopravy druhú najvyššiu funkciu

Andrej Hnrčiar a jeho poslanci prešli k Bélovi Bugárovi. Foto - TASR
Andrej Hnrčiar a jeho poslanci prešli k Bélovi Bugárovi. Foto – TASR

Železnice, diaľnice aj ministerstvo dopravy dostali nových šéfov. Kto sú Kocák, Valent a Šimoni?

Vedúci služobného úradu ministerstva dopravy – Tibor Šimoni

Ide o kľúčový post. Ten, kto na ňom sedí, má často viac informácií než samotný minister. Tradične ide o najbližšieho ministrovho spolupracovníka s vplyvom minimálne porovnateľným so štátnymi tajomníkmi.

Vyštudovaný krízový manažér Šimoni je najvyšším úradníkom ministerstva od štvrtka. V minulosti viedol štátnu spoločnosť Vojenské zdravotnícke zariadenia. Vládna Sieť ho nominovala šéfovať správcovi koľajníc – Železniciam Slovenskej republiky. Oficiálne nebol členom strany.

Tibor Šimoni prišiel šéfovať Železniciam Slovenskej republiky ako nominant strany Sieť. Po jej odchode z koalície postúpil na vplyvnejšiu pozíciu priamo na ministerstve dopravy. Zmení sa aj obsadenie ďalších postov. Foto N – Tomáš Benedikovič
Tibor Šimoni prišiel šéfovať Železniciam Slovenskej republiky ako nominant strany Sieť. Po jej odchode z koalície postúpil na vplyvnejšiu pozíciu priamo na ministerstve dopravy. Zmení sa aj obsadenie ďalších postov. Foto N – Tomáš Benedikovič

„ŽSR sú našou najväčšou štátnou spoločnosťou, majú viac než 14-tisíc zamestnancov. Mojou úlohou je nastaviť jasný smer, ktorým táto spoločnosť pôjde v ďalších rokoch,“ povedal po nástupe do ŽSR Šimoni v rozhovore pre Denník N.

Šéfovať druhej najbohatšej štátnej firme, ktorá ovláda majetok v hodnote 3,4 miliardy eur, zostal iba približne 4 mesiace.

Na vplyvnejšiu pozíciu priamo na ministerstve dopravy postúpil napriek tomu, že Sieť z vládnej koalície vypadla. Podľa neoficiálnych informácií tak bude mať minister Árpád Érsek za svoju pravú ruku pridelenca od piatich poslancov okolo Andreja Hrnčiara, ktorí sa po odchode zo Siete zaradili do strany Most-Híd.

Ministerstvo oficiálne tvrdí, že si Šimoniča vybral Érsek sám.

Za ministra Romana Brecelyho bol šéfom služobného úradu Marek Čepko. Ten zodpovedal za financovanie strany Sieť pred voľbami.

Železnice Slovenskej republiky – Miroslav Kocák

Po Šimoniho odchode zostala prázdna stolička generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky.

Minister Érsek na ňu nominoval Miroslava Kocáka. Tak to hlási web Železníc Slovenskej republiky: podľa neho je Kocák dočasne poverený viesť firmu, kým neprebehne riadne výberové konanie, ktoré sa spravidla očakáva do pol roka, no môže ísť iba o formalitu.

Kocák pôsobí na železnici už dlhšie, naposledy vo funkcii námestníka generálneho riaditeľa pre prevádzku.

Pred novým šéfom železníc stojí projekt zrýchľovania koľajníc z tradičnej rýchlosti najviac 120 kilometrov na hodinu na 160-ku. V pláne je mať rýchlejšie koľajnice od Bratislavy po Žilinu v roku 2020. Zostáva dokončiť niekoľko kilometrov.

Kocák by mal byť nominantom strany Most-Híd, ktorá postupne preberá posty po strane Sieť. Most-Híd podľa neoficiálnych informácií ovláda aj nákladného železničného prepravcu Cargo. SNS by mala ovládnuť Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorá má na starosti osobnú dopravu po železnici.

Národná diaľničná spoločnosť – Juraj Valent

Najbohatšia firma spomedzi štátnych je Národná diaľničná spoločnosť, ktorá má pod sebou majetok v hodnote 7,6 miliardy eur.

Po príchode novej vládnej koalície jej šéfoval Róbert Auxt ako nominant strany Sieť. Po jej vypadnutí z koalície nový minister Érsek Auxta odvolal. Odkázal na to, že Auxt podpísal zmluvu na stavbu diaľnice za takmer 200 miliónov eur, Budimír – Bidovce, v čase, keď už bolo jasné, že sa pomery na ministerstve zmenia.

Stoličku po Auxtovi obsadil Juraj Valent. Podobne ako Auxt a Kocák aj Valent je dočasne poverený riaditeľovaním. V minulosti pôsobil v Slovenskej správe ciest, ale aj v Národnej diaľničnej spoločnosti.

Kým pracoval Valent u cestárov, venoval sa aj plánom na prepojenie Banskej Bystrice a Ružomberka rýchlostnou cestou. Diaľnica medzi Košicami a Bratislavou by sa tak spojila s R1.

Toto je jeden z projektov, s ktorým sa počíta vo vládnom Smere.

„Jedna z prvých vecí, ktorú by sme začali pripravovať v prípade, že by sme pokračovali na ministerstve dopravy, je práve PPP projekt na prepojenie Banskej Bystrice a Ružomberka,“ povedal exminister dopravy Ján Počiatek ešte pred voľbami.

Projektant Ján Snopko si však myslí, že toto prepojenie nie je reálne skôr než o 20 rokov.

Smeru zostal na ministerstve dopravy štátny tajomník Viktor Stromček.

Neoficiálne sa hovorí o tom, že Valent siahal na vyššie pozície už v minulosti – v čase, keď bolo vo vláde KDH a ministerstvu dopravy šéfoval Ján Figeľ. Nakoniec tomu údajne zabránili výhrady vtedajšieho vedenia diaľničnej firmy.

Štátne firmy podľa majetku

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie