Denník N

Diaľničná udalosť 2016 sa nekoná. Váhostav po rokoch neodovzdá minicestu

Tunel Svrčinovec na úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité. Foto – TASR
Tunel Svrčinovec na úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité. Foto – TASR

Motoristi môžu tento rok očakávať v prevádzke 17 nových kilometrov rýchlostnej cesty. Diaľnica v smere na Poľsko však nepribudne.

Tento rok štát neodovzdá šoférom ani jediný kilometer diaľnice. Dostavba tých kilometrov, na ktorých sa mali tento rok strihať pásky, sa odsúva do roku 2017. Konkrétne ide o 12 kilometrov D3 v smere od Žiliny na Poľsko, Svrčinovec – Skalité.

„Trvám na prísľube dodávateľov, že tento diaľničný úsek bude hotový tak, aby po ňom autá jazdili už v lete budúceho roka,“ povedal počas kontroly na stavbe minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Diaľničiari majú na svojom webe zavesený ešte starý prísľub, ktorý hovorí o októbri tohto roka.

Keďže nebude hotová táto diaľnica, nespustí sa do prevádzky ani priľahlá trojkilometrová diaľnica za Skalitým po poľské hranice. Tá je síce rozostavaná už dávno, ale keďže sa nemá na čo napojiť, štát ju nemôže formálne dostavať. Váhostav tak na tejto stavbe robí takmer 20 rokov.

Cena diaľnice dôsledkom toho medzičasom rekordne narástla.

Debata je tak dokopy o necelých 16 kilometroch diaľnice, ktoré tento rok mali byť v prevádzke, ale nebudú. Presné dôvody ministerstvo dopravy v tlačovej správe neuvádza. Píše iba o náročnej stavbe.

„Ide o stavebne veľmi náročný projekt financovaný z fondov Európskej únie, na úseku bude 22 mostov a dva tunely,“ píše ministerstvo.

Keby aj boli tieto kilometre dostavané, nebola by to klasická diaľnica, akú si predstavujú šoféri – teda so štyrmi pruhmi. V tejto časti Slovenska sa stavia zatiaľ takzvaný polovičný profil diaľnice, čiže jeden pruh pre jeden smer.

Šoféri sa môžu tento rok tešiť spomedzi najkvalitnejších ciest iba na rýchlostné cesty, tie majú podobné, hoci o čosi menej komfortné parametre než diaľnice.

Takmer osemkilometrový úsek za Zvolenom do Pstruše má byť dokončený podľa stránky Národnej diaľničnej spoločnosti v novembri a očakáva sa tiež otvorenie rýchlostnej cesty v polovičnom profile na úseku Ruskovce – Pravotice.

Minister Érsek zároveň v piatok avizoval, že dostavba D3 je podľa neho kľúčová a považuje ju za prioritu.

Dopravne ide o významný prepoj pre tranzit v smere na Poľsko. Pre región by to mala byť veľká zmena. Od hraníc totiž nemôžu niekoľko kilometrov dnes len tak jazdiť klasické veľké nákladiaky. Na cestu nižšej triedy, aká tadiaľ vedie, sa jednoducho nezmestia. Kamionisti preto prechádzajú cez Česko a poľský Tešín alebo si vyberajú obchádzku cez Trstenú.

Pred podpisom je aktuálne zmluva na časť D3 pri Čadci. Problém je, že v tendri sa najlacnejší záujemcovia prihlásili s cenou 42 miliónov eur za kilometer a tam nesiaha ani cena tunelových úsekov, o ktoré v tomto prípade nejde.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie