Denník N

Érsek žiada posudok ceny obchvatu Prešova, no na jar chce tak či tak stavať

V Prešove sú zápchy dennou realitou. Súťaž stavbárov o obchvat krajského mesta minister nespochybňuje, prekáža mu však cena a čaká na posúdenie vplyvov na životné prostredie.

Je 356 miliónov eur za juhozápadný obchvat Prešova veľa alebo tak akurát? Spýta sa to podľa agentúry TASR minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) odborníkov z Ústavu dopravy pri Žilinskej univerzite. Suma za 7,8-kilometrový úsek pri krajskom meste, ktorá zišla zo súťaže, Bugárovho ministra znepokojuje, pretože sa za ňu bežne dá postaviť rovnako dlhý tunel. Ten však tvorí v Prešove len štvrtinu stavby.

V prepočte na kilometer žiaden úsek D1 nevyšiel tak draho ako prešovský. Napríklad úsek s najdlhším, 7,5-kilometrovým tunelom na Slovensku – Višňové –, sa práve stavia za 30 miliónov na kilometer. Juhozápadný obchvat tretieho najväčšieho slovenského mesta vychádza na 45 miliónov za kilometer.

„Aby som bol vnútorne s touto cenou stotožnený, nechám si urobiť ten prepočet cien. To bude pre mňa ako satisfakcia, aby som mohol s čistým svedomím podpísať zmluvu na jej výstavbu,“ povedal Érsek po rokovaní na Úrade Prešovského samosprávneho kraja.

Z vyjadrenia nie je jasné, či bez ohľadu na výsledok testovania minister zmluvu podpíše, alebo pre istotu chystá záložný tender kvôli úspore času, ak by odborníci zo Žiliny odhalili, že cena nesedí.

Čas je v tomto prípade podstatná položka. Prešov je dennodenne zapchatý, cesta ráno za prácou znamená kolóny, MHD mešká aj dlhšie.

Tendre trvajú na Slovensku bežne niekoľko mesiacov, aj dlhšie. Momentálne však platí, že aj keby Érsek bez debaty toleroval tunelovú cenu, stavať môže začať zrejme až najskôr na jar budúceho roka.

Národná diaľničná totiž tlačila tender a stavbu bez toho, aby mal úsek plnohodnotné posudky o vplyvoch diaľnice na životné prostredie (EIA). Ak ich nedáme dokopy, na diaľnicu neprispeje Brusel. Pri Prešove sa ráta s tým, že do nej naleje 80 percent ceny.

„Ja nespochybňujem súťaž, ktorá prebehla a nikto ju dodnes nenapadol. Čiže súťaž je ukončená, je vybratá najlepšia ponuka, ale dve veci mi prekážajú. Jedna vec je EIA, aby to nebolo platené zo štátneho rozpočtu. Pretože štátny rozpočet tam nemá ďalších 500 miliónov eur,“ povedal Érsek s tým, že mu prekáža aj vysoká cena.

Na jar, keď sa minister chystá pustiť bagre na obchvat, krajskému mestu tak či tak uľaví odovzdávka vnútromestského takzvaného malého obchvatu Prešova. Ten veľký, o ktorom hovorí Érsek, ho trasou kopíruje mimo mesta a je súčasťou D1 z Bratislavy do Košíc. Údaje inštitútu INEKO hovoria, že intenzita premávky tu bude relatívne nízka.

„Dvomi rúrami tunela na prešovskej časti D1 bude po dokončení jazdiť spolu len polovica počtu vozidiel, ktoré zvládne tunel Branisko s jednou rúrou. Premávka na jednu tunelovú rúru tak bude oproti Branisku štvrtinová,“ hovorí analytik INEKO Ján Kovalčík. Vysvetľuje, že štát príliš nerozmýšľal ani nad ďalšími možnosťami, ako mestu pomôcť. Zároveň sa už plánuje severný obchvat krajského mesta odhadom za pol miliardy eur. Čaká sa aj na to, čo povedia na riešenie pre mesto štátni analytici z tímu Hodnota za peniaze.

Ak sa nič nezmení, veľký obchvat odovzdá šoférom konzorcium okolo firiem Eurovia a Doprastav do konca roku 2020. Zákazku získali v konkurencii dvoch stavebných konzorcií, okolo firmy M-Silnice a spoločností Porr a Strabag.

Tí istí traja súťažiaci si konkurovali v paralelne prebiehajúcom tendri o stavbu obchvatu Čadce. V tomto prípade zvíťazil Strabag. Zatiaľ čo Eurovia pri Prešove bola s cenou tesne pod štátnou expertízou, ktorú zvyknú firmy v stavebných tendroch podliezť o tretinu aj viac, pri Čadci stavbári prekonali maximálne očakávania štátu o 40 miliónov eur. V oboch prípadoch sú ich ponuky blízko seba.

Jeden kilometer obchvatu Čadce tak vychádza na 42 miliónov eur. Ani o podpise tejto zmluvy z tendra, ktorý rozbehla ešte druhá vláda Roberta Fica, sa zatiaľ nerozhodlo. Na stole zostala aj ministrovi zo Siete Romanovi Brecelymu. Ten stihol podpísať zmluvu na stavbu úseku pri Košiciach, Budimír – Bidovce. To je tretí z paralelných tendrov, ktoré spustil exminister dopravy Ján Počiatek zo Smeru a vopred osekal pravdepodobnosť vysokokonkurenčnej súťaže.

pociatkove_dialnice

Obchvat Prešova

Teraz najčítanejšie