Denník N

Kde všade chystajú diaľnicu? Pri Čadci, Prešove, Ružomberku, na Orave aj od Nových Zámkov

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Diaľnica pri Čadci nie je drahá, len tak omylom vyzerá, naznačuje štátny manažér. Národnú diaľničnú skôr prekvapili Maďari s otázkami o autostráde na Krakov.

Na Slovensku sa s najväčšou pravdepodobnosťou bude tolerovať stavba diaľnic v cene tunelov aj vtedy, ak na nich tunely nie sú. Vyplýva to z vyjadrení nového šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Juraja Valenta na margo súťaže o stavbu obchvatu Čadce. Ide o tender, v ktorom bolo najlacnejšie konzorcium okolo firmy Strabag s cenou 42 miliónov eur za kilometer.

„Určite ten uchádzač, čo má najlepšiu cenu, splnil všetky podmienky, ktoré boli vypísané v tendri,“ povedal Valent na Stretnutí lídrov slovenského stavebníctva, ktoré organizovala spoločnosť CEEC Research. Nový šéf NDS Valent hovorí, že zrušenie tendra by mohlo Slovensku priniesť spory s tendrovým víťazom.

Na plánovanom obchvate dlhom 5,7 kilometra sa neplánuje žiadny tunel. Terén síce nepatrí medzi nenáročné, kreslí sa na ňom aj 24 mostov, ale napríklad taký úsek s najdlhším tunelom na Slovensku – Višňové –  sa práve stavia po 30 miliónov eur na kilometer.

Konzorcium okolo Strabagu v tendri preskočilo aj štátom maximálnu predpokladanú hodnotu. V tendri pri úseku Čadca, Bukov – Svrčinovec štát očakával sumu do 199 miliónov eur, napokon to bolo o 40 miliónov eur viac.

Valent tvrdí, že chyba nastala v predpokladanej hodnote spomínanej v dokumentoch k tendru. Tú víťaznú zo súťaže už vraj preverovali.

Na stole je s podobným problémom nachystaný na podpis ešte juhozápadný obchvat Prešova. Minister dopravy Árpád Érsek už naznačoval, že sa mu cena nepozdáva, že ju dá preveriť, ale stavať sa aj tak chystá.

Prídu ďalšie súťaže, asi aj veľké PPP

Čoskoro si vraj stavbári budú môcť opäť zasúťažiť o štátnu autostrádnu zákazku. Do verejného obstarávania by sa mala spustiť stavba rýchlostnej cesty na Orave, na 5-kilometrovej trase Tvrdošín – Nižná. Je to podľa Valentových slov jediný úsek kompletne pripravený na stavbu a neobstojí podľa neho ani argument, že vedľa budúcej rýchlocesty R3 cez Oravu sa už na západe stavia konkurenčná diaľnica od Žiliny na Poľsko.

Na budúci rok sa štát chystá vypísať zákazky o stavbu rýchlostnej cesty pri Košiciach, Šaca – Olšany a ďalšiu súčasť budúcej R2 od Zvolena na Košice, Kriváň – Lovinobaňa.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie