Denník N

Katarzia sa chce milovať s hudbou aj textami

Katarzia. Foto N – Vladimír Šimíček
Katarzia. Foto N – Vladimír Šimíček

Po krste v pražskej Arche predstaví vo štvrtok svoj album Agnostika v Bratislave v Ateliéri Babylon.

Porozumieť nadšeniu nad pesničkárkou Katarziou vyžaduje vrátiť sa späť o tri roky a porovnať našu scénu s českou.

Tu nebol nijaký Xavier Baumaxa, Xindl X, Tomáš Klus či Nikola Mucha. A neboli tu ešte ani Archívny chlapec, Tante Else, Ivana Mer, dokonca ani detinsky naivná katolícka duša Sima Martausová.

Tí všetci mali po roku 2013 iba prísť. Slovenskej scéne chýbala osamelá postava s gitarou, ktorá poeticky a konkrétne pomenúva súčasnosť, nekóduje posolstvá do kvetinových metafor a hovorí k poslucháčom bezprostredne, „tu a teraz“.

Áno, boli tu kapely, boli tu pesničkári, nebol tu však pesničkár 2.0. Ak ste chceli niekde v texte počuť slová „messenger“ či „lajk“, museli ste si pustiť rapperov – do rádiových veršovaniek jazyk ani realita súčasnosti nepresiakli.

A potom sa objavila ona. Drzé dievča s gitarou, čo neovláda akordy, v štúdiu nahrá presne, čo chce, hneď na prvýkrát, od začiatku tiež presne vie, čo sa ráta v pesničkárstve, a chápe, že neškolenosť nie je žiadne mínus, ale výhoda.

Malo to kadenciu, úprimnosť a sebareflexívnosť hiphopu, malo to intimitu obývačkového freakfolku a bolo to najmä čosi generačné. Nebol to len hlas dievčiny, ktorá sa nehanbí spievať, že má rada čokoládu. Bolo to autentické okno do života dvadsiatnikov, generácie Y, ktorej živlom sú sociálne siete YouTube a ktorí na svoj život klasické médiá príliš nepotrebujú.

Platí to aj pre nahrávku Agnostika, na ktorej sa medzičasom do Prahy presídlená Katarína Kubošiová obklopila kapelou profesionálov, za mesiac stihla nazbierať až tisíce pozretí na internete aj obdivné recenzie v Česku.

Na počutie sa môže zdať, že tá zmena nemohla byť výraznejšia. Namiesto osamelej folkerky nadupaná kapela. Namiesto vybrnkávania elektrické piano, funky basy, tu nadžezlý, tam psychedelický elektropop, vokály v refrénoch, sampling a elektronický experiment.

Katarzia v úlohe producentky sa nenechala prevalcovať muzikantskými kalibrami ako Martin Valihora (bicie) či Marek Minárik (basgitara), kapela hrá veľmi striedmo, všetko slúži jej veršom. Akoby až tu naplno vynikol jej skladateľský talent.

Samozrejme, všetko je to niečo za niečo. Môže chýbať intimita, krehký pocit, že je tu len ona a my. V kapele viac zaškrípu aj svojráznosti ako natiahnuté samohlásky, ktoré by sme samotárke s gitarou zhltli ako prvok autenticity. To podstatné však zostalo bez zmeny.

Katarzia je stále tá istá textárka, ktorá chce byť osobná, chce sa „v noci milovať s hudbou a textami“, „spomenúť si, kto sama je“ a „žiť trochu s nob­lesou“. Pribudol kus dezilúzie („je smiešne veriť, že ľudia nie sú zlí a že nie sú aj o ničom“), zaznie aj priznanie, „že najťažšie je zniesť sám seba“.

Pochybovať o sebe a o vlastnej tvorbe nie je práve disciplína, ktorú u nás pestujeme, ona s tým žiaden problém nemá: „Posledný zub múdrosti / ako dôkaz rastie / rastie ako dôkaz mojej hlúposti / myslím, že mám iba šťastie.“

V textoch zvážnela, je poetickejšia sympaticky si vedomá vlastných limitov („To, čo riešim / riešilo sa stále / písali o tom už Mihálik a Válek.“)

https://www.youtube.com/watch?v=abwQOfXHBt0

Viac skepsy sa vkradlo aj do hodnotenia vzťahov. Pesničky obnažujú autorku, ktorú „nebaví viac hľadať“, a priznáva, že „vo vzduchu medzi nami nič nevisí“. Špecialitou z kategórie hiphopový diss je verejný úder bývalému nevernému frajerovi (hádaj, kto je Michal).

Tam sa cíti najsilnejšia – keď hovorí o sebe a o vzťahoch. Keď chce význam zakódovať do iného príbehu (Srnka, Hodinový hotel), keď snaží sa filozofovať o spoločenských fenoménoch, je už menej presvedčivá.

Poslucháči napriek tomu pochybnosti nemajú. Výnimočný talent nahral výnimočnú nahrávku. Otázka teraz len bude, či domáci album roka urobili Longital alebo Katarzia.

Po tom, čo Katarzia pokrstila svoj album pred týždňom v pražskej Arche, zopakuje si to vo štvrtok v Bratislave v Ateliéri Babylon o 20.00 h.

Teraz najčítanejšie