Denník N

Daniel Hevier: Škola – náklad života

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP

Dátumy, vzorce, latinské názvy, rovnice, názvy literárnych diel… Tušíme, že zmysel školských rokov bol v inom.

Vo svete, v ktorom je zlo žité, je všetko zložité. Napríklad škola. Všetkých nás zasiahla v najpodstatnejšom čase našich životov, keď sme boli najproduktívnejší, najkreatívnejší, najotvorenejší. Všetci tušíme, že sme sa tam niečo naučili, ale za svet si nevieme spomenúť čo. Tých niekoľko dátumov, vzorcov, latinských názvov, chemických reakcií, rovníc, názvov literárnych diel, namemorovaných viet, ktoré nemôžeme z hlavy vymiesť? A to má byť všetko?

Žalostne málo vedomostí za 9, 13 alebo 18 rokov v školských laviciach. Tušíme, že zmysel školských rokov bol v inom: v tom, že nás to naučilo mať vzťahy, precítiť pestrosť života a zložitosť reality, vybrať si z ponuky možností, keď síce neobsiahnem všetko, ale môžem sa rozhodnúť pre niečo, nachádzať si vzory, dištancovať sa od toho, čo neprijímam, budovať si svoj názor i svetonázor, učiť sa diskusii, zažiť úspechy i krachy, vybrať si profesiu, hygienicky stráviť čas svojho dospievania, rešpektovať pravidlá, vytvoriť si protilátky voči šikanovaniu, nátlaku, diktatúre, agresii, nadvláde lakťovatejších.

Deti, ktoré si hravo vedia predstaviť svoj život bez školy, na otázku, čo by robili s voľným časom, odpovedia, že by sa hrali. Teda, že by sa učili, pretože, ako vieme prinajmenšom od Komenského či Huizingu, hra je veľmi efektívna metóda učenia. Inak by ju do svojho repertoáru neprevzala príroda.

Na konci školského roku som sa tešieval na prázdniny. Neuvedomoval som si, že ten čas bol inou formou učenia sa: učil som sa poznávať dedinu, krajinu, vzdialené miesta, svoje fyzické možnosti, inorodé kultúry… Už v polovici augusta som sa nevedel dočkať školy: spolužiaci sa za dva mesiace zmenili, pribudli noví učitelia i predmety. Prvé dni v škole som sa so záujmom ponáral do nových učebníc a nasával som nové informácie. (Čím to, že z predmetov, ktoré sa na počiatku zdali také vzrušujúce, sa postupne stali rutinované a nudné hodiny?)

V starom Grécku, kde sa deti učili od starších, pod stromami, na námestiach, boli trestom prázdniny, čiže prázdny čas, keď sa im nik nevenoval. Najväčší trest bol pre ne odstrihnutie od získavania poznatkov, vedomostí, životného know-how. Tieto otázky ma provokujú v týchto dňoch, keď sa pomaly a ťažkopádne rozbieha kolos nášho monštruózneho školského systému.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Komentáre

Teraz najčítanejšie