Denník N

Tyč, ktorá prešla apartmánom Kisku aj podzemím Slovenskej televízie

Jednu z hlavných postáv stvárňuje Martin Burlas.
Jednu z hlavných postáv stvárňuje Martin Burlas.

Dnes v Topoľčanoch a zajtra v Bratislave môžete vidieť reprízu unikátnej opery.

Volá sa to „psychedelicko-inštitucionálna video opera“ a je to presne také, aké by ste si predstavili. Experimentálna forma aj obsah, ale s veľkou porciou irónie a nadhľadu. Operný zážitok 21. storočia. Premiéru mal v lete na festivale Kiosk v Stanici Žilina-Záriečie a na reprízy si tiež našiel nezávislé priestory – vo štvrtok ho uvedú v topoľčianskom Nástupišti 1-12 a v piatok v bratislavskej A4-ke.

Skôr než sa dáte odradiť, skúste sa nalákať libretom a obsadením. Dej jednodejstvového diela s názvom Tyč sa odohráva v nasledujúcej epoche ľudstva, v ktorej nastáva nový stredovek na území Slovenskej republiky. Noir poetika temna a mystiky sa originálne mieša s poetikou výkonu a výzoru verejných inštitúcií z dnešných časov. Práve v nej urobí zamestnanec Samčo prokrastinačnú chybu a má byť obetovaný riaditeľkou. Avšak minister rozhodne inak.

V hlavných úlohách účinkujú: autor a skladateľ Miro Tóth, Martin Burlas, herečka Jana Wernerová, performer Samčo – brat dážďoviek, na scéne sa objaví aj držiteľ ceny Oskára Čepana András Cséfalvay.

„Tyč je vytváraná ako forma variatívne premenného diela, ktorá pri novom naštudovaní zmení dramaturgický obsah. Jej podoba závisí od miesta a média realizácie. Prvá verzia vznikla v Arnheme pod názvom „Zázračná masážna tyč“ v roku 2013. S Marekom Kundlákom sme vytvorili sitespecific predstavenie, kde diváci pohybom po opustenej kancelárskej budove sledovali dej,“ vysvetľuje Miro Tóth.

Video opera Tyč je druhou verziou, s dejovou obmenou. Podtext sci-fi vracia do reality inštitucionálneho hierarchického usporiadania. Budúcnosť je vyjadrená paradoxným návratom do minulosti. Filmovalo sa v priestoroch bývalého apartmánu Andreja Kisku v hoteli Devín, v podzemnej chodbe Slovenskej televízie aj vo Východoslovenskej galérii v Košiciach.

„Kde je za tým všetkým opera? V retrográdnom návrate zhudobnenia cyklických procesov odvolávania a vymenovania,“ dodáva autor.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie