Denník N

Aj nová móda môže byť v múzeu

Dana Kleinert, kolekcia The Era, 2013. Foto – Petra Bošanská
Dana Kleinert, kolekcia The Era, 2013. Foto – Petra Bošanská

Myslíte si, že múzeum je inštitúciou, ktorá uchováva historické kúsky a múzeum dizajnu má vo svojich depozitároch len staré produkty, ktoré už nikto nepoužíva? Omyl!

Medzi zbierkami historickej módy a textilu sa objavia kúsky, nad ktorými nadšenci módy len zavzdychajú, s túžobným pohľadom mať také doma. Prečo sa život týchto odevov v podstate ukončí uložením do depozitára? Čo a kto rozhoduje o tom, že takýto odev sa už nemôže obliecť a že súčasnosť tu odkladáme pre budúcnosť?

Zbierka aktuálnej módy sa stáva dôležitým svedectvom o odevnej produkcii, o fungovaní dizajnérov a značiek, o lokálnom stave výroby, o módnych fotografoch, stave materiálu a technológií, alebo aj o príbehoch klientov, ktorí ich nosia.

Zameranie zbierky je síce na celé obdobie 20. storočia, rovnako nás však zaujíma aj aktuálna súčasnosť.

Colorcode od Sršňovej

Medzi neväčšie kolekcie zbierky súčasnej módy patrí Colorcode od Lenky Sršňovej, ktorá získala v roku 2015 Národnú cenu za dizajn, rovnako o dva roky skôr ocenená kolekcia The Era od Dany Kleinert. Kto pozná tvorbu Sršňovej (a dokonca nejaký kúsok aj nosí), vie, že jej sila tkvie v energii farieb, má rukopis rozpoznateľný už z diaľky a módne šou sú spektakulárnym zážitkom pre každého.

Jej odevy sú určené najmä pre mladú generáciu, ktorá sa nebojí vyčnievať z davu.

Sršňová patrí k mladej generácii dizajnérov, svoju značku si založila po absolvovaní VŠVU v roku 2009 a odvtedy systematicky pracuje na zákazku pre klientov a zároveň prezentuje raz ročne novú kolekciu na samostatnej alebo kolektívnej prehliadke.

Na kolekcii Colorcode spolupracovala s textilnou dizajnérkou Michaelou Bednárovou, ktorá navrhla dezény, a tiež s grafickým dizajnérom Ondrejom Jóbom.

Táto spolupráca umožnila prepojiť geometrické motívy s konkrétnym strihom odevu, prieniky farebných štvorcov, obdĺžnikov a kruhov sa tak stali poznávacím znakom kolekcie.

Lenka Sršňová, kolekcia Colorcode 2015. Foto – Jakub Gulyás
Lenka Sršňová, kolekcia Colorcode 2015. Foto – Jakub Gulyás

Hravá Kleinert

Kolekcia The Era od Dany Kleinert je prevažne z pleteniny. Je variabilná a ľahko kombinovateľná. Niektoré modely môžu meniť podobu – z formy šiat – sukne (dlhej i krátkej) – peleríny – šálu. Nositeľné sú z oboch strán a popretím zaužívanej predstavy o vrchnej a spodnej časti získavajú vždy nové tvarové možnosti.

Kolekcia bola inšpirovaná slovenskými ľudovými motívmi, pracuje sa s prenesením dekoru z pôvodnej techniky výšivky do technológie pleteniny. Kolekcia vznikla v spolupráci s nitrianskou pletiarenskou firmou SG Trading, kde pripravili prototypy a pletenú časť kolekcie. Paradoxom, ktorý odráža problémy možností výroby na Slovensku je, že táto firma zanikla práve v týždni udeľovania národnej ceny.

Stará a nová Nehera

Keď hovoríme o súčasných lokálnych značkách, nedá sa nespomenúť Nehera. Pôvodná značka medzivojnového Československa zažívala svoj rozkvet v 30. rokoch, mohla sa pochváliť exportom do krajín Škandinávie, ale i južnej a severnej Afriky.

Značka Nehera sa opäť registrovala na Slovensku v roku 1998, vtedy ešte bez konkrétnejšieho úmyslu.

O reálnom vzniku firmy môžeme hovoriť až od roku 2014. V tomto čase sa so značkou spojil francúzsky návrhár Samuel Drira, ktorý predtým pracoval pre značky, ako je Hugo Boss, The Row a Hermès.

Po prvej sezóne získali odberateľov v Londýne, Miláne, Pekingu, Hongkongu, po prezentácii kolekcie jeseň-zima 2015/2016 na Fashion Weeku v Paríži pribudlo Japonsko, Kórea, USA a Austrália.

Kolekcia značky Nehera v zbierke Slovenského múzea dizajnu kombinuje jedinečné tvary s nadčasovým remeselným spracovaním, charakteristická je formálnym purizmom a kvalitou materiálov. Celý proces od vzorovania až po výrobu finálnych výrobkov prebieha v rámci Česka a Slovenska.

V zbierke súčasného dizajnu nechýbajú ani ďalšie mená a značky, napríklad Zlatica Hujbertová, Boris Hanečka či Puojd. Z obdobia 90. rokov módu reprezentujú napríklad značka Twigi, alebo už neexistujúci Lifeline.

Budovať zbierku súčasného dizajnu nebolo donedávna na Slovensku práve bežné. Aj preto v súčasnosti v zbierkach mnohé dôležité fenomény lokálneho dizajnu chýbajú, respektíve sa s odstupom rokov dopĺňajú veľmi ťažko. Súčasný dizajn v múzeu je už dnes preto dobrou investíciou do budúcna.

Kultúra

Teraz najčítanejšie