Denník N

Mňa si nikto nekúpi kilometrom cesty, vraví exposlanec Siete, teraz už aj splnomocnenec pre rýchlostné cesty

Igor Janckulík (vpravo) na štvorkolke Orava rescue system. Foto - TASR
Igor Janckulík (vpravo) na štvorkolke Orava rescue system. Foto – TASR

Pozval by som vás na Oravu. Keď je v stredu jarmok v Poľsku, tak neprejdete ani cez cestu, vysvetľuje nový vládny splnomocnenec pre rýchlostné cesty Igor Janckulík, prečo by sa malo stavať na severe.

V Sieti mu sľubovali miesto vládneho splnomocnenca pre rýchlostnú cestu na Orave. Prešiel spoločne s ďalšími nespokojnými okolo Andreja Hrnčiara do poslaneckého klubu strany Most-Híd. Igora Janckulíka vláda v stredu vymenovala do funkcie vládneho splnomocnenca pre všetky rýchlostné cesty, zatiaľ čo diaľnice nedostali žiadneho. V rozhovore vysvetľuje:

  • že splnomocnenecká stolička nie je predmetom obchodu s Bélom Bugárom,
  • ako začali mať starostovia obavy o svoj región, keď sa ministrom dopravy stal Árpád Érsek z juhu,
  • prečo nemajú vládneho splnomocnenca aj klasické diaľnice, ktoré sa od rýchlostných ciest líšia len tým, že sú o čosi širšie,
  • ale aj to, prečo si myslí, že by na Orave mala byť rýchlocesta, hoci sa paralelne na západ od nej stavia diaľnica.

Od štvrtka sa stávate vládnym splnomocnencom pre rýchlostné cesty. To je výsledok dohôd so stranou Most-Híd o prestupe vás a ďalších poslancov zo Siete k Bélovi Bugárovi?

Nie. V programovom vyhlásení sú spomenuté rýchlostné cesty – R2 (od Zvolena na Košice), R3 (na Orave), R4 (od Prešova na Poľsko), R7 (južný ťah od Bratislavy po Lučenec), potom prepojenie Banskej Bystrice na D1 (R1), cesty prvej triedy. Keď si bežní ľudia, starostovia a primátori tento dokument pozrú, tak sa potešia, že cez ich región povedie cesta, ktorá ekonomicky aj sociálne pomôže regiónu. Žiaľ, to je ich prvá aj posledná informácia. Nemajú sa ako dozvedieť, ako prebieha príprava cesty či výstavba.

Chcete tým povedať, že to nie je výsledok politických dohôd o vašom prestupe zo Siete do strany Most-Híd?

Po zostavení vlády mi bolo ponúknuté, či nechcem byť splnomocnencom vlády, konkrétne pre rýchlostnú cestu R3 (rýchlostná cesta na Orave cez Dolný Kubín na Poľsko – pozn. red.), pretože som stále aj ako poslanec VÚC Žilina bojoval za R3.

Takže sa budete venovať iba tejto jednej ceste?

Nie, všetkým cestám, ale dopoviem. Ja som to v tom čase odmietol, strane Sieť pripadlo ministerstvo dopravy, riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, takže som to nepovažoval za potrebné v rámci jasných programových cieľov v rámci strany. Teraz, keď sme prestúpili do klubu Most-Híd, tak moji kolegovia zo Žilinského kraja začali vystupovať na zastupiteľstve s tým, že majú veľké obavy o stavbu ciest v regióne, keďže nový minister dopravy (Árpád Érsek – pozn. red.) je zo strany Most-Híd. Mali obavu, či nebude preferovať južné trasy ciest.

Máte podobnú obavu?

Snažil som sa ich ubezpečovať, že to tak nebude, pretože južné trasy sú na stavbu slabo pripravené. Otvoril som však otázku, že by som chcel bezplatne robiť splnomocnenca pre všetky rýchlostné cesty s tým, že nebudem zasahovať do verejného obstarávania ani do trasovania ciest. Ako splnomocnenec chcem ľudí informovať, aby občan, starosta alebo primátor vedel, či sa na miestnej rýchlostnej ceste práve robí verejné obstarávanie, posudzovanie vplyvov na životné prostredie, územné konanie atď. Skrátka, chcel by som byť hlavne prostredník medzi vládou a verejnosťou, teda odborníkmi z regiónu, občanmi, starostami a primátormi, aby fungovala vzájomná výmena informácií.

Prečo vám takto významne nezáleží aj na diaľniciach? Diaľnice nepotrebujú splnomocnenca?

Diaľnice sa budujú roky a rýchlostné cesty sa v tomto volebnom období prvýkrát dostali do programového vyhlásenia. Mne určite záleží aj na diaľniciach, ale taká agenda by bola už naozaj veľká. Diaľnice sú už jasne trasované, pri rýchlostných cestách však vyskakujú problémy. Napríklad ak je niekde rýchlostná cesta natrasovaná, ľudia pomaly nevedia kadiaľ, potom sa píšu petície a všetko sa zastaví. Vláda si dala do svojho programového vyhlásenia jasne, že rýchlostné cesty chce budovať. Preto to nastavenie.

Igor Janckulík. Foto - TASR
Igor Janckulík. Foto – TASR

Funkciu splnomocnenca vám sľúbil Bugár?

Nie, v žiadnom prípade. To sa otvorilo až po našom prestupe do poslaneckého klubu Most-Híd. Táto téma sa otvorila len preto, že na mňa ako na poslanca VÚC začali tlačiť starostovia aj poslanci. Pýtali sa, či sa budú vôbec stavať cesty v iných regiónoch okrem juhu. Mali obavy.

Na ministerstve sedí Tibor Šimoni vo veľmi kľúčovej pozícii. Nerozumiem, prečo to nestačí, ak sa teda bavíme o tom, že pán Hrnčiar vždy hovoril, že mu nejde o žiadny vplyv na ministerstve dopravy.

Ako som povedal, pozícia splnomocnenca je úplne iná pozícia: ja budem chodiť po regióne, stretávať sa so starostami a primátormi a tieto požiadavky, ktoré oni budú dávať a ktoré budú hlavne reálne a prospešné, budem tlačiť na vládu, aby sa presadili. Nemôže predsa vedúci služobného úradu vlády chodiť po starostoch, primátoroch a riešiť tieto veci.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie