Denník N

Kde všade chystajú diaľnicu? Pri Čadci, Prešove, Ružomberku, na Orave aj od Nových Zámkov

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Diaľnica pri Čadci nie je drahá, len tak omylom vyzerá, naznačuje štátny manažér. Národnú diaľničnú skôr prekvapili Maďari s otázkami o autostráde na Krakov.

Na Slovensku sa s najväčšou pravdepodobnosťou bude tolerovať stavba diaľnic v cene tunelov aj vtedy, ak na nich tunely nie sú. Vyplýva to z vyjadrení nového šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Juraja Valenta na margo súťaže o stavbu obchvatu Čadce. Ide o tender, v ktorom bolo najlacnejšie konzorcium okolo firmy Strabag s cenou 42 miliónov eur za kilometer.

„Určite ten uchádzač, čo má najlepšiu cenu, splnil všetky podmienky, ktoré boli vypísané v tendri,“ povedal Valent na Stretnutí lídrov slovenského stavebníctva, ktoré organizovala spoločnosť CEEC Research. Nový šéf NDS Valent hovorí, že zrušenie tendra by mohlo Slovensku priniesť spory s tendrovým víťazom.

Na plánovanom obchvate dlhom 5,7 kilometra sa neplánuje žiadny tunel. Terén síce nepatrí medzi nenáročné, kreslí sa na ňom aj 24 mostov, ale napríklad taký úsek s najdlhším tunelom na Slovensku – Višňové –  sa práve stavia po 30 miliónov eur na kilometer.

Konzorcium okolo Strabagu v tendri preskočilo aj štátom maximálnu predpokladanú hodnotu. V tendri pri úseku Čadca, Bukov – Svrčinovec štát očakával sumu do 199 miliónov eur, napokon to bolo o 40 miliónov eur viac.

Valent tvrdí, že chyba nastala v predpokladanej hodnote spomínanej v dokumentoch k tendru. Tú víťaznú zo súťaže už vraj preverovali.

Na stole je s podobným problémom nachystaný na podpis ešte juhozápadný obchvat Prešova. Minister dopravy Árpád Érsek už naznačoval, že sa mu cena nepozdáva, že ju dá preveriť, ale stavať sa aj tak chystá.

Prídu ďalšie súťaže, asi aj veľké PPP

Čoskoro si vraj stavbári budú môcť opäť zasúťažiť o štátnu autostrádnu zákazku. Do verejného obstarávania by sa mala spustiť stavba rýchlostnej cesty na Orave, na 5-kilometrovej trase Tvrdošín – Nižná. Je to podľa Valentových slov jediný úsek kompletne pripravený na stavbu a neobstojí podľa neho ani argument, že vedľa budúcej rýchlocesty R3 cez Oravu sa už na západe stavia konkurenčná diaľnica od Žiliny na Poľsko.

Na budúci rok sa štát chystá vypísať zákazky o stavbu rýchlostnej cesty pri Košiciach, Šaca – Olšany a ďalšiu súčasť budúcej R2 od Zvolena na Košice, Kriváň – Lovinobaňa.

Pre stavbárov, ktorí sa špecializujú na veľké dopravné stavby, je to dobrá správa. Žiadne väčšie tendre sa v poslednom čase neuzatvárali, výnimkou je košický úsek Budimír – Bidovce, ktorý získala Skanska.

Štátne plány sú ešte väčšie. Prioritou je podľa Valenta dopravná situácia v bratislavskom regióne. Už zasa sa podľa jeho slov prekresľuje projekt rozšírenia D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Dokumentáciu budú pripravovať aj pre tunel Karpaty, ktorý bude pokračovaním nedávno zazmluvneného bratislavského obchvatu.

Ďalšiu prioritu vidí Valent pri Ružomberku.

„Pripravuje sa tam veľká investícia Mondi SCP (z portólia podnikateľa Milana Fiľa, pozn. red.),“ vysvetľuje šéf diaľničiarov jeden z dôvodov, prečo sa treba Ružomberku venovať.

V tomto regióne je dopravný problém spôsobený aj tým, že tu stále nie je scelená D1. Štát už z dlhodobej perspektívy uvažuje nad jej spojením rýchlostnou cestou z Ružomberka do Banskej Bystrice. Tam v minulosti pôsobil aj Valent v orgánoch Slovenskej správy ciest.

„Hľadá sa tam forma PPP projektu,“ rečnil Valent. Išlo by o približne 50-kilometrový úsek s množstvom tunelov, ktorý si vyžiada veľa peňazí. Podobne ako v prípade ďalších rozpracovávaných plánoch nejde o stavby, ktoré by mohli byť hotové v najbližších rokoch.

Prekvapenie prišlo z Maďarska

Diaľničné prípravy sa majú týkať aj južného ťahu rýchlocesty z Dunajskej Stredy na Nové Zámky. Do toho všetkého sa ešte diaľničiarom ozvali ich partneri z Maďarska. Pýtajú sa na diaľnicu cez Slovensko na Krakov.

„Boli sme prekvapení ich požiadavkou: Povedzte, kde sa máme napojiť,“ povedal Valent. V maďarských plánoch je prepojka cez Šahy, no my takéto štúdie zatiaľ nemáme.

Šéf diaľničiarov aj minister Érsek zhodne opakujú, že máme problém s peniazmi. Práve čerpáme posledné peniaze z eurofondového balíčka.

Štát chce optimalizovať staršie odvážne plány postaviť na Slovensku dokopy 1800 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest tak, že sa chce sústrediť na stavbu obchvatov. V teréne mimo zastavaného územia by sa niekde mohli postupne modernizovať cesty nižších tried na vyšší štandard. Taká je napríklad úvaha o tom, ako pomôcť s maďarským projektom.

Teraz najčítanejšie