Denník N

Érsek zakázal podpisovať zmluvy nad 10-tisíc, stop dostal aj Stromček zo Smeru

Máj 2016, podpis zmluvy na bratislavský obchvat: vľavo stojí štátny tajomník Viktor Stromček, vpravo v tom čase takisto tajomník, dnes už minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR
Máj 2016, podpis zmluvy na bratislavský obchvat: vľavo stojí štátny tajomník Viktor Stromček, vpravo v tom čase takisto tajomník, dnes už minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR

Odchádzajúca Sieť môže byť logickým dôvodom prísneho režimu na ministerstve. Figeľ nechápe, prečo chce Érsek kontrolovať aj koaličného kolegu.

Na ministerstve dopravy v súčasnosti platí zákaz uzatvárať akékoľvek väčšie zmluvy či preplácať významnejšie sumy cez faktúry. Postaral sa o to písomným pokynom nový minister Árpád Érsek (Most-Híd).

Érsek, ktorý od volieb pôsobil na ministerstve ako štátny tajomník, teraz z pozície ministra píše svojim zamestnancom a podriadeným v štátnych firmách, že výnimkou spod zákazu sú len výplaty, dane, odvody, zákonné poistné, výdavky na plánované služobné cesty zamestnancov či zmluvy vyplývajúce z bežného obchodného styku.

Inak sú všetky obchody nad 10-tisíc eur na ministerstve tabu – jedine žeby nezniesli odklad, ale aj to ich musí najprv schváliť sám minister.

Podobné opatrenie nie je po zmene na ministerskom poste ničím výnimočné. Kolosu, pod ktorý spadá výstavba diaľnic, železnice či letisko, po novom šéfuje Most-Híd, do ktorého prestúpilo päť nespokojných exposlancov Siete pod vedením Andreja Hrnčiara.

Dôvodom Érsekových obáv môže byť nedôvera k odchádzajúcim reprezentantom Siete.

Érsekov zákaz platí na všetkých, manažérov z radov koaličných partnerov nevynímajúc. Adresuje ho medzi inými aj „štátnym tajomníkom, vedúcemu služobného úradu…“.

Stromček: Urobil by som to isté

Ministerstvo dopravy má aktuálne jediného štátneho tajomníka. Je ním Viktor Stromček z koaličného Smeru. Na pozícii je už druhé vládne obdobie. S Érsekom bol teda donedávna na rovnakej tajomníckej pozícii.

V samotnom Smere si Stromčeka vážia až tak, že mu kompletne zverili prípravu investície automobilky Jaguar Land Rover pri Nitre.

Spýtali sme sa na ministerstve, prečo Érsek zákaz vydal a prečo sa vzťahuje na všetkých.

„Každý minister, ktorý preberie zodpovednosť za rezort, a teda aj za peniaze daňových poplatníkov, potrebuje určitý čas, aby si preveril projekty, ktoré sa z verejných zdrojov hradia. V tomto prípade ide o postup, ktorý aplikovali aj jeho predchodcovia. Minister sa chce postupne oboznámiť a zároveň preveriť všetky oblasti či procesy, ktoré sú kľúčovými najmä z hľadiska ďalšieho rozhodovania a prijímania opatrení,“ odpísalo ministerstvo na otázku o Érsekovom zákaze.

Ako to vidí Stromček? „Podľa mňa ide o správny krok, ktorý by som dočasne na jeho mieste urobil aj ja, a určite to nevnímam ako prejav nedôvery. Minister vždy nesie politickú zodpovednosť za celý rezort a je prirodzené, že sa chce najprv podrobne informovať o projektoch, ktoré sa počas jeho pôsobenia na ministerstve realizujú,“ odpovedal štátny tajomník.

Figeľ: Pred chvíľou boli kolegovia

Bývalý minister dopravy Ján Figeľ z čias vlády Ivety Radičovej si spomína, že tiež zakázal uzatvárať po svojom nástupe veľké obchody, limit neuviedol.

„Trvalo to zhruba mesiac, kým sme preverili, čo je na stole buď podpísané, alebo akokoľvek aktívne. Ale to bolo po Vážnom,“ spomína Figeľ, ako preberal ministerstvo po nominantovi Smeru, Ľubomírovi Vážnom.

Prečo nový minister cíti potrebu kontrolovať napríklad aj koaličného partnera v podobe Viktora Stromčeka, si nevie vysvetliť.

„Pred chvíľou boli kolegovia, teraz je jeho nadriadeným. Je to možno istý signál nedôvery alebo snahy o novú kontrolu a nový začiatok,“ uvažuje Figeľ. Upozorňuje, že zodpovednosť mal na svojich pleciach Érsek aj ako štátny tajomník.

Érsek robil štátneho tajomníka aj v Radičovej koaličnej vláde, sekundoval ministrovi Figeľovi. Ten si naňho spomína ako na „spoľahlivého“, mal pod palcom napríklad takú háklivú vec, akou bolo v tom čase elektronické mýto.

Ako dlho bude nový režim na ministerstve dopravy platiť, zatiaľ nie je známe. Ministerstvo píše, že zákaz podpisovať väčšie obchody nie je časovo presne limitovaný.

Zakazoval aj Brecely

„Počas platnosti tohto pokynu nebude žiadnym spôsobom ohrozený bežný chod rezortu. Nový minister sa postupne stretne so všetkými generálnymi riaditeľmi spoločností, ktoré patria do pôsobnosti rezortu dopravy. Cieľom je preveriť a prediskutovať ďalšie kroky a ciele, ktoré budú viesť k rozvoju štátnych firiem,“ píše ministerstvo dopravy.

Zákaz podpisovať veľký biznis vydal pri svojom nástupe aj minister Siete Roman Brecely, no nebolo to veľmi účinné. Deň po tom, ako zasadol na ministerské kreslo, podpísal vtedajší šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Milan Gajdoš zmluvu na výstavbu križovatky Blatné za vyše 20 miliónov eur. Gajdoša Brecely okamžite odvolal.

„Uzavretie takejto zmluvy deň po nástupe nového ministra, navyše bez akéhokoľvek jeho informovania, je pre mňa manažérsky i ľudsky neprijateľné,“ povedal vtedy Brecely.

Gajdošov nástupca, dnes už odvolaný Róbert Auxt zo Siete, vtedy hovoril, že Gajdoš zmluvu podpisoval po tom, ako Brecely vydal zákaz. Érsek ten svoj vydal tri dni po tom, ako ho do funkcie vymenoval prezident Andrej Kiska.

Prvý, koho Érsek odvolal, bol spomínaný Auxt. Argumentoval, že v čase, keď už bolo jasné, že sa pomery na ministerstve zmenia, podpísal Auxt zmluvu na výstavbu diaľnice pri Košiciach za takmer 200 miliónov eur.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie