Denník N

Americká cena Black Hawkov je o sto miliónov eur vyššia, ako hovoril Glváč

Slovensko by zrejme z USA získalo verziu Sikorsky S-70i Black Hawk, ktorá sa vyrába v Poľsku. Vrtuľník uvezie 12 vojakov v plnej výzbroji alebo náklad 4072 kg. Foto – Aero Vodochody
Slovensko by zrejme z USA získalo verziu Sikorsky S-70i Black Hawk, ktorá sa vyrába v Poľsku. Vrtuľník uvezie 12 vojakov v plnej výzbroji alebo náklad 4072 kg. Foto – Aero Vodochody

Účet za helikoptéry Black Hawk narástol. Slovensko môže zaplatiť o sto miliónov viac, než tvrdila vláda.

Minister obrany Martin Glváč sa rozhodol nestrácať čas. Začiatkom januára odletel do Spojených štátov, aby rozbehol vyjedávania o nákupe amerických vrtuľníkov Black Hawk.

Po šiestich týždňoch začína tento plán vyzerať ako realita. Predaj Black Hawkov už stihla schváliť americká vládna Agentúra pre obrannú bezpečnosť a spoluprácu. Teraz môže putovať do kongresu, ktorý musí dať súhlas s akýmkoľvek vývozom amerických zbraní.

Potom už bude závisieť od vyjednávačov oboch krajín, ako zmluvu doladia. „Budú o nej ešte rokovať zástupcovia americkej a slovenskej vlády,“ potvrdzuje hovorkyňa ministerstva obrany Martina Balleková.

Glváčovo ministerstvo si zatiaľ pre seba necháva niekoľko podstatných informácií. Tou prvou je cena, ktorú štát zaplatí.

Minister ešte v polovici januára tvrdil, že Slovensko môže kúpiť v prvej várke deväť kusov vrtuľníkov. Maximálny cenový strop určil na 300-miliónov eur. „Ide o maximálnu možnú sumu, na ktorú by táto zákazka vyšla,“ sľúbil minister. V súčasnosti už všetko vyzerá inak. Odborný server Defencenews.com s odvolaním na americké ministerstvo obrany napísal, že cena môže dosiahnuť až 400-miliónov eur.

Nad týmto nárastom sa pozastavili aj americkí novinári. Rozpočet slovenského ministerstva obrany je len 800-miliónov, pričom väčšina peňazí sa minie na prevádzku, platy a výsluhy. „Slovenský armádny rozpočet je relatívne malý, takže tento cenový skok nie je zanedbateľný,“ napísal Defencenews.com.

Glváčovo ministerstvo informácie o navýšení ceny bagatelizuje a podobne ako pred mesiacom uisťuje, že 400 miliónov je len maximálny strop. „Zverejnená suma, ktorá bola odsúhlasená americkou vládou, je maximálny rámec pripravovaného programu,“ tvrdí Balleková.

K takémuto navýšeniu by podľa nej došlo len vtedy, ak by si Slovensko k vrtuľníkom objednalo doplnkové služby. „Môže ísť napríklad o rozšírenie výcviku posádok alebo požiadavky na dodatočné modifikácie vrtuľníkov.“

Ministerstvo už pri pôvodnej tristomiliónovej cene tvrdilo, že zahŕňa všetko podstatné – nákup vrtuľníkov, výcvik, náhradné diely aj servis na dva roky. Takto nákup Glváč obhajoval aj pred poslancami v parlamente. „Netuším, z akých dôvodov by sa teraz cena mala zvyšovať,“ hovorí poslanec a bývalý minister obrany Ľubomír Galko (SaS).

Cena? Nanajvýš 300 miliónov, sľuboval v polovici januára minister Glváč na tlačovej konferencii s americkým veľvyslancom Theodorom Sedgwickom (vľavo). Foto - TASR
Cena? Nanajvýš 300 miliónov, sľuboval v polovici januára minister Glváč na tlačovej konferencii s americkým veľvyslancom Theodorom Sedgwickom (vľavo). Foto – TASR

Povolebný nákup?

Ďalšou záhadou je, kde na nákup zobrať peniaze. Glváč od začiatku avizuje, že nové vrtuľníky nebude môcť zaplatiť z vlastného rozpočtu. Denník N sa preto už pred mesiacom spýtal ministerstva financií, či ministrovi obrany poskytne ďalšie peniaze a prípadne, odkiaľ ich zoberie.

Odpoveď bola a stále zostáva vyhýbavá. „Vzhľadom na to, že nemáme podrobnosti kontraktu, nie je možné zodpovedať na vaše otázky,“ odkazuje ministerstvo financií.

Glváčovo ministerstvo naopak tvrdí, že financie nie sú jeho starosťou. Kontrakt pred podpísaním totiž bude schvaľovať celá vláda, a tá už si bude musieť poradiť, ako ho pokryť. „Tomuto projektu musí dať súhlas vláda i Bezpečnostná rada Slovenskej republiky,“ pripomína Balleková.

Denník N nedávno pripomenul, že peniaze na Glváčove nákupy bude zrejme hľadať až vláda, ktorá príde po budúcoročných voľbách.

Jastrab v základnej výbave

Treťou nezodpovedanou otázkou je, v akej výbave by Slovensko vrtuľníky získalo.

Slovenská armáda si pred časom zadefinovala, že potrebuje viacúčelové stroje. Teda helikoptéry, ktoré nahradia súčasné transportné vrtuľníky Mi-17 a zároveň i útočné modely MI-24, ktoré vojaci vyradili už pred štyrmi rokmi.

„Vrtuľník Black Hawk vyhovuje všetkým našim požiadavkám,“ povedal náčelník generálneho štábu Milan Maxim.

Vrtuľníky MI-17 (vľavo) používa armáda na prepravu materiálu aj hasenie požiarov. Útočný stroj MI-24 (vpravo) Slovensko vyradilo. Foto – TASR
Vrtuľníky MI-17 (vľavo) používa armáda na prepravu materiálu aj hasenie požiarov. Útočný stroj MI-24 už Slovensko vyradilo. Foto – TASR

Lenže podľa informácii serveru Defencenews.com má Slovensko získať americké vrtuľník len v „holej výbave“. Ako príslušenstvo sa spomínajú len náhradné motory, navigačné systémy či zariadenie na rozlišovanie priateľských a nepriateľských strojov.

Black Hawk pritom bežne môže niesť aj masívnu výzbroj – od ťažkých guľometov cez otáčavý kanón až po riadené strely. Slovenskí vojaci zrejme takýto lietajúci tank nedostanú. „Z vyjadrení pána ministra v parlamente som pochopil, že vrtuľníky zbraňové systémy niesť nebudú,“ hovorí Galko. Armáda by za týchto podmienok mohla vrtuľníky využívať primárne na prepravu vojakov či materiálu.

Aspoň základnú výzbroj si vojaci budú môcť zadovážiť aj sami. „Do prepravného priestoru vrtuľníka je možné umiestniť guľomet na podstavci. Na to netreba žiadne zložité úpravy,“ hovorí český letecký publicista Tomáš Soušek, dopisovateľ odborného magazínu Letectví a kosmounatika.

Black Hawk by však aj bez zbraní pre vojakov znamenal cenný prírastok. „Ten vrtuľník je skutočne všestranný. Vojaci ho môžu použiť na prepravu výsadkárov, rovnako aj na záchranárske práce pri živelných pohromách,“ dodáva Soušek.

Black Hawk slúži americkej armáde už tridsať rokov. Nasadila ho takmer vo všetkých svojich misiách. Foto - TASR
Black Hawk slúži americkej armáde už tridsať rokov. Nasadila ho takmer vo všetkých misiách. Foto – TASR

Slovenská brána na východ

Nákup vrtuľníkov Black Hawk by však mal pre Slovensko hlavne strategický význam. Až doteraz sa totiž armáda spoliehala na vrtuľníky ruskej výroby. Pokiaľ by došlo k ďalšiemu zhoršeniu vzťahov s Moskvou, ich prevádzka by bola ohrozená – ruské štátne firmy totiž môžu stopnúť prísun náhradných dielov, ktoré by Slovensko muselo zháňať od rôznych priekupníkov.

V podobnej situácii je aj česká armáda, ktorá si už spočítala, že pri výpadku náhradných dielov by prvé vrtuľníky musela uzemniť do pol roka.

Závislosť tunajších armád od ruskej techniky neunikla firme Sikorsky, výrobcovi vrtuľníkov Black Hawk. Šéf vojenskej divízie Samir Mehta americkým novinárom povedal, že zo strednej a východnej Európy zaznamenal zvýšený záujem o ich výrobky. „Nie je tajomstvo, že sa geopolitická situácia zmenila. Mnoho krajín s ruskou výzbrojou hľadá možnosť, ako prejsť na západnú techniku,“ povedal Mehta.

Slovensko by sa tak pre Američanov mohlo stať vstupnou bránou do celého regiónu. Veľký nákup vrtuľníkov pripravuje aj susedné Česko, ktoré plánuje ísť na rozdiel od Slovenska cestou otvorenej súťaže.

Obe krajiny zároveň zdôrazňujú, že chcú zjednocovať výzbroj, aby mohli šetriť peniaze pri spoločnom výcviku a servise. Pokiaľ by si teda Slovensko objednalo Black Hawky, Sikorsky by získal výhodu pre český trh.

„Ak Česi a Slováci myslia svoju spoluprácu vážne, môže to českú stranu posunúť k rovnakému rozhodnutiu,“ potvrdzuje bývalý šéf českého Národného úradu pre vyzbrojovanie Pavel Bulant.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Teraz najčítanejšie