Denník N

Parkovanie v Bratislave by mohlo stáť od 20 do 5000 eur ročne

Parkovanie v Petržalke. Foto N - Tomáš Benedikovič
Parkovanie v Petržalke. Foto N – Tomáš Benedikovič

Primátor Bratislavy ponúka nové pravidlá parkovania aj s minimálnymi a maximálnymi cenami. Potrebuje presvedčiť starostov mestských častí.

„V januári 2016 začnú platiť spoločné pravidlá pre celé mesto. Potom už bude záležať na jednotlivých mestských častiach, ako ich zavedú na svojom území… Do toho nám ešte vstupuje aj slovenské predsedníctvo v Rade Európskej únie, ktoré bude v druhej polovici budúceho roka. Dovtedy musí byť v uliciach poriadok.“

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal takto pred rokom sľuboval, že do začiatku leta 2016, teda do začiatku predsedníctva Slovenska v Rade EÚ, bude v Bratislave s parkovaním poriadok. Odvtedy sa veľa udialo aj v parkovaní, no jednotné pravidlá doteraz nie sú. Nové parkovanie padlo v Petržalke, Staré Mesto ide naďalej po svojom a v Novom Meste a Karlovej Vsi už nečakali a spúšťajú vlastné pilotné programy.

Teraz už však má magistrát nové pravidlá na papieri a je z nich jasná predstava, ako by parkovanie v hlavnom meste aspoň približne malo vyzerať. A jasnejšie sú aj ceny parkovného.

[poll id=“219″]

Primátor Nesrovnal chce nechať starostom mestských častí pomerne voľné ruky v tom, koľko bude parkovné stáť. Prišiel s pomerne širokým rozpätím. Zatiaľ súhlas starostov nezískal a plán ešte ani neodsúhlasili mestskí poslanci.

Keby sme sa pozreli na najvyššiu možnú cenu navrhovanú primátorom, rezident s dvomi autami by zaplatil ročný poplatok za parkovanie vo svojej mestskej časti 100 eur za prvé auto, za druhé 5-tisíc eur a za státie počas ôsmich hodín práce v inej mestskej časti ďalších 40 eur denne.

Pri minimálnej sume by to bolo 20 eur ročne za prvé auto, ďalších 20 eur za ďalšie a potom 1,60 eura za celodenné parkovanie mimo vlastnej mestskej časti. 

Výhodou nového návrhu má byť napríklad to, že ak Bratislavčan ide s autom do inej mestskej časti, ako býva, neplatí tam plnú sumu za parkovanie, ale polovičnú oproti mimobratislavským vodičom, ak si vybavia kartu za 20 eur ročne.

Návrh poplatkov za parkovanie:

  • prvá rezidentská karta vo vlastnej mestskej časti – od 20 do 100 eur ročne,
  • rezidentská karta pre ďalšie auto – od 20 do 5000 eur ročne,
  • prvá karta pre nerezidentov a firmy – od 100 do 5000 eur ročne,
  • dočasné parkovanie pre rezidentov – od 10 centov do 2,5 eura na hodinu,
  • dočasné parkovanie pre nerezidentov – od 20 centov do 5 eur na hodinu,
  • rezidentská karta bez zóny, teda 50-percentná zľava pre rezidentov na parkovanie v inej mestskej časti – 20 eur ročne.

Poplatky určia mestské časti, starostovia váhajú

Magistrát chce mestským častiam diktovať iba spodný a horný limit poplatkov, na radniciach necháva aj výber spoplatnených ulíc.

Zatiaľ nie je úplne jasné, ktoré mestské časti sa k primátorovým pravidlám pridajú. Na podpis memoranda k parkovaniu vo februári neprišiel na magistrát žiadny zo starostov, no ani novému návrhu zatiaľ mestské časti nevyjadrili jednoznačnú podporu.

Nesrovnal nechce na starostov tlačiť, môžu sa pridávať postupne. Kľúčová bude najmä podpora väčších mestských častí okolo centra, kde je najväčší problém s parkovaním. Ak by Staré Mesto, Nové Mesto, Ružinov alebo Petržalka spoločné pravidlá odmietli, od dohody by mohli odskočiť aj ďalšie samosprávy.

Veľké problémy s novým parkovaním majú aj v Košiciach, kde do systému pustili súkromnú firmu EEI. Primátor Richard Raši odvtedy čelí výrazným protestom.

Starostovia nechcú čakať

Nesrovnal chce prvú fázu sprevádzkovať niekedy už po budúcich prázdninách, pôvodný plán počítal s termínom začiatkom tohto roka.

O nariadení majú mestskí poslanci hlasovať 16. novembra.

Regionálne združenie bratislavských mestských častí tvrdí, že väčšina zo 17 radníc sa chce k systému pridať, no kritizujú, že je návrh predložený bez zmeny štatútu mesta, ktorý by im priznal viac právomocí. Štatút ešte musia podľa Nesrovnala pripomienkovať mestské časti a mohol by sa doriešiť po novembrovom zastupiteľstve.

Napríklad Starému Mestu sa nepáči snaha mesta riadiť väčšinu technických riešení v systéme a neskoré zavedenie jednotnej politiky. Postoj ešte môže zmeniť štvrtkové zasadnutie mestskej rady. Staré Mesto už má vlastné pravidlá parkovania. V časti mestskej časti parkovné vyberá súkromná firma BPS, v časti má rezidentské parkovacie miesta nakreslené radnica, domáci tam parkujú na celoročné nálepky.

Rezidentské parkovanie v bratislavskom Novom Meste pri zimnom štadióne. Foto N - Tomáš Benedikovič
Rezidentské parkovanie v bratislavskom Novom Meste pri zimnom štadióne. Foto N – Tomáš Benedikovič

Prvé pokusy už bežia

Medzitým sa aj ďalšie mestské časti púšťajú do lokálnych projektov, ktoré nie sú odkázané na širokú dohodu. Ak poslanci návrh neodhlasujú, Staré Mesto chce spustiť nový vlastný systém parkovania.

Nové Mesto zasa modrou farbou vyznačilo 600 pokusných rezidenčných miest okolo zimného štadióna. Skúšobný režim s ôsmimi ulicami spustila v októbri aj Karlova Ves, pre rezidentov vyhradila 90 percent miest na týchto uliciach. Lamač zvažuje podobné pravidlá na budúci rok ako Karlova Ves, ak mestskí poslanci neodobria nariadenie primátora.

„Nie je možné, aby magistrát prenášal na mestské časti povinnosti, ale neprenášal na ne aj právomoci. Za dôležité považujeme, aby príjmy, ktoré vygeneruje systém parkovacej politiky, boli použité aj na budovanie parkovacích miest, cyklotrás a podobne,“ vraví hovorca Nového Mesta Marek Tettinger.

Poplatky si budú pravdepodobne vyberať mestské časti, zostane im až 75 percent vyzbieraných peňazí. Zvyšok pošlú mestu.

Starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová hovorí, že bez konštruktívnej súčinnosti magistrátu je zapojenie mestských častí problematické.

„Pri príprave nariadenia dodnes neboli mestským častiam sprístupnené výsledky auditu fungovania parkovacej politiky v Bratislave. Bez poznania týchto východísk nie je možné vyhodnotiť výšku nákladov na zabezpečenie rezidenčného parkovacieho systému ani uvažovať o použití a deľbe výnosov zo spoplatnenia, čo môže byť kľúčové,“ hovorí starostka.

Petržalka chcela vlastný systém, ktorý by prevádzkovala súkromná firma EEI, zaviesť ešte vlani. Po kritike návrh stiahla. 

Dúbravka odmieta celé VZN. Tvrdí, že je to iba vyberanie peňazí od obyvateľov bez pridanej hodnoty a pridajú sa, až keď bude systém efektívny.

Menej áut v uliciach

Nesrovnal oponuje, že ide o regulačný poplatok, ktorý má pomôcť obyvateľom a prinútiť ľudí k prehláseniu trvalého pobytu do hlavného mesta. Návrh pravidiel parkovania chce mesto ešte počas prevádzky vylepšovať.

Spoplatnenie parkovania a nové pravidlá môžu ľudí presvedčiť, aby menej jazdili autami a presadli na MHD.

Súčasne so spoplatnením parkovania chce mesto nové terminály integrovanej dopravy, doriešiť filiálku, postaviť nové cyklotrasy, zaviesť zdieľanie bicyklov, dokončiť električkovú trať do Petržalky, nakúpiť nové autobusy a dobudovať záchytné parkoviská a spolu s mestskými časťami aj parkovacie domy.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie