Denník N

Ako sa Népszabadság stal obeťou vládnej pomsty

Sme s tebou, Népszabadság. Foto N
Sme s tebou, Népszabadság. Foto N

Najvýznamnejší maďarský denník otváral kauzy, ktoré ukazovali vládnych politikov z Fideszu ako zbohatlíkov bez akýchkoľvek zábran.

Posledné sobotňajšie číslo najvýznamnejšieho maďarského denníka Népszabadság pokračovalo v dvoch kauzách, ktoré odhalili práve jeho novinári. A obe kauzy vysvetľujú, prečo vláda premiéra Viktora Orbána chcela denník za každú cenu ovládnuť.

Spolu s ďalšími údajne pripravovanými článkami na rovnakú tému by mohli vysvetliť aj to, prečo bolo vydávanie Népszabadságu prerušené tak náhle. Aj za cenu medzinárodného škandálu.

Pracovníci denníka dostali v sobotu ráno odkaz, že už nemusia chodiť do práce, a od tej chvíle sa už nedostali ani k svojej pracovnej e-mailovej pošte. Rakúsky majiteľ Vienna Capital Partners pozastavil vydávanie tlačenej a internetovej verzie denníka.

Vydavateľská firma Mediaworks Hungary sa odvoláva na to, že denník bol od roku 2007 stratový. No prevláda podozrenie, že noviny dal majiteľ zavrieť na želanie premiéra Viktora Orbána. Niektorí redaktori Népszabadságu koniec novín označili za puč.

Podobne ako ostatné nezávislé médiá denník kritizoval nedávne neúspešné a zbytočné referendum proti utečencom. Písal však veľa aj o systematickej a štátom riadenej korupcii v Maďarsku.

Kauzy, ktoré odhalili

Jedna čerstvá kauza, ktorú odhalili, sa týka milenky šéfa centrálnej banky a bývalého ministra národného hospodárstva Györgya Matolcsyho. Zita Vajdová, známa skôr ako učiteľka jogy, už niekoľko rokov pravidelne zastáva mimoriadne dobre platené posty v rezortoch, ktoré jej priateľ vedie. Nevie sa pritom, čo v týchto funkciách skutočne robí a či na ne má dostatočnú kvalifikáciu.

Ukrátené nebolo ani príbuzenstvo dotyčnej dámy. Matolcsy v ním kontrolovaných inštitúciách zamestnáva viacerých Vajdovej blízkych. Rovnako v nich zamestnáva svoje vlastné príbuzenstvo.

Medzitým vysvitlo aj to, že Matolcsy, ktorý sa rozvádza, býva už nejaký čas pravdepodobne s milenkou v jednom z najluxusnejších bytov v krajine. Majiteľom bytu je jeho priateľ, ktorý vedie maďarskú pobočku talianskej banky UniCredit.

Šéf národnej banky, vykonávajúcej dozor nad finančnými inštitúciami, sa tým ocitol v ďalšom hrubom konflikte záujmov. Nehovoriac o tom, že ním vedená centrálna banka v minulosti opakovane UniCreditu pomáhala, napríklad s ňou uzatvárala obchody, ktoré boli výhodné pre súkromnú banku, ale nevýhodné pre štát.

Druhá kauza zo sobotňajšieho Népszabadságu hovorí o tom, ako minister, vedúci úradu premiéra Antal Rogán cestoval na vidiecku svadbu svojho známeho požičanou helikoptérou, z ktorej potom prestúpil do taktiež vypožičaného luxusného mercedesu. Helikoptéra i auto patrili súkromným firmám.

Okrem toho, že si minister užíval luxusu, ktorý je za hranicou jeho oficiálneho platu, existuje dôvodné podozrenie, že za zapožičanie dopravných prostriedkov vôbec nezaplatil. Teda aspoň nie tak, ako by to urobil bežný zákazník bez vplyvu na štátne zákazky a dotácie.

Minister použitie helikoptéry najprv poprel a vyhrážal sa žalobou každému, kto by o tom napísal.

Fidesz v úzkych

Obe kauzy sú pre vládnu stranu Fidesz mimoriadne nepríjemné. Zasahujú ju na najcitlivejšom mieste, lebo sú zrozumiteľné aj pre tých voličov, ktorých príliš nezaujíma obmedzovanie slobody tlače či nekompetentná hospodárska politika.

Veľmi názorne ukazujú, že vládni politici nie sú milí a skromní pracanti, čo vo dne v noci len drú pre dobro národa, ako o nich tvrdí vládna propaganda. Naopak, vykresľujú oveľa pravdivejší obraz dobre zabehnutej kleptokracie.

V Maďarsku vládnu miestami až feudálne pomery, keď vládnuca skupina považuje štát a verejné peniaze za svoj súkromný majetok. Podľa toho s ním zaobchádza: využíva ho na súkromné ciele, zaisťuje z neho luxusné živobytie sebe, širokému príbuzenstvu a početnej klientele. A navyše sa ani nijako nerozpakuje svoj luxusný život vystavovať na verejnosti.

Prvý ročník 1956

Népszabadság vznikol počas revolúcie v roku 1956 a po jej potlačení sa stal hlavnými novinami vládnucej komunistickej strany. Do minulého roku bola stranícka nadácia Maďarskej socialistickej strany, nástupkyne komunistov, menšinovým vlastníkom denníka.

Napriek svojej minulosti sa však Népszabadság stal rešpektovaným sociálno-liberálnym denníkom a až do roku 2011 bol najčítanejším serióznym denníkom v Maďarsku. Vtedy ho predbehol Kisalföld – jedno z množstva čoraz bulvárnejších regionálnych periodík.

Maďarský premiér Viktor Orbán na tlačovke o protiteroristickej operácii. FOTO - TASR/AP
Maďarský premiér Viktor Orbán na tlačovke o protiteroristickej operácii. Foto – TASR/AP

Po väčšinu času od konca komunizmu bol Népszabadság najlepším denníkom v Maďarsku. Jednoznačne bol najnezávislejšie sa správajúcim denníkom v posledných rokoch. Mal síce väzbu na socialistov a pracovalo v ňom niekoľko novinárov spred roku 1989, na rozdiel od médií blízkych Orbánovmu Fideszu však dokázal byť kritický aj voči vlastnej strane.

Ekonomicky bol oveľa liberálnejší než fideszácke médiá obhajujúce masívne vládne zásahy do trhovej ekonomiky a deformovanie trhu v prospech orbánovských podnikateľov.

Podobne ako iné tlačené médiá, aj Népszabadság prechádzal krízou. Podľa súčasného majiteľa jeho náklad za posledných desať rokov klesol o 74 percent a od roku 2007 vyprodukoval stratu päť miliárd forintov (asi 16 miliónov eur).

V Maďarsku však za touto stratou nestojí len klesajúci záujem čitateľov, ale aj otvorené nepriateľstvo vlády, ktorá sa kritické médiá snaží oslabiť a zničiť všetkými možnými prostriedkami vrátane tých ekonomických. Úrady kontrolované vládou v roku 2012 nedovolili firemnú fúziu, ktorá by denníku zaistila stabilné ekonomické zázemie.

Kým fideszácke médiá sú dotované alebo priamo vydávané z verejných rozpočtov, opozičné čelia šikane úradov a vláda im bráni v získavaní reklamy. Trh s reklamou kontrolujú Orbánovi oligarchovia a oni rozhodujú o tom, do ktorých médií pôjde inzercia.

Súkromné firmy vrátane zahraničných sú vládou vydierané, aby kritickým médiám nezadávali reklamu.

Cieľom takejto politiky nie je len umlčať nezávislé médiá, ale tiež ich dostať do situácie, keď ich budú majitelia ochotní alebo nútení lacno predať iným záujemcom s dostatkom financií. A to sú dnes v Maďarsku len štát a oligarchovia blízki vláde.

Ako sa kupujú televízie

Druhú najväčšiu komerčnú televíziu TV2 kúpil tento rok mediálny podnikateľ a zároveň vládny zmocnenec Andy Vajna z pravdepodobne nevratnej „pôžičky“, ktorú mu na tento účel poskytla štátom vlastnená banka. TV2 je odvtedy poslušným nástrojom vládnej propagandy.

Už nejaký čas sa v Maďarsku objavovali správy, že sa podnikatelia blízki vláde snažia kúpiť aj firmu Mediaworks Hungary, vydávajúcu Népszabadság. Okrem hlavného maďarského denníka by tým zároveň získali ekonomický denník Világgazdaság a množstvo regionálnych denníkov, odborných a bulvárnych časopisov a internetových médií.

Koniec Népszabadságu v jeho dnešnej forme preto príliš neprekvapil. Otázkou zostáva len to, prečo koniec nastal tak náhle, a najmä nápadne. Fidesz mohol noviny zmeniť k svojmu obrazu postupne a s menším ohlasom, tak ako to už urobil s inými médiami.

Svoju úlohu v tom pravdepodobne – okrem snahy zabrániť ďalším odhaleniam – zohrala aj snaha pomstiť sa nepríjemným novinárom a potreba ukázať, že si Orbán a spol. môžu beztrestne dovoliť skutočne čokoľvek.

Komentáre, Svet

Teraz najčítanejšie