štvrtok

Film o našej nekultúre stopli Rytmus a Majk Spirit, premieta sa na školách

Filmy dnes nemá zmysel zatvárať do trezora, ukazuje boj o snímku Cooltúra.

Foto – miroremo.sk

„To je správny underground,“ usmieva sa Miro Remo a neskrýva spokojnosť.

Tých viac ako tristo ľudí, ktorí sa vo vestibule tlačili a zaplnili jednu aj promptne otvorenú druhú sálu Televíznej a filmovej fakulty VŠMU do posledného sedadla, by mu každý autor domáceho dokumentu mohol závidieť.

Len jedno mu kazí radosť z premietania dokumentu Cooltúra. To, že šlo o výnimočnú príležitosť, keďže zatiaľ jediným miestom, kde si ho trúfne odpremietať, je akademická pôda.

Kto pozná štýl Mira Rema, nemusí byť prekvapený. Cooltúra je ironický a mrazivý film. Je to séria reportáží z podujatí „poklesnutej“ kultúry na Slovensku, tej vrcholnej kategórie bizarného nevkusu, kam by sme zaradili súťaž misiek, estrádne dychovky, televízne Modré z neba, smerácke oslavy dňa žien s pánom premiérom, metalový, hiphopový aj kresťanský gýč.

Pred kamerou účinkuje množstvo celebrít a známych tvárí šoubiznisu, ktorých súhlas podmieňuje uvedenie filmu do kín. No pretože niektorí nasnímaní súhlas na to nedali, odsúva sa oficiálna premiéra na neurčito.

Dokument na kolesách

„Začali sme od rapperov a čakali hladký priebeh. Domnievali sme sa, že Rytmus či Majk Spirit, ktorí sa štylizujú ako deti ulice, budú mať autorizáciu na háku a nebudú snímke brániť na svet. Lenže tam sme narazili. Naše snahy o dohodu neviedli ku konsenzu,“ vysvetľuje Miro Remo, ktorý sa im čuduje.

„Ak raz robia to, čo robia, prečo sa hanbia za to, ak to ukazujeme z iného pohľadu, ako sa chcú prezentovať? To mi príde na slovenskom šoubiznise smutné.“

Zápas o film nevzdávajú, dôkazom je práve projekt Dokument na kolesách, ktorý možný problém so súhlasom respondentov „obchádza“ alternatívnou distribúciou na školách. V tomto príbehu však nejde len o jeden film ani o dva roky práce či o prestíž autorov.

Odhaľuje ešte čosi viac: mantinely kritického dokumentu na Slovensku.

cooltura_08

Problémové filmy

Ak Miro Remo po niečom netúži, je to nálepka „problémový“ alebo „kontroverzný“ umelec. „Mňa to ani nebaví, byť neustále v opozícii voči niečomu. Lenže ak niečo vidím, nedokážem sa oklamať a robiť to inak. Ja vo filme nevytváram ilúzie, ide mi o realitu,“ hovorí na vysvetlenie, prečo často naráža na problémy.

Keď mladého tvorcu najoceňovanejšieho slovenského krátkeho filmu (Arsy-Versy) oslovil šéf najväčšieho domáceho hudobného festivalu Michal Kaščák, nech nakrúti o Pohode oficiálny dokument, dopadlo to úplne inak, ako si to pôvodne predstavoval.

Hotový film neschválil a hádať prečo 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 103949 z vás dostáva správy e-mailom