Denník N

Aj Žida možno v divadle obviniť z antisemitizmu

Milan Kňažko ako Shylock. Foto - DNJ
Milan Kňažko ako Shylock. Foto – DNJ

V rámci bratislavského Festivalu Astorka 2016 uvedie dnes Divadlo na Jezerce monodrámu Shylock, v ktorej sa predstaví Milan Kňažko.

Aj Žida možno obviniť z antisemitizmu. V hre kanadského autora Marka Leirena-Younga sa to stalo hercovi Johnovi po tom, ako stvárnil Shylocka v Shakespearovom Kupcovi benátskom. V Divadle na Jezerce ho hrá Milan Kňažko a s inscenáciou Shylock sa toto pražské divadlo predstaví v Bratislave na Festivale Astorka. 2016.

Dnešné predstavenie tak bude prvým uvedením na Slovensku a zároveň ide o prvú Kňažkovu monodrámu. Jeho jedinými partnermi na javisku sú fiktívne postavy a myšlienky, ktoré sú obhajobou ľudskosti a diel klasikov. Shylock je bojom proti antisemitizmu a prehnanej politickej korektnosti priamo na javisku. Čepeľ je ostrá. Je za ňou odhodlaný herecký výkon Kňažka v skvelej forme a text, ktorý ponúka aktuálne otázky bez odpovedí.

Nemá Žid oči? Ruky? Telesné ústroje a tvar? Zmysly, pocity a vášne? Pýta sa na javisku v jednom z najslávnejších Shakespearových monológov Shylock. Žid požičia Antoniovi peniaze s tým, že ak mu ich za určitých podmienok nevráti, môže si z neho odrezať libru mäsa. Právo verzus ľudskosť. Shakespeare napísal túto hru pred 400 rokmi. „Tá libra mäsa, čo si od neho žiadam, ma prišla draho. Je moja. Tak ju chcem,“ hovorí na javisku zamaskovaný Shylock.

Je čo obhajovať

Herec postupne zo seba strháva kostým aj ryšavé fúzy, klobúk a do konca predstavenia zostáva v civile. Jednou nohou na javisku, druhou v šatni či na prednáške pred ľuďmi/divákmi, na ktorej je čo obhajovať. Riaditeľ divadla sa totiž rozhodol inscenáciu predčasne stiahnuť. Vznieslo sa príliš veľa jednoznačnej kritiky, protestov a zanietených vášní na pomedzí teatrologickej odbornosti a absurdnej obmedzenosti.

Za rasistu označili aj hereckého predstaviteľa Shylocka, hoci je sám Žid. „Je to Žid a súčasne zloduch. Keby to bol zloduch a nebol by to Žid, bolo by to v poriadku? A keďže je to Žid a zloduch, už je to antisemitizmus?“ pýta sa Kňažko nielen ako John, ale najmä sám za seba, v súkromí a predsa verejne.

Vzrušujúca debata, počas ktorej je herec na javisku sám, sa týka hneď niekoľkých tém. Chvíľami je ostrá, inokedy plná nadhľadu. John obhajuje hru aj inscenáciu. Každá generácia dostane takého Shakespeara, akého si zaslúži. Keď však naštuduje Kupca benátskeho, dáva priestor nenávistnej hre, neonacistickej propagande? Či dokonca priamo propaguje fašizmus? Zazneli aj takéto vyhrotené obvinenia.

Ako ďalej spomína vo svojej reči herec John, George Orwell, Francis Scott Fitzgerald, T. S. Eliot, Victor Hugo, Mark Twain a polovica velikánov svetovej literatúry mali blízko k antisemitizmu. „Keď nevieme oddeliť umelca od jeho diela, potom keď umelec nevyhovuje, musíme jeho dielo zničiť?,“ pýta sa publika. Veď ako dopadol Shakespearov Kupec benátsky? Ako antisemitská hra.

„Chcem rozsudok, dostanem ho?!“ znejú posledné Johnove slová. Berie zo šatne obraz s podobizňou Shakespeara a po schodíkoch do hľadiska odchádza zo scény preč.

Skvelý Kňažko

Divadlo na Jezerce uviedlo Shylocka v premiére 27. apríla tohto roku. Od dramaturgie divadla, ktoré má vo svojom repertoári samé komédie a zábavné tituly, šlo o odvážny ťah.

Režisérom inscenácie je Radek Balaš. Ten jasné posolstvo hry vložil do rúk Milana Kňažka, ktorý má s účinkovaním na pražských divadelných scénach svoje skúsenosti. Inscenácia s jednou pauzou trvá približne 90 minút a Kňažko nezíde z javiska. Raz je Shylockom, inokedy Johnom so sebou samým, v jeho vnútri a vzápätí Johnom na prednáške, pred spýtavým obecenstvom. Obsahové celky dané témami a otázkami jasne oddeľuje s presnosťou skúseného dramaturga, ktorý vie, o čom je reč aj čo sa nevypovie nahlas, čo zostáva zamlčané.

Súvislosti sú široké. Siahajú až k Milanovi Kňažkovi. Momenty, v ktorých intenzívne cítime jeho prítomnosť, názor a skúsenosť, sú neobyčajne silné. České kritiky píšu o mrazení, o zaťatí do živého. Právom vyzdvihujú Kňažkovo nasadenie a herecký výkon s češtinou, ktorá si vyslúžila aj poklony domácich divadelníkov.

Hra je podľa neho o viacerých pojmoch a problémoch, v prvom rade je to však antisemitizmus, s ktorým sa doteraz nevieme vyrovnať. „Nevieme nazývať veci pravými menami. Namiesto toho, aby nám slová slúžili k vzájomnému porozumeniu, nás naopak eufemizmy od seba vzďaľujú. Dostávame sa tak do nedorozumení a namiesto riešenia problémov vznikajú ďalšie a narastajú. Pričom my klameme a sme pokrytci. Aj o tomto je tá hra.“

Teraz najčítanejšie