Denník N

Mňa si nikto nekúpi kilometrom cesty, vraví exposlanec Siete, teraz už aj splnomocnenec pre rýchlostné cesty

Igor Janckulík (vpravo) na štvorkolke Orava rescue system. Foto - TASR
Igor Janckulík (vpravo) na štvorkolke Orava rescue system. Foto – TASR

Pozval by som vás na Oravu. Keď je v stredu jarmok v Poľsku, tak neprejdete ani cez cestu, vysvetľuje nový vládny splnomocnenec pre rýchlostné cesty Igor Janckulík, prečo by sa malo stavať na severe.

V Sieti mu sľubovali miesto vládneho splnomocnenca pre rýchlostnú cestu na Orave. Prešiel spoločne s ďalšími nespokojnými okolo Andreja Hrnčiara do poslaneckého klubu strany Most-Híd. Igora Janckulíka vláda v stredu vymenovala do funkcie vládneho splnomocnenca pre všetky rýchlostné cesty, zatiaľ čo diaľnice nedostali žiadneho. V rozhovore vysvetľuje:

  • že splnomocnenecká stolička nie je predmetom obchodu s Bélom Bugárom,
  • ako začali mať starostovia obavy o svoj región, keď sa ministrom dopravy stal Árpád Érsek z juhu,
  • prečo nemajú vládneho splnomocnenca aj klasické diaľnice, ktoré sa od rýchlostných ciest líšia len tým, že sú o čosi širšie,
  • ale aj to, prečo si myslí, že by na Orave mala byť rýchlocesta, hoci sa paralelne na západ od nej stavia diaľnica.

Od štvrtka sa stávate vládnym splnomocnencom pre rýchlostné cesty. To je výsledok dohôd so stranou Most-Híd o prestupe vás a ďalších poslancov zo Siete k Bélovi Bugárovi?

Nie. V programovom vyhlásení sú spomenuté rýchlostné cesty – R2 (od Zvolena na Košice), R3 (na Orave), R4 (od Prešova na Poľsko), R7 (južný ťah od Bratislavy po Lučenec), potom prepojenie Banskej Bystrice na D1 (R1), cesty prvej triedy. Keď si bežní ľudia, starostovia a primátori tento dokument pozrú, tak sa potešia, že cez ich región povedie cesta, ktorá ekonomicky aj sociálne pomôže regiónu. Žiaľ, to je ich prvá aj posledná informácia. Nemajú sa ako dozvedieť, ako prebieha príprava cesty či výstavba.

Chcete tým povedať, že to nie je výsledok politických dohôd o vašom prestupe zo Siete do strany Most-Híd?

Po zostavení vlády mi bolo ponúknuté, či nechcem byť splnomocnencom vlády, konkrétne pre rýchlostnú cestu R3 (rýchlostná cesta na Orave cez Dolný Kubín na Poľsko – pozn. red.), pretože som stále aj ako poslanec VÚC Žilina bojoval za R3.

Takže sa budete venovať iba tejto jednej ceste?

Nie, všetkým cestám, ale dopoviem. Ja som to v tom čase odmietol, strane Sieť pripadlo ministerstvo dopravy, riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, takže som to nepovažoval za potrebné v rámci jasných programových cieľov v rámci strany. Teraz, keď sme prestúpili do klubu Most-Híd, tak moji kolegovia zo Žilinského kraja začali vystupovať na zastupiteľstve s tým, že majú veľké obavy o stavbu ciest v regióne, keďže nový minister dopravy (Árpád Érsek – pozn. red.) je zo strany Most-Híd. Mali obavu, či nebude preferovať južné trasy ciest.

Máte podobnú obavu?

Snažil som sa ich ubezpečovať, že to tak nebude, pretože južné trasy sú na stavbu slabo pripravené. Otvoril som však otázku, že by som chcel bezplatne robiť splnomocnenca pre všetky rýchlostné cesty s tým, že nebudem zasahovať do verejného obstarávania ani do trasovania ciest. Ako splnomocnenec chcem ľudí informovať, aby občan, starosta alebo primátor vedel, či sa na miestnej rýchlostnej ceste práve robí verejné obstarávanie, posudzovanie vplyvov na životné prostredie, územné konanie atď. Skrátka, chcel by som byť hlavne prostredník medzi vládou a verejnosťou, teda odborníkmi z regiónu, občanmi, starostami a primátormi, aby fungovala vzájomná výmena informácií.

Prečo vám takto významne nezáleží aj na diaľniciach? Diaľnice nepotrebujú splnomocnenca?

Diaľnice sa budujú roky a rýchlostné cesty sa v tomto volebnom období prvýkrát dostali do programového vyhlásenia. Mne určite záleží aj na diaľniciach, ale taká agenda by bola už naozaj veľká. Diaľnice sú už jasne trasované, pri rýchlostných cestách však vyskakujú problémy. Napríklad ak je niekde rýchlostná cesta natrasovaná, ľudia pomaly nevedia kadiaľ, potom sa píšu petície a všetko sa zastaví. Vláda si dala do svojho programového vyhlásenia jasne, že rýchlostné cesty chce budovať. Preto to nastavenie.

Igor Janckulík. Foto - TASR
Igor Janckulík. Foto – TASR

Funkciu splnomocnenca vám sľúbil Bugár?

Nie, v žiadnom prípade. To sa otvorilo až po našom prestupe do poslaneckého klubu Most-Híd. Táto téma sa otvorila len preto, že na mňa ako na poslanca VÚC začali tlačiť starostovia aj poslanci. Pýtali sa, či sa budú vôbec stavať cesty v iných regiónoch okrem juhu. Mali obavy.

Na ministerstve sedí Tibor Šimoni vo veľmi kľúčovej pozícii. Nerozumiem, prečo to nestačí, ak sa teda bavíme o tom, že pán Hrnčiar vždy hovoril, že mu nejde o žiadny vplyv na ministerstve dopravy.

Ako som povedal, pozícia splnomocnenca je úplne iná pozícia: ja budem chodiť po regióne, stretávať sa so starostami a primátormi a tieto požiadavky, ktoré oni budú dávať a ktoré budú hlavne reálne a prospešné, budem tlačiť na vládu, aby sa presadili. Nemôže predsa vedúci služobného úradu vlády chodiť po starostoch, primátoroch a riešiť tieto veci.

Na ministerstve dopravy však budete mať kanceláriu. 

Na ministerstve dopravy bude zriadená kancelária, ale ja tam nebudem sedieť. Budem tam mať tím ľudí. Hlavne chcem túto prácu robiť preto, aby ľudia vedeli, ako postupuje príprava a výstavba rýchlostných ciest, tlmočiť ich návrhy na zlepšenie práce. Ja nie som voči nikomu zaviazaný, nič dlžný za nejakú kampaň. V týchto veciach som úplne slobodný, beriem to preto, lebo sa snažím, aby politika bola čitateľnejšia a zreteľnejšia.

Igor Matovič povedal, že ste svojho času zostali v Sieti len preto, že vám sľúbili rýchlostnú cestu na Orave.

Pán Matovič toho už narozprával… Ja som na to vtedy povedal, že ja po tej rýchlostnej ceste ani nebudem jazdiť, lebo je mimo koridoru, ktorým cestujem. Poviem na rovinu: keby som mal byť opozičný poslanec, tak by som zvažoval, že sa vzdám mandátu a odídem, pretože pre ten región a pre Slovensko by som nedokázal nič spraviť. Vidím, ako funguje opozícia, ako ťažko sa im presadzujú zmeny. Ako koaličný poslanec viem skôr niečo presadiť, hoci je to o veľkých kompromisoch.

Sieť – a tým aj jej nominanti – zaznamenala najväčší volebný úspech na Orave. Nebudete za tamojšiu rýchlocestu R3 lobovať tak významne, že ostatné regióny môžu, naopak, svoju cestu dostať neskôr? 

To určite nebude v mojej kompetencii v takej miere – stále má hlavné slovo ministerstvo dopravy a vláda a hlavne, uvedomujem si problémy vo všetkých regiónoch Slovenska. A pre úplnosť, ja som mal najviac hlasov v okrese Námestovo, tam mala Sieť aj najlepší volebný výsledok a R3 nie je v okrese Námestovo.

Ale pomôže tamojšiemu regiónu.

Nie okresu Námestovo, odkiaľ som ja. Všetci z Námestova chodia iným smerom, chodia na Dolný Kubín, takže po tej rýchlostnej ceste nepôjdu, to pomôže okresu Tvrdošín a sčasti Dolnému Kubínu pri jazde v smere na Poľsko. V okrese Námestovo máme tri hraničné priechody. Keď sa pozriete, koľko som mal hlasov v okrese Námestovo a koľko v okrese Tvrdošín, tak nemôžete povedať, že lobujem preto, lebo niečo dlhujem.

Zdroj: ndsas.sk
Zdroj – ndsas.sk

Existuje konkrétna časť R3, za ktorú budete lobovať, aby bola najskôr, pretože je najviac potrebná?

Momentálne je stavebne najlepšie pripravený úsek Tvrdošín – Nižná, má stavebné povolenie, treba len dovykupovať pozemky.

Prečo ste o nevyhnutnosti rýchlostnej cesty na Orave natoľko presvedčený, keď sa hneď vedľa stavia diaľnica D3? Po jej dokončení sa významne presmerujú aj dopravné toky na Orave. 

Ja by som vás rád pozval na Oravu – napríklad keď je v stredu jarmok v Poľsku, tak neprejdete ani cez cestu, tam je auto za autom. Preto keď sa starostovia dozvedeli, že minister dopravy je z juhu, mali trochu obavy. Žijú tam, a keď vám dennodenne kamióny chodia popod okná, tak to nie je nič príjemné. Pritom sa tam nemá stavať rýchlostná cesta v plnom profile, ale v polovičnom (namiesto štyroch pruhov bude mať dva – pozn. red).

Pýtam sa, či sa nestratí zdravý úsudok pri rozhodovaní o tom, čo treba stavať viac a čo menej, neskôr alebo vôbec, keď zasadne minister dopravy z juhu so splnomocnencom z Oravy…

Z toho nemusíte mať obavy. Ľudia, ktorí ma poznajú, vedia, že nepreferujem osobné záležitosti regiónu. Ako poslanec Národnej rady sa snažím pomáhať aj vybavovať veci, ktoré sa týkajú celého Slovenska. Určite nebudem preferovať len Oravu – som za to, aby sa zmerala intenzita dopravy, priepustnosť ciest na Slovensku, a podľa toho sa vyhodnotilo, kde sú cesty potrebnejšie. Na Slovensku máme cesty, ktoré stáli stovky miliónov eur, ale chodí po nich pár áut.

Kedysi ste sa vyjadrili, že R3 by sa mohla stavať aj ako PPP projekt. To platí?

Jediný pripravený úsek je Tvrdošín – Nižná, je dlhý okolo 4 kilometrov a predpokladá sa, že môže stáť 80 miliónov eur. Ostatné úseky R3 ešte nie sú pripravené, to znamená, že na PPP projekty je to malá suma.

Zostanete v Národnej rade ako poslanec?

Určite zostanem. Agenda splnomocnenca sa bude prekrývať aj s mojou poslaneckou prácou, v podstate s tým, čo som robil aj doteraz. Teraz to však dostane inštitucionálny rámec, kvalitných ľudí. Nebudem ovplyvňovať obstarávanie ani trasovanie, ale budem chcieť vypomôcť každému regiónu a každej rýchlostnej ceste. Chcem zdôrazniť, že ja budem túto funkciu vykonávať bezplatne, platu za funkciu splnomocnenca sa vzdám.

Igor Janckulík (druhý zľava) v júli 2016 pri otváraní zrekonštruovaného mosta v Podbieli so štátnym tajomníkom ministerstva dopravy Viktorom Stromčekom (Smer), vtedajším ministrom dopravy Romanom Brecelym (Sieť) a žilinsklým županom Jurajom Blanárom (Smer). Foto - TASR
Igor Janckulík (druhý zľava) v júli 2016 pri otváraní zrekonštruovaného mosta v Podbieli so štátnym tajomníkom ministerstva dopravy Viktorom Stromčekom (Smer), vtedajším ministrom dopravy Romanom Brecelym (Sieť) a žilinsklým županom Jurajom Blanárom (Smer). Foto – TASR

Existuje prísľub zo strany Most-Híd, že nejaká časť R3 sa postaví?

Nie, taká dohoda nie je. Som nezávislý, oni sami dobre vedia, že v týchto veciach som úplne slobodný, nikomu nie som zaviazaný, mňa si nikto nekúpi kilometrom cesty.

Platí stále dohoda, ktorá bola ešte medzi ministrom za Sieť Romanom Brecelym a Petrom Kažimírom o tom, že aj keby čísla nevyšli tak, že R3 musíme súrne stavať, tak sa stavať bude, pretože také je politické rozhodnutie?

Pán Brecely chcel tiež spúšťať stavbu úseku Tvrdošín – Nižná, pretože ten je pripravený. Neboli na to finančné prostriedky a hlavne sa debatovalo o tom, že R3 je súbežná s D3 (s diaľnicou od Žiliny na Poľsko – pozn. red. ). Bol by tam problém s čerpaním z Európskej únie. Tak sa hľadali nejaké riešenia. Ale ubezpečujem vás, že intenzita premávky vyžaduje, aby sa rýchlostná cesta v polovičnom profile na tomto úseku postavila.

Aký je balík peňazí, ktorý vám bude zverený na novom poste?

Vyčlenia sa len financie na platy zamestnancov útvaru, ktorí mi budú pomáhať a venovať sa regiónom. Oni budú v zamestnaneckom pomere a budú normálne pracovať na úlohách, ktoré im zverím.

Vzniklo to tak, že ste prišli za pánom Bugárom s tým, že by ste chceli byť splnomocnencom a či to vie vybaviť?

Opakujem, asi mesiac po tom, ako sme vstúpili do klubu Most-Híd, začali na mňa tlačiť starostovia a primátori. Najprv som túto myšlienku povedal medzi nami piatimi, ktorí sme odišli zo Siete, a spýtal som sa, či ma vedia podporiť. Oni povedali, že je to dobrá myšlienka – potom som oslovil pána Bugára.

A on povedal, že nie je problém?

On porozmýšľal, povedal, že to nie je zlá myšlienka, že to posunie ďalej, no a udialo sa.

Teraz najčítanejšie