Denník N

Rýchlostné cesty dostanú splnomocnenca, na ministerstvo dopravy príde Janckulík od Hrnčiara

Igor Janckulík. Foto - tasr
Igor Janckulík. Foto – tasr

Skupina Andreja Hrnčiara si posilní pozíciu na ministerstve dopravy. Igor Janckulík mal byť pôvodne splnomocnenec pre rýchlostnú cestu na Orave. Diaľnice splnomocnenca nedostali.

Slovensko bude mať od štvrtka splnomocnenca pre rýchlostné cesty. Schválila to v stredu vláda. Volá sa Igor Janckulík, pochádza z Oravy a aktuálne sedí v parlamente za stranu Most-Híd. Podľa predkladacej správy z vládnych materiálov mu majú pripraviť kanceláriu na ministerstve dopravy.

Janckulík patrí medzi odídencov zo strany Sieť, ktorí pod vedením Andreja Hrnčiara prestúpili do klubu Bélu Bugára. Hrnčiarova skupina by tak mala získať druhú silnejšiu pozíciu na ministerstve dopravy. Dnes tam na kľúčovom poste vedúceho služobného úradu sedí Hrnčiarov nominant Tibor Šimoni, bývalý šéf Železníc Slovenskej republiky.

Hrnčiar hovorí, že Šimoni nie jeho nominant. „Ja som sa s ním zoznámil asi tak deň predtým, ako bol menovaný za vedúceho služobného úradu. Za minulého vedenia ministerstva dopravy som nemal ani ambície, ani možnosť kohokoľvek navrhovať do nejakej funkcie, už vôbec nie generálneho riaditeľa ŽSR,“ píše Hrnčiar.

Janckulík sa vládnym rozhodnutím zaradí do siete vládnych splnomocnencov. Vládny zoznam eviduje napríklad splnomocnenca pre rómske komunity, mládež a šport či pre gabčíkovské vodné dielo.

Napríklad štátny tajomník ministerstva dopravy za Smer Viktor Stromček je zároveň vládnym splnomocnencom pre strategické priemyselné parky. Na nového kolegu sa teší.

„Rozvoj rýchlostných ciest v regiónoch je jedným zo základných cieľov rezortu dopravy a ja osobne vítam pomoc od každého, kto má chuť na ich príprave a výstavbe spolupracovať,“ povedal Stromček Denníku N.

Okrem Stromčeka sedí na ministerstve dopravy v pozícii štátneho tajomníka nominant SNS Peter Ďurček. Koalíciu dopĺňa šéf bohatého ministerstva Árpád Érsek (Most-Híd).

V minulosti pôsobil ako splnomocnenec pre oblasť autostrád Igor Choma zo Smeru. Tomu zverili splnomocnenectvo nielen v oblasti rýchlostných ciest, ale aj o čosi komfortnejších klasických diaľnic. Od rýchlociest sa odlišujú napríklad tým, že sú širšie. Chomu odvolala v roku 2010 vláda Ivety Radičovej a náhrada zaňho v zozname splnomocnencov nefiguruje.

Čo presne bude poslanec Janckulík robiť, z materiálov nie je celkom jasné – má radiť, analyzovať či vyjadrovať sa k materiálom. Podrobnosti o kompetenciách určí vláda pri jeho vymenovaní, píše sa v predkladacej správe k materiálu. Obsahovo jednotlivé vládne materiály ohľadom pozície splnomocnenca nie sú jednotné.

Janckulík hovorí, že debata o tom, že by mal pôsobiť ako vládny splnomocnenec, sa začala ešte v strane Sieť: vtedy sa hovorilo o tom, že by mohol byť splnomocnencom pre výstavbu rýchlostnej ceste na Orave – R3 cez Dolný Kubín na poľské hranice. Keď poslanci prestúpili do strany Most-Híd a ministrom sa stal Árpád Érsek, prišli obavy primátorov, či sa štát nebude orientovať iba na juh Slovenska.

„Bol tlak primátorov, starostov, kolegov poslancov z VÚC (Janckulík funguje aj v žilinskom župnom zastupiteľstve – pozn. red). Preto som prišiel s tým, že by som chcel robiť takúto prácu, aby sa nebáli, že ten ich región bude odstrčený,“ vysvetľuje Janckulík.

Známy je tým, že presadzuje práve stavbu spomínanej R3.

„Keďže sme dostali rezort dopravy, sme o krok bližšie k tomu, aby bola táto rýchlostná komunikácia po niekoľkoročných sľuboch konečne zhotovená,“ povedal Janckulík ešte ako člen Siete pre nasaorava.sme.sk.

Šéf OĽaNO Igor Matovič dávnejšie povedal, že sa Janckulík svojho času rozhodol zostať v Sieti iba preto, aby mu vláda sľúbila rýchlostnú cestu na Orave. Keď Hrnčiarova skupina zo Siete odišla, strana Most-Híd získala cennú pozíciu ministra dopravy. Oravská cesta R3 sa spomína aj v programovom vyhlásení vlády.

Janckulík odmieta, že by rýchlostná cesta bola predmetom takejto politickej dohody, či už so Sieťou, alebo s Bugárovou stranou. Dodal, že na ministerstve dopravy tráviť čas nebude: bude sa venovať práci v regiónoch a informovať starostov a primátorov o postupe v príprave a výstavbe rýchlostných ciest.

„To je inak neplatená funkcia, to ja budem mať – skôr by som povedal – viac starostí,“ uviedol Janckulík.

Západne od nakreslenej oravskej rýchlostnej cesty sa už stavia diaľnica. Reč je o D3 od Žiliny na Poľsko, ktorá je paralelná s R3.

Zdroj: ndsas.sk
Zdroj – ndsas.sk

Keď bude hotová, dopravné pomery sa výrazne zmenia aj na Orave a sčasti sa dopravne odbremení. Je si toho vedomý aj minister financií Peter Kažimír.

„Možno nám cez analytické údaje nevyjde výhodnosť stavať cestu cez Oravu, ale my si dopredu vytvárame priestor, že aj po verejnej konfrontácii (…) sa máme právo politicky rozhodnúť, že cestu na Orave potrebujeme, pretože ju tu potrebujú ľudia, ktorí tam chcú žiť, a naším záujmom je, aby ľudia z Oravy neodchádzali, ale aby tam zostali, aby za nimi prišli investori a tvorili sa tam nové pracovné miesta,“ vysvetľoval Kažimír v lete, keď v tom čase ešte ministrovi dopravy zo strany Sieť sľúbil, že výsledky detailných analýz o tom, ktoré autostrády sa oplatí viac a ktoré menej, vôbec či neskôr stavať, nebudú stáť v ceste politickým rozhodnutiam.

Teraz najčítanejšie