Denník N

Postavil podchod na Trnavskom mýte, teraz z okna bytu pozerá, ako chátra (+foto)

Výstavba podchodu a križovatky. Zdroj – archív autora projektu križovatky Igora Rymarenka

Podchod na Trnavskom mýte mal mať pôvodne výťahy aj kamery. Dočká sa ich až po budúcoročnej rekonštrukcii.

Z okna svojho malého bytu na Krížnej ulici posledných 36 rokov sleduje, ako jeho prvý veľký projekt postupne chátra. „Je to moje dieťa,“ hovorí 88-ročný dôchodca Igor Rymarenko, ktorý v 70. rokoch projektoval križovatku Trnavské mýto aj podchod pod ňou.

Podchodu sa dnes vyhýba, má problémy s kĺbmi a eskalátory viac nefungujú ako fungujú. Križovatku musí preto komplikovane obchádzať, priechody na druhú stranu cesty sú z každej strany vzdialené desiatky metrov.

„Sme fakticky ako vo väzení, všade sú zábradlia, cez križovatku sa nedá normálne prejsť. Je to veľmi komplikované.“

Výťahy a kamery boli drahé

Všetko mohlo vyzerať inak, prvé plány boli na vtedajšiu dobu veľkolepé. Pri štyroch hlavných vchodoch do podzemia mali byť hydraulické výťahy. „Vyškrtli to, bolo to drahé,“ spomína Rymarenko.

Rovnako ako kamerový systém či budovu s centrálou na diaľkové ovládanie križovatiek. V podchode mali mať kanceláriu aj policajti.

Autor projektu hovorí, že sa mu podarilo presadiť aspoň pohyblivé schody, hoci pôvodne mali stačiť aj obyčajné. Po zlej údržbe už veľmi nefungujú. „Eskalátory treba pravidelne udržiavať denne alebo týždenne. Kolieska, ktoré sa derú, sa musia pravidelne mazať.“

Parkovisko na Trnavskom mýte zatiaľ bez Istropolisu. Archív autora projektu križovatky Igora Rymarenka
Parkovisko na Trnavskom mýte zatiaľ bez Istropolisu. Foto – archív autora projektu križovatky Igora Rymarenka
Trnavské mýto ešte bez podchodu. Archív autora projektu križovatky Igora Rymarenka
Trnavské mýto ešte bez podchodu. Foto – archív autora projektu križovatky Igora Rymarenka

Na križovatke bol chaos

Keď sa na Trnavské mýto pred viac ako polstoročím presťahoval, všetko vyzeralo inak. Istropolis začali stavať až s novou križovatkou, miesto na Miletičovej bolo centrálne trhovisko tu, v diaľke ešte stál pivovar Stein, staré električky, trolejbusy, tatrovky a škodovky prechádzali pomerne chaotickou, no pekne dláždenou križovatkou.

Časom

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie