Denník N

Érsek podpíše diaľnicu drahú ako tunel. Podozrenie z kartelu ho neruší, lebo súťaž nikto nenapadol

Minister dopravy Arpád Érsek (most-Híd).
Minister dopravy Arpád Érsek (most-Híd).

Minister dopravy Árpád Érsek chce podpísať zmluvu na stavbu obchvatu Čadce na budúci týždeň. Z ministerstva financií píšu o ťažkom teréne.

Čadca dostane novú diaľnicu. Rozhodol sa tak minister dopravy Árpád Érsek.

„Ľudia v Čadci a okolí sú denne vystavení veľkému počtu áut, ktoré im komplikujú každodenný život, a už dlhé roky sa čaká na výstavbu diaľnice, ktorá tento problém vyrieši. Som rád, že sa úsek začne onedlho stavať,“ vyhlásil Érsek vo štvrtok popoludní.

Diaľnica bude dlhá 5,7 kilometra a regiónu, ktorý diaľnicu potrebuje ako máloktorý iný, významne pomôže.

Má však aj svoje špecifikum. Jediný jej kilometer vychádza na 42 miliónov eur a to už je suma, za ktorú sa bežne stavia kilometer tunela. Pri Čadci to nie je ľahký terén, ráta sa s mostami, ale s tunelom nie.

Drahšie vyšla na Slovensku historicky iba 4-kilometrová časť diaľnice D3 pri Žiline, ktorú tvorí spolovice tunel a spolovice mosty.

Štát tieto čísla neznepokojujú. „S výstavbou sa začne po oficiálnom podpise zmluvy. Zmluvu s víťazným uchádzačom podpíšeme budúci týždeň,“ avizuje Národná diaľničná spoločnosť na svojom webe.

Na celej D1 sme nikdy nestavali v prepočte na kilometer drahšie, než plánuje štát pri Čadci. Napríklad úsek s takmer 8-kilometrovým tunelom Višňové vychádza asi na 30 miliónov eur na kilometer.

Také sumy, aké štát ide podpísať pri Čadci, nevídať ani pri náročných stavbách v západnej Európe, upozornil pred časom inštitút INEKO.

Francúzi napríklad stavajú kilometer diaľnice v priemere za menej ako 10 miliónov na kilometer. Ani pri ťažkom teréne sa nedostávajú nad 30 miliónov za kilometer, tvrdí INEKO. Dáta ukazujú, že najbližšie môže s cenou za kilometer prekonať Čadcu ešte juhozápadný obchvat Prešova. O ňom ešte štát nerozhodol.

Peniaze, o ktoré môže byť diaľnica pri Čadci predražená, môžu chýbať na stavbu diaľnic v iných regiónoch. Alebo o to neskôr sa inde opraví či postaví cesta.

Či stojí diaľnica za toľké peniaze, by mohol povedať tím z projektu Hodnota za peniaze. Obchvat Čadce však formálne neskúmal, iba interne. Taká bola politická dohoda. Požiadali sme ministerstvo financií o sprostredkovanie názoru tohto tímu na obchvate Čadce.

„Úsek z Čadce do Svrčinovca rieši kritickú dopravnú situáciu v centre Čadce. Na základe predbežného hodnotenia sa stavba javí ekonomicky rentabilná, vyššie náklady sú spôsobené náročnosťou terénu, v ktorom sa má stavať. Pre hľadanie lepšej hodnoty za peniaze bude potrebné posúdiť podrobne komponenty stavby vrátane náročnej križovatky Podzávoz,“ odpísali z ministerstva financií.

 

Ministerstvo dopravy na čele s Érsekom sa odvoláva na to, že cena vzišla zo súťaže, ktorú nikto nenapadol. Tento tender robil ešte minister dopravy z druhej vlády Smeru Ján Počiatek.

Spustil naraz tri veľké tendre, výsledkom je to, že v dvoch tendroch sa vystriedali tie isté firmy s cenami blízko seba. Do tretieho ešte prišla Skanska a ceny klesli.

V prípade Čadce najlacnejší stavbári pod vedením Strabagu vysoko prestrelili aj štátny odhad – o 40 miliónov eur. Odhad sa pritom pokladá tradične za maximálny neprekročiteľný limit. Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Valent nedávno obhajoval diaľnicu pri Čadci tým, že štát sa v predpoklade pomýlil.

Obálky s ponukami stavbárov sa otvárali ešte v máji. Odvtedy mal štát dosť času na to, aby vypísal záložný tender, už mohol byť v polovici. Otázne je, ako by to pri opakovanej súťaži dopadlo s eurofondmi na diaľnicu.

Analytik inštitútu INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík hovorí, že ide o stavebne náročný a objektívne drahý úsek. Štát ho ešte zbytočne zdražil keď vypísal tri súťaže naraz a NDS zároveň dala krátky čas na prípravu ponúk.

„Výsledkom boli až prekvapivo vysoké ponuky. Žiaľ, v prípade úseku D3 už nie je čas na reparát, keďže ide o jediný projekt, ktorý NDS môže financovať z Fondu na prepájanie Európy. Na rozdiel od ostatných eurofondov, ktoré môžeme čerpať až do roku 2022, tento vyžaduje dokončenie projektu už do roku 2020. To pri 48-mesačnej lehote výstavby núti NDS začať túto stavbu ešte tento rok,“ povedal Kovalčík.

png-2040-full-1

 

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie