Denník N

Ktoré stredné školy najviac zlepšia výsledky svojich žiakov (rebríček)

Foto – TASR
Foto – TASR

Ministerstvo školstva zverejnilo stredné odborné školy a gymnáziá, ktoré pomáhajú svojim študentom najviac zlepšiť výsledky.

Pri hodnotení škôl nie sú dôležité len konkrétne výsledky, ktoré žiaci dosahujú. Ak chceme povedať, či je niektorá škola kvalitná, treba vedieť, akú má pridanú hodnotu. Znamená to, ako dokáže zlepšiť výsledky konkrétneho žiaka.

Napríklad elitné košické či bratislavské gymnáziá vďaka svojmu menu získavajú najlepších žiakov zo širšieho okolia a ich výsledky v porovnaní s inými školami sú preto prirodzene dobré. Nie je však isté, do akej miery je to vďaka schopnosti žiakov vzdelávať sa, a z akej časti je to len tým, že majú talentovaných žiakov.

Pri hodnotení pridanej hodnoty školy sa berú do úvahy výsledky toho istého žiaka v deviatom a následne v maturitnom ročníku. Zatiaľ robí ministerstvo rebríčky len podľa výsledkov v slovenskom jazyku a literatúre, jazyky a matematiku ešte neporovnáva, respektíve údaje o nich nezverejňuje.

Podľa porovnania výsledkov žiaka pred nástupom do strednej školy a pri maturite sa potom dá povedať, ako veľmi vedela škola pomôcť konkrétnemu žiakovi zlepšiť jeho výsledky. Takéto porovnávanie medzi strednými odbornými školami a gymnáziami robí už druhý rok Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania. Zverejňuje len školy, ktoré majú pridanú hodnotu nad úrovňou očakávania.

Stredné odborné školy

sos

Gymnáziá

gymnazia

Ako výpočet robia

Ministerstvo školstva zverejňuje len školy s výsledkami, ktoré sú nad očakávaniami. Všetkým 535 stredným školám však výsledky pošle.

Pri výpočte pridanej hodnoty berú výskumníci do úvahy výsledky žiakov danej školy zo slovenčiny v Testovaní 9 a následne úspešnosť tých istých žiakov v externej časti maturitnej skúšky. „Veľkosť pridanej hodnoty predstavuje rozdiel medzi reálnou a očakávanou priemernou úspešnosťou školy v externej časti maturity,“ vysvetľuje ministerstvo.

Je v nej zohľadnené, s akými vedomosťami boli žiaci prijatí na strednú školu. Vyššiu pridanú hodnotu môže poskytovať napríklad aj škola, ktorá nedosahuje najlepšie výsledky v externých maturitách, pretože prijala žiakov so slabším prospechom.

„Veľkosť jej pridanej hodnoty však môže ukázať, že práve táto škola dokázala nadpriemerne zlepšiť študijné výsledky žiakov počas štyroch rokov,“ dodáva ministerstvo.

Ak škola dosiahne pridanú hodnotu nad úrovňou očakávania, znamená to nadpriemerný progres žiakov počas stredoškolského štúdia v predmete slovenský jazyk a literatúra. Naopak, úroveň pod očakávaním signalizuje podpriemerný progres žiakov.

Úradníci posudzovali zvlášť žiakov stredných škôl a štvorročných gymnázií. „Výskumníci NÚCEM-u pracovali pri výpočte s archívnymi dátami za tri ročníky absolventov, ktorí ukončili strednú školu v roku 2014, 2015 a 2016. Školy teda dostanú podrobné informácie o ich pridanej hodnote vo vzdelávaní za viacero rokov,“ tvrdí ministerstvo.

Do kategórie stredných škôl, ktorých pridaná hodnota vo vzdelávaní bola nad úrovňou očakávania vo všetkých troch meraniach maturantov v období rokov 2014 až 2016, patrí spolu 38 stredných škôl, z toho je 9 gymnázií a 29 stredných odborných škôl . Ich kompletný zoznam je uvedený v pripojených prílohách.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie