Denník N

Namiesto Good Idea skutočné problémy: košický dizajnér reaguje na značku Slovenska ironicky

Rebranding štátu podľa grafika Igora Kupca. Zdroj - Igor Kupec
Rebranding štátu podľa grafika Igora Kupca. Zdroj – Igor Kupec

V kontexte toho, v akom stave sa nachádza naša krajina, je nová značka Slovenska trocha naivná, vraví grafik a copywriter Igor Kupec. Jeho vizuály ukazujú problémy, ktoré treba riešiť, aby sme sa za Slovensko nehanbili.

Dobrý nápad, Slovensko; alebo v angličtine: Good Idea, Slovakia. Od predstavenia novej značky našej krajiny ubehlo niekoľko mesiacov. Ohlasy boli rôzne, ale väčšina odborníkov sa zhodla, že oproti obrázku nezmyselného motýľa so sloganom „malá veľká krajina“ je to posun k lepšiemu. Aj keď stále nie k dokonalosti.

Dobrý nápad má prezentovať Slovensko v modernejšom duchu, ako krajinu myšlienok. Koncept sa opiera o vynálezy, ako je lietajúce auto AeroMobil, antivírus od Esetu či mobilný nízkoenergetický dom Ecocapsule. Dobrý nápad má byť aj Slovensko navštíviť alebo tu investovať.

Košický dizajnér Igor Kupec sa rozhodol na novú značku Slovenska odpovedať po svojom. Vo svojej práci Rebranding štátu ukazuje skutočné problémy našej krajiny, ktoré by sme mali vyriešiť, aby sme sa za ňu nemuseli hanbiť.

„Branding Good Idea Slovakia mi prišiel v kontexte toho, v akom stave na naša krajina nachádza, abstraktný, nič nehovoriaci a trošku naivný,“ hovorí Igor Kupec. Začal si preto skicovať niečo ako vlastnú značku Slovenska. Jeho nápady ukazujú vtipné možnosti, akými formami by sa Slovensko dalo promovať, no ako sám vraví, Slovensku nastavuje aj zrkadlo.

„Nie je to hejt na krajinu – ako sa niektorým zdalo. Sám som sa po ôsmich rokoch vrátil zo zahraničia a snažím sa tu žiť.“ Igor sa hrá napríklad so slovom Slowakia (slow znamená po anglicky pomalý). A hneď to aj vysvetľuje: pomalí vlastne nie sme, len sa občas s niektorými vecami neponáhľame. Napríklad s transparentnosťou, toleranciou či bojom proti korupcii.

Zdroj - Igor Kupec
Zdroj – Igor Kupec
Zdroj - Igor Kupec.
Zdroj – Igor Kupec
Zdroj - Igor Kupec
Zdroj – Igor Kupec
Zdroj - Igor Kupec
Zdroj – Igor Kupec
Zdroj - Igor Kupec
Zdroj – Igor Kupec
Zdroj - Igor Kupec
Zdroj – Igor Kupec
Zdroj - Igor Kupec
Zdroj – Igor Kupec
Zdroj - Igor Kupec
Zdroj – Igor Kupec
Zdroj - Igor Kupec
Zdroj – Igor Kupec

Trochu sebairónie by nezaškodilo

Košický dizajnér si skicoval aj to, čím by sme sa mohli zahraničiu pochváliť. Čo tak napríklad láskou? Ako sám hovorí, ak by sa reálne zúčastnil tendra na značku Slovenska, premýšľal by nad zadaním rovnako odľahčene, ako to ukazuje pri týchto svojich vizuáloch.

„Ak by som premýšľal nad brandingom a kampaňou, tak by asi bola jemne sebaironizujúca, spravil by som si z našej malosti výhodu,“ vysvetľuje a dodáva príklad na ilustráciu: „Vtipne by som promoval našu obsesiu so slovíčkom „naj“. Keď hovoríme o najvýchodnejšie položenej gotickej katedrále v Európe či najväčšom šošovkovitom námestí. Kam sa len pohneme, tam nám niekto ukazuje nejaké – naj,“ hovorí Igor Kupec.

„Sympatickejšie mi pripadá vedieť sa na sebe zasmiať, ako svoj branding umelo založiť na tom, čo by sme chceli byť, a zatiaľ nie sme,“ dodáva.

Zdroj - Igor Kupec
Zdroj – Igor Kupec
Zdroj - Igor Kupec
Zdroj – Igor Kupec
Zdroj - Igor Kupec
Zdroj – Igor Kupec

Mestá inak

Spolu s novou značkou krajiny sa zmenili aj logá ministerstiev. Základ jednotnej vizuality štátnej správy tvorí slovenský štátny znak a trikolóra. V oboch konceptoch sa využíva font od svetoznámeho slovenského typografa Petra Biľaka. Ministerstvo za oba koncepty zaplatí agentúre Creative Department 80-tisíc eur.

Košický grafik a copywriter Igor Kupec sa zviditeľnil už viacerými prácami, napríklad vtipne upravenými erbmi a názvami slovenských miest.

Zdroj – Igor Kupec
Zdroj – Igor Kupec

Zahraničné dizajnérske weby zasa Kupec zaujal originálnym znázornením duševných chorôb či neurologických problémov.

Zdroj - Igor Kupec
Zdroj – Igor Kupec

Zdroj - Igor Kupec
Zdroj – Igor Kupec

Zdroj - Igor Kupec
Zdroj – Igor Kupec

Zdroj - Igor Kupec
Zdroj – Igor Kupec

Teraz najčítanejšie