Denník N

Postavil podchod na Trnavskom mýte, teraz z okna bytu pozerá, ako chátra (+foto)

Výstavba podchodu a križovatky. Zdroj – archív autora projektu križovatky Igora Rymarenka

Podchod na Trnavskom mýte mal mať pôvodne výťahy aj kamery. Dočká sa ich až po budúcoročnej rekonštrukcii.

Z okna svojho malého bytu na Krížnej ulici posledných 36 rokov sleduje, ako jeho prvý veľký projekt postupne chátra. „Je to moje dieťa,“ hovorí 88-ročný dôchodca Igor Rymarenko, ktorý v 70. rokoch projektoval križovatku Trnavské mýto aj podchod pod ňou.

Podchodu sa dnes vyhýba, má problémy s kĺbmi a eskalátory viac nefungujú ako fungujú. Križovatku musí preto komplikovane obchádzať, priechody na druhú stranu cesty sú z každej strany vzdialené desiatky metrov.

„Sme fakticky ako vo väzení, všade sú zábradlia, cez križovatku sa nedá normálne prejsť. Je to veľmi komplikované.“

Výťahy a kamery boli drahé

Všetko mohlo vyzerať inak, prvé plány boli na vtedajšiu dobu veľkolepé. Pri štyroch hlavných vchodoch do podzemia mali byť hydraulické výťahy. „Vyškrtli to, bolo to drahé,“ spomína Rymarenko.

Rovnako ako kamerový systém či budovu s centrálou na diaľkové ovládanie križovatiek. V podchode mali mať kanceláriu aj policajti.

Autor projektu hovorí, že sa mu podarilo presadiť aspoň pohyblivé schody, hoci pôvodne mali stačiť aj obyčajné. Po zlej údržbe už veľmi nefungujú. „Eskalátory treba pravidelne udržiavať denne alebo týždenne. Kolieska, ktoré sa derú, sa musia pravidelne mazať.“

Parkovisko na Trnavskom mýte zatiaľ bez Istropolisu. Archív autora projektu križovatky Igora Rymarenka
Parkovisko na Trnavskom mýte zatiaľ bez Istropolisu. Foto – archív autora projektu križovatky Igora Rymarenka
Trnavské mýto ešte bez podchodu. Archív autora projektu križovatky Igora Rymarenka
Trnavské mýto ešte bez podchodu. Foto – archív autora projektu križovatky Igora Rymarenka

Na križovatke bol chaos

Keď sa na Trnavské mýto pred viac ako polstoročím presťahoval, všetko vyzeralo inak. Istropolis začali stavať až s novou križovatkou, miesto na Miletičovej bolo centrálne trhovisko tu, v diaľke ešte stál pivovar Stein, staré električky, trolejbusy, tatrovky a škodovky prechádzali pomerne chaotickou, no pekne dláždenou križovatkou.

Časom nestačila a štátny Dopravoprojekt musel vyriešiť problémový uzol na hlavnom ťahu medzi Brnom a Trnavou.

Križovatka bola nebezpečná najmä pre chodcov, ktorí sa podľa Večerníka z roku 1967 v chaose rannej špičky predierali medzi autami z jednej zastávky na druhú.

Podchod Trnavské mýto po dokončení. Archív autora projektu križovatky Igora Rymarenka
Podchod Trnavské mýto po dokončení. Foto – archív autora projektu križovatky Igora Rymarenka

Bez zmeny

Podchod bol dokončený v roku 1975, stál 24 miliónov korún, celý projekt aj s križovatkou 86 miliónov. A stále vyzerá prakticky rovnako, iba je celý oblepený, počmáraný, špinavý, zanedbaný a plný nevkusných stánkov.

Na záchody si dnes pri potrebe nikto nespomenie; Rymarenko hovorí, že sú aj tak zahádzané nábytkom, rozkradnuté alebo rozbité. „Podchod reprezentuje kultúru tohto národa.“

Úpadok Trnavského mýta sa podľa neho začal po revolúcii: vtedy začali pribúdať prvé grafity či nekontrolované polepy. Podchod od vybudovania neprešiel väčšou rekonštrukciou.

Plán podchodu. Foto N
Plán podchodu. Foto – N

Opraví ho súkromník

Mesto chcelo prenájom podchodu podmieniť rekonštrukciou už od roku 2006, no investora našli až teraz. Poslanci po vyhodnotení dvoch ponúk vo štvrtok rozhodli, že podchod vynoví firma Immocap Group, ktorá stavala blízky obchodný dom Central.

Projekt za milión eur bez DPH by mal byť hotový asi rok po získaní povolení, pôvodne sa hovorilo už o októbri budúceho roka. Podchod bude otvorený nonstop pod dohľadom kamier a strážnej služby, na rozdiel od toho starého bude bezbariérový.

Do podzemia povedú tri eskalátory a sedem výťahov, ktoré zaplatí mesto. Predbežný odhad mestských nákladov je asi 420-tisíc eur.

Takto si predstavuje podchod na Trnavskom mýte firma Immocap Group.
Takto si zatiaľ predstavuje podchod na Trnavskom mýte firma Immocap Group, ktorá stavala blízky Central a budúci rok opraví aj podchod. Vizualizácia – Immocap Group

Obchody aj záchody

Priamo v podchode budú informačné tabule s odchodmi električiek a autobusov pri každom východe k zastávkam s aspoň jedným multifunkčným automatom dopravného podniku. Na riešení podchodu majú spolupracovať aj mestské časti Nové Mesto a Ružinov.

Na ploche 1350 štvorcových metrov budú v podchode obchody. Investor chce opraviť aj sedem vonkajších vstupov, osadí nové koše, odstráni polepy a grafity a vyčistí okolie.

Podchod bude mať po rekonštrukcii nové záchody a silnejšie osvetlenie doteraz tmavých priestorov.

Trnavské mýto z okna autora križovatky a podchodu. Foto N
Trnavské mýto z okna autora križovatky a podchodu. Foto – N

Za symbolické euro

Mesto by sa podľa poslankyne Lucie Štasselovej malo starať nielen o podchod, ale aj celý problém križovatky. „Tento malý Central, ktorý vznikne v podchode, bude k sebe sťahovať ľudí. Mesto by taktiež malo riešiť, čo s tržnicou, ktorá trpí Centralom, a čo s celým priestorom pred domom odborov.“

Immocap Group dostane za opravu podchod do prenájmu na 15 rokov za symbolické euro ročne. Ak bude chcieť, môže si nájom ešte o ďalších päť rokov predĺžiť.

Mesto za ten čas môže zistiť, či zvládne prevádzkovať podchod rovnako dobre ako súkromník alebo bude opäť hľadať niekoho, kto to zaň urobí.

Teraz najčítanejšie