Posvätné diaľnice. Prečo sa stavajú zbytočne, draho a pomaly

Dopravná politika musí v očiach verejnosti skolabovať ako zdravotníctvo, až potom príde šanca zobrať moc klanom, ktoré vyrástli na dopravných projektoch.

Erik Tomáš, Robert Fico a Viktor Stromček. Foto – TASR

Trochu predpovedania budúcnosti: O dva-tri roky rozhodujúca časť verejnosti po opakovaných škandáloch okolo dopravných investícií pochopí, čo sa deje pri štátnych zákazkách najmä pri cestách a železničných tratiach, lepšie si uvedomí, o koľko peňazí tam ide, a ako nerozumne sa míňajú.

Politici (aj opoziční) sa prestanú báť hovoriť, že nie každá investícia do diaľnice je dobrý nápad a že za rečami o pomoci regiónom sú v praxi najmä záujmy majiteľov stavebných firiem a lobistov okolo nich.

Zažijeme niečo veľmi podobné ako so zdravotníctvom. Ešte pred pár rokmi sa bežne rozprávalo, že doň stačí naliať viac peňazí, a zrazu budeme všetci dlho žiť. Kto hovoril, že treba rozmýšľať, čo je viac dôležité a na čo jednoducho nemáme dosť peňazí, bol za odľuda, ktorý nerozumie, že zdravie sa nedá merať peniazmi.

Obrazom podobného pomätenia je v dopravnej politike klišé “Najdrahšia diaľnica je tá nepostavená”. Preslávil ho Robert Fico, keď ním odbíjal debatu o cene PPP projektov, najnovšie sa k nemu prihlásil aj formálny minister dopravy Arpád Érsek.

Diaľnice sa stali božstvom, pre regióny sú niečím ako ľudské právo, o ktorom nemožno diskutovať, ktoré treba len čím skôr postaviť. Uverili sme, že bez diaľnice nie je život, preto akákoľvek cena za novú cestu sa nám zdá lepšia ako všetky iné možnosti.

Nikto netvrdí, že diaľnica je zbytočnosť

Pre poriadok, užitočnosť diaľnic pre prosperitu možno spochybniť len ťažko. Už aj letmý pohľad na mapu Slovenska ukazuje, že nižšia nezamestnanosť je spravidla v okresoch, cez ktoré vedie diaľnica, alebo k nej majú relatívne blízko.

mapa-cesty-nezamestnanost
Zdroj: Hodnota za peniaze, MF SR

Namietať možno tým, že rozvrstvenie nezamestnanosti sa vplyvom rozšírenia D1 či výstavbou R1 viditeľne nezmenilo. Príhodná by tak bola aj interpretácia, že štát jednoducho v posledných rokoch smeroval diaľnice tam, kde už bola nižšia nezamestnanosť.

Ekonómovia spochybňujú zažitú predstavu, že samotná stavba diaľnice prinesie do regiónov skôr či neskôr prosperitu. Kauzálny vzťah, teda to, že dostupnosť diaľnice priamo znižuje nezamestnanosť, preukázaný nebol, tvrdí už prvá štúdia Hodnota za peniaze, ktorú publikovali ľudia z ministerstva financií v lete.

Ekonomický výskum ukazuje, že samotná výstavba novej dopravnej infraštruktúry bez inej formy naštartovania ekonomickej aktivity v regiónoch nezamestnanosť nezníži, zlá kvalita ciest však môže byť jednou z prekážok, ktoré bránia tvorbe pracovných miest,“ píše sa vo vládnom materiáli.

Ak teda regionálny politik svojim sľubuje, že výstavbou diaľnice komunitu zachráni, pretože s ňou určite prídu investori či turisti, vec neprimerane zjednodušuje. No ak by ste boli na jeho mieste, konali by ste inak?

Úspešní regionálni politici kašlú na susedov

Ako príklad si pripomeňme, v akej nepríjemnej dileme bol primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal, keď nedávno poslušne prikyvoval vládnym plánom na bratislavský obchvat (D4 a začiatok R7).

Dnes je váš šťastný deň!

Tento článok je normálne zamknutý, ale vy si ho môžete prečítať zadarmo po overení vášho emailu. Nebojte sa, váš email nikdy nepredáme inej firme.

Alebo môžete

Obchvat Bratislavy

Obchvat Prešova

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |