Denník N

Počiatkove IT tendre za 100 miliónov chytajú za ministra z Mosta-Híd druhý dych

Exminister dopravy Ján Počiatek. Foto – TASR
Exminister dopravy Ján Počiatek. Foto – TASR

Štát nevie dokázať, že tri IT systémy potrebuje a že nie sú predražené, ale úrady ich nie a nie zastaviť.

Po exministrovi Jánovi Počiatkovi (Smer) zostali na ministerstve dopravy tri nedotiahnuté veľké IT projekty dokopy za 100 miliónov eur. Spoločné mali pochybnosť, či nie sú násobne predražené, a štát ani nevedel dokázať, že sú vôbec potrebné.

Prvý z ministrov dopravy tretej Ficovej vlády preto o najväčšom z nich už aj povedal, že ho ruší, ale vo vestníku obstarávania svieti, že zákazka je stále aktívna.

Nie je to nedorozumenie. Po príchode nového ministra Árpáda Érseka z Mosta-Híd v kuloároch zosilneli debaty, či vedenie ministerstva tri veľké IT zákazky predsa len nepodpíše. Oficiálne vyjadrenia ministerstva ukazujú, že sa na tom už pracuje.

A čo tak využiť, čo už máme

Prvý minister dopravy tretej Ficovej vlády Roman Brecely (Sieť) si na posúdenie eurofondových IT projektov zriadil špeciálnu komisiu. Jej zloženie nikdy neprezradil, ani nezverejnil podrobné výstupy jej skúmania.

Pred odchodom z úradu akurát prisľúbil, že kritizovaný Atlas pasívnej infraštruktúry za 48 miliónov eur nebude, hoci tender už skončil a vyhral ho Slovak Telekom.

Brecely vtedy nespresnil, čo zamýšľal s ďalšími dvoma projektmi – s informačným systémom výstavby a registra bytov.

A tak tri Počiatkove IT projekty pristáli na stole nového ministra Érseka, ktorý bol dovtedy štátnym tajomníkom rezortu, a šéfa IT sekcie na doprave Ivana Šiagiho (za druhej Ficovej vlády ho Dušan Čaplovič odvolal z pozície šéfa IT sekcie a prešiel na ministerstvo kultúry).

Érsek zatiaľ verejne nepovedal, či podpíše zmluvu so Slovak Telekomom, alebo bude rešpektovať rozhodnutie svojho predchodcu Brecelyho a vec ukončí. Z niektorých anonymných príspevkov na platforme Slovensko.digital vyplýva, že je pod tlakom, aby zmluvu podpísal.

Oficiálne ministerstvo tento týždeň iba zopakovalo, že skúma právne možnosti, ako ďalej postupovať voči víťaznému uchádzačovi. „Súťaž bola vyhodnotená v roku 2015 a víťaznému uchádzačovi bol ešte v decembri 2015 odoslaný akceptačný list,“ uviedlo.

Akceptačný list je prvý krok k podpisu zmluvy s víťazom tendra, nedáva však záruku podpisu zmluvy.

Potrebu nedokázali, ale projekt oživujú

Atlas pasívnej infraštruktúry mal dávať dokopy, spravovať a zverejňovať údaje o všetkých sieťach, vedeniach, stavbách, diaľniciach či inej infraštruktúre na Slovensku. Ak by niekto chcel postaviť niekde bytovku alebo potiahnuť optické káble na internet, rýchlo by zistil, aké siete tam už sú. No a projekt sa mal financovať z nových eurofondov (operačný program Integrovaná infraštruktúra).

Brecely projekt navrhol zrušiť s vysvetlením, že mu nepredchádzala detailne spracovaná analýza so všetkými vplyvmi a „následkom toho nie je jasný rozsah projektu ani viaceré technické otázky“.

Ministerstvo dopravy uzavrelo vo februári tohto roku s KPMG zmluvu za 144-tisíc eur, aby mu napísalo štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá by projekt podrobnejšie opísala a preverila. Keď si štúdiu chceli pozrieť IT-čkári zo Slovensko.digital, narazili na problém, že na ňu platia autorské práva KPMG.

Minister Érsek môže teraz uvažovať tak, že projekt od nás žiada Európska komisia, a preto zmluvu podpíše. Kritici navrhnutého riešenia mu zaiste radi pripomenú nielen to, že v Česku ho chcú spraviť podstatne lacnejšie, ale najmä to, že by ministerstvo malo ukázať k projektu štúdiu, ktorá uvažuje o rôznych alternatívach, ako dať dokopy dáta o infraštruktúre.

Môžu sa napríklad pýtať, prečo by sa na to nedal využiť už aj existujúci projekt ZB GIS (Základná báza údajov pre geografický informačný systém), ktorý patrí úradu geodézie a katastra.

Ak by Érsek existujúcu zmluvu podpísal, otázka potom je, či si ministerstvo zaplatí projekt atlasu z vlastných zdrojov, alebo by to predsa len išlo z eurofondov. Hlavne by však ostala nevyriešená otázka, prečo sa to nedá urobiť za polovičnú alebo štvrtinovú cenu?

„Nakoľko k tomuto ešte neprebehli oficiálne pracovné rokovania a ani nemáme žiadne podklady k tomuto projektu, nemôžeme sa v tejto chvíli k vašim otázkam vyjadriť,“ povedal o IT projekte atlasu Pellegriniho úrad, ktorý má na starosti eurofondy aj informatizáciu.

Čo ideme elektronizovať

Živé sú podľa všetkého aj ďalšie dva Počiatkove IT projekty, ktoré boli vo verejnej debate spochybnené.

Na ministerstve vnútra totiž funguje komisia, bez ktorej by sa nemali schvaľovať žiadne IT projekty pre verejnú správu, a ministerstvo dopravy tvrdí, že už tam poslalo zámery k projektom informačného systému výstavby a k registru bytov.

Kvalita týchto projektov zrejme nie je vysoká, pretože ich ministerstvo dopravy dostalo príkaz prerobiť.

Pochybnosti o kvalite informačného systému výstavby viedli k tomu, že si ešte pred letom pozvali poslanci hospodárskeho parlamentného výboru Brecelyho, aby im to vysvetlil. Neprišiel on, ale štátny tajomník ministerstva Viktor Stromček. Nevysvetlil však, ako projekt zjednoduší stavebné konanie a či sa vlastne len zelektronizujú procesy, ktoré už existujú, bez nejakej reformy.

Počiatek začal súťaž ešte pred rokom v lete. Predpokladaná cena zákazky na deväť rokov bola zhruba 45 miliónov eur bez DPH. V súťaži uspelo Asseco Central Europe. V novom IT systéme majú byť informácie  o pozemkoch, stavbách, územných plánoch, ale aj rôzne formuláre a návody. Stavebné dokumenty sa majú podávať elektronicky, čo má skrátiť povoľovací proces. Pri tomto projekte by sa mohol využiť už existujúci projekt Dátového centra obcí a miest, čo sa spomínalo aj v súťažných podkladoch, ale chýbajú konkrétnosti.

Tretím Počiatkovým projektom je Informačný systém registra bytov s predpokladanou cenou 7,1 milióna eur. Jeho štúdia ani výzva neboli zatiaľ schválené ani zverejnené. IT-čkári sa však pýtajú, na čo nám je tento register bytov, keď sa byty evidujú v katastri.

O všetkých troch projektoch sa debatuje aj na platforme Slovensko.digital. „Dlhodobo upozorňujeme, že projektom Informačný systém výstavby a Atlas pasívnej infraštruktúry chýbajú zverejnené podkladové štúdie. Ministerstvo dopravy sme kontaktovali so žiadosťou o stretnutie,čakáme na návrh termínu,“ povedal Ján Hargaš zo Slovensko.digital.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie