pondelok

Najdrahšia časť D1 má byť v Prešove, áut na nej bude aj tak minimum

Ešte nikdy nevyšiel kilometer D1 medzi Bratislavou a Košicami tak draho ako na plánovanom obchvate Prešova. Minister dopravy Árpád Érsek práve zvažuje, či plány naň zrušiť alebo dať príkaz stavať.

Minister dopravy Árpád Érsek má v najbližších dňoch možnosť jedným rozhodnutím ušetriť na výstavbe diaľnic minimálne desiatky miliónov eur a zvýšiť tak šancu, že bude mať z čoho rýchlo stavať a opravovať cesty aj inde. Stačí, aby vypočul argumenty analytikov z ministerstva financií a inštitútu INEKO a prvú časť obchvatu Prešova, ktorú mu predchodcovia nechali na stole na podpis, znova vytendroval.

Zatiaľ sa čerstvý minister dopravy za Most-Híd môže vyhovoriť na čakanie na nové posudzovanie vplyvov na životné prostredie, no to jeho povinnosť rozhodnúť oddiali len o niekoľko mesiacov.

Ak Érsek napokon nezasiahne, bude musieť čeliť otázkam, prečo osem kilometrov diaľnice vedľa Prešova má stáť viac ako cena, za ktorú sa na Slovensku stavajú tunely.

Minister už dnes určite vie, že v prepočte na kilometer má ísť o najdrahší úsek D1 z posledných rokov, ktorý bude mať navyše nízku intenzitu dopravy.

Aktuálne rozhodnutie o kontrakte na prešovský úsek D1 môže navyše ovplyvniť aj ďalšie investície do diaľnic v Prešove, ktoré doteraz štát narátal na ďalšiu vyše polmiliardu eur.

Úplným stopnutím, zmenšením alebo spomalením veľkej investície by minister rozčúlil nielen majiteľov stavebných firiem, ktoré vyhrali tender na 8-kilometrový úsek D1 na západe Prešova a fakticky už len čakali na podpis kontraktu za 350 miliónov eur.

Sklamaní by boli Prešovčania, pretože vedenie mesta, bývalý minister a Národná diaľničná spoločnosť im rýchlu výstavbu západného obchvatu už sľúbili.

Prešovčania navyše vďaka sľubom politikov majú dôvod veriť, že často aj hodinové zápchy v ich meste s novou výstavbou zmiznú. Podrobnejší pohľad na dopravnú mapu Prešova naznačuje, že to môže byť neodôvodnená predstava.

Lebo ide o veľmi veľa peňazí

Minister Érsek vie, že rozhodnutie o Prešove nemôže nechať na podriadených. V debate o prešovských obchvatoch ide o toľko veľa peňazí, že riešenie tohto prípadu bude mať viditeľný vplyv na celé verejné financie a určite ovplyvní aj tempo výstavby ciest v iných regiónoch.

Eurofondy sa končia, na mape máme 1200 kilometrov plánovaných diaľnic a rozpočet ráta ročne len s približne 300 miliónmi eur .

Odhad ceny stavby západného aj plánovaného severného obchvatu Prešova je 900 miliónov eur, čiže trojročné peniaze štátu určené na diaľnice.

V jazyku ministra financií je to suma zodpovedajúca vyše jednému percentu HDP, alebo napríklad osemnásobku toho, čo chce Kažimír aktuálne dostať do rozpočtu zdanením dividend.

Predpokladané náklady na stavby diaľnic v Prešove vyzerajú ešte dramatickejšie, ak sa dajú do pomeru s dĺžkou nových úsekov. Za 900 miliónov eur sa má postaviť 22,4 kilometra diaľnic, čo znamená približne 40 miliónov eur za kilometer.

Na porovnanie: úsek D1 s najdlhším tunelom na Slovensku (7,5-kilometrový Višňové) vychádza o štvrtinu lacnejšie – 30 miliónov eur za kilometer. Napríklad cena za kilometer D1 pri Levoči dosiahla v tendri úroveň 6,6 milióna eur – čiže 6-krát menej, ako sú plány v Prešove.

A do tretice porovnanie ceny celej plánovanej prešovskej investície s časťou obchvatu Bratislavy a rýchlostnej cesty R7, ktorý ako PPP

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Prémiový článok e-mailom
raz týždenne zadarmo!

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 88594 z vás dostáva správy e-mailom