Denník N

Štátne IC sa vrátia, budú o 20 minút rýchlejšie ako RegioJet, no s menším počtom zastávok

Minister dopravy Árpád Érsek nemá reálne na železničnú dopravu reálny vplyv, hlavné slovo má po neformálnej línii SNS. Foto N - Tomáš Benedikovič
Minister dopravy Árpád Érsek nemá reálne na železničnú dopravu reálny vplyv, hlavné slovo má po neformálnej línii SNS. Foto N – Tomáš Benedikovič

Jančura z Regiojetu hovorí, že so šéfom SNS chcel o rýchlikoch rokovať, ale ten mu ani neodpovedal na esemesku.

Štátne IC vlaky začnú od decembra znova jazdiť z Bratislavy do Košíc a späť. Ministerstvo dopravy ešte pod vedením Jána Počiatka (Smer) ich na začiatku tohto roka zrušilo, lebo ho k tomu dotlačil RegioJet.

Na ich znovuzavedenie tlačil šéf SNS Andrej Danko a nová vláda si ich zavedenie dala aj do programového vyhlásenia. „Treba povedať na rovinu, je to aj ekonomické, aj politické rozhodnutie, ale najpodstatnejšie je, že občania majú o to záujem,“ reagoval minister dopravy Árpád Érsek z Mosta-Híd. Vysvetľuje, že nie sú stotožnení so zastavením InterCity vlakov a prepočty železničnej firmy majú ukazovať, že ich opätovné zavedenie je opodstatnené.

Ešte pred Vianocami (11. decembra) majú postupne vyraziť z Bratislavy do Košíc a späť dva páry IC vlakov. O ktorej presne a za aké ceny, ešte železničná spoločnosť tají. Dnes na tejto trase jazdia tri páry vlakov RegioJetu.

Ceny štátnych IC vlakov majú byť 10 až 15 percent nad cenou, za ktorú jazdia obyčajné rýchliky. Bežná cena rýchlika medzi Bratislavou a Košicami je v druhej triede teraz približne 19 eur pre plne platiacich cestujúcich, lístok na IC vlak by v takom prípade stálo do 22 eur. Ceny však nebudú stále, majú sa riadiť obsadenosťou vlaku. Dá sa preto čakať, že v piatky a nedele budú ceny lístkov vyššie.

Podpredseda predstavenstva ZSSK Patrik Horný hovorí, že počítajú minimálne so 70-percentnou obsadenosťou vozňov.

Štátne železnice chcú byť lepšie ako RegioJet tým, že trasu medzi dvoma najväčšími mestami na Slovensku majú prejsť za najkratší čas – 4 hodiny a 45 minút.

RegioJet teraz jazdí túto trasu s väčším počtom zastávok za približne 5 hodín a 3 minúty až 5 hodín a 10 minút.

Štátne IC vlaky budú stáť v Bratislave, Trnave, Žiline, Poprade, Kysaku a v Košiciach. Budú mať jeden reštauračný vozeň, jeden vozeň prvej triedy, dva vozne druhej triedy a detský vozeň.

RegioJet stojí aj v Trenčíne, vo Vrútkach, v Ružomberku, Liptovskom Mikuláši, Štrbe a v Spišskej Novej Vsi.

„Naši cestujúci sú ochotní zaplatiť vyššiu cenu za rýchlejší čas,“ povedal Horný. Cena bude vyššia ako pred zrušením štátnych IC vlakov, ale pripomína, že ani súkromný prepravca RegioJet najnižšie ceny neudržal.

Najlacnejšie lístky RegioJetu teraz stoja 12,10 eura, predtým stáli 9 eur. RegioJet sa týmto krokom snaží sanovať svoje straty, za minulý rok prerobil na trati z Bratislavy do Košíc 5,5 milióna eur.

Jančura: Je za tým Danko

Začiatkom tohto roka ministerstvo dopravy nechalo štátne IC vlaky zrušiť, čím čiastočne vyhovelo práve tlaku zo strany RegioJetu. Súkromník namietal, že štátne železnice prevádzkujú svoje prémiové expresy so stratou, a hrozil, že pokiaľ sa nezačnú správať trhovo, tak z trate Bratislava – Košice odíde.

„Viem, že je to rozhodnutie pána Danka. Pokiaľ nás tu predstavitelia štátu nechcú, tak odídeme,“ reagoval šéf RegioJetu Radim Jančura na zámer štátneho dopravcu.

Vysvetľuje, že Dankovi poslal aj esemesku, ktorou ho požiadal o stretnutie, ale šéf nášho parlamentu mu neodpovedal, čo nepovažuje za slušné.

Jančura tvrdí, že o zámere štátneho dopravcu nerokoval s nikým z ministerstva dopravy.

„Či budeme štát žalovať? Neviem, musíme vidieť, čo sa stane. Štátny dopravca je na tejto trati dominant, a preto nemôže jazdiť pod svojimi nákladmi. Ak bude, máme právo ho zažalovať, čo bude závisieť od okolností. Ak nám vezme časť cestujúcich a zhorší sa nám ekonomika, zvážime to,“ hovorí šéf RegioJetu.

Hlavný problém IC vlakov je bezplatné cestovanie pre študentov a dôchodcov. „Keby to nebolo a boli by pôvodné zľavy platné pred novembrom 2014, uživili by sme sa tam my, Leo Express aj ďalší dopravcovia. Problém je, že 70 percent cestujúcich má právo jazdiť zdarma,“ hovorí Jančura.

„Podnikanie má aj riziko, napríklad že nás niekto zažaluje. Ale bojovať o cestujúceho iba cenou už nie je moderné,“ reaguje štátna Železničná spoločnosť.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Ťažko uveriteľný cieľ

Štátny dopravca prevádzkoval IC vlaky asi 20 rokov a vždy boli v strate. Minister Érsek a vedenie železničnej spoločnosti presviedčajú, že ich prevádzka môže byť aj zisková a môže sa to podariť v najbližších troch, štyroch rokoch. „Určite v treťom roku budeme jednoznačne vidieť tendenciu, že sa to blíži nule,“ tvrdí Horný.

O konkrétnych číslach nehovoria, teda ani o tom, s akou stratou rátajú v roku 2017. „Tento vlak nemôže byť dotovaný, je to komerčný vlak,“ poznamenal Érsek.

Problém majú povedať aj to, akú stratu mali IC vlaky v roku 2015. Ešte v roku 2014 mala železničná spoločnosť na nich prerobiť 1,2 milióna eur a to má byť aj strop pre ďalšie potenciálne stratové vlaky ich prevádzky.

„Je to veľmi ťažko uveriteľné, že by mali byť v zisku. Aj predtým, ako prišiel Jančura, mali ceny 20, 22 či 24 eur a jazdilo nimi veľa mladých ľudí, lebo bezplatné cestovanie nebolo, ale v zisku neboli,“ hovorí Desana Mertinková, šéfredaktorka Železničnej revue.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie