Finančný poradca: Kto chce poistku so sporením predať tak, aby klienta oklamal, tak ju tak predá

Niektoré sprostredkovateľské firmy nemajú biznis plán postavený na poradenstve, ale na hromadnom predaji a je im úplne jedno, či investičné životné poistenie je pre klienta vhodné, alebo nie je. Zmluvy sú klientom nezrozumiteľné a jedna poisťovňa dokonca berie peniaze aj za poplatky, ktoré v žiadnej zmluve nie sú.

Foto N – Tomáš Benedikovič

PETER CMOREJ už niekoľko rokov upozorňuje, že sporiť si cez poistku nie je dobrý nápad a poisťovne si pri investičnom životnom poistení účtujú vysoké poplatky, ktoré sú často neprehľadné. Došlo to tak ďaleko, že pár klientom pomáha so žalobami na poisťovne.

Vo svojom blogu ste investičné životné poistenie prirovnali k zbraniam hromadného ničenia a poisťovne, ktoré ho ponúkajú, ste nazvali príživníkmi. Prečo?

Sú to expresívnejšie prirovnania, ktoré boli hlavne pre čitateľa, ale niečo na nich je. Je to produkt, ktorý sa dá veľmi ľahko zneužiť. Kto ho chce predať tak, aby klienta oklamal, tak ho tak predá. Pokiaľ klientovi nepoviete, že sú tam počiatočné náklady väčšinou vo výške prvých dvoch ročných platieb, klient to nezistí. Veľmi často sa tento produkt používa podvodným spôsobom, preto som ho tak nazval. Pokiaľ chcete sporiť, na to sú sporiace účty, podielové fondy, ale nepotrebujete k tomu poisťovňu. Nazval som poisťovňu príživnikom, lebo je prostredníkom, ktorý nie je potrebný.

Niektorým klientom, ktorí si takéto poistky uzatvorili, teraz pomáhate so žalobami na súde. Čo vás presvedčilo, že to treba urobiť?

Najprv som to skúšal mäkkou cestou. Bol som prvý, kto asi pred ôsmimi rokmi verejne napísal, že investičné životné poistenie nie je vhodné na sporenie. Medzitým sa nič zásadné v regulácii nezmenilo. Pred pár mesiacmi som napísal  prvotný návrh žaloby, oslovil som niektorých advokátov a pustili sme sa do žalôb na poisťovne. Jednotlivé prípady podvodov som zverejňoval aj na blogu, postupne sa začalo o tom viac rozprávať.

Jedna zo žalôb sa týkala životnej poistky s údajným zhodnotením 2,5 percenta. O čo tam išlo?

Poisťovňa garantovala klientke výnos 2,5 percenta ročne a zároveň jej z každého príspevku zobrala 5 percent. Bolo to až absurdné. V skutočnosti jej garantovala stratu.

Sú také poistky a poplatky na trhu bežné?

Je to takmer

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |