Denník N

Z 15 trojuholníkov zostalo 11. Čokoláda Toblerone váži menej, no údajne nie pre brexit

Čokoláda Toblerone pred zmenou tvaru a po nej. Foto – AP
Čokoláda Toblerone pred zmenou tvaru a po nej. Foto – AP

Výrobca čokoládovej tyčinky Toblerone nechcel pristúpiť k zdražovaniu populárnej sladkosti a namiesto toho zmenil v Británii jej gramáž. Zákazníkov to nahnevalo.

Americká spoločnosť Mondelēz International, ktorá je okrem iného aj vlastníkom slovenského Figara, znížila hmotnosť 400-gramovej čokoládovej tyčinky Toblerone. Po novom váži 360 gramov.

Namiesto doterajších 15 trojuholníkových vrcholov ich má iba jedenásť. Zmena nastala aj pri menšej 170-gramovej tyčinke, ktorá zoštíhlela o 20 gramov, čo predstavuje približne 12 percent.

Nie brexit, ale drahé suroviny

Od júnového referenda o vystúpení Británie z Európskej únie sa libra oproti euru prepadla o 16 percent. Mondelēz však zmenu s brexitom nespája a tvrdí, že hlavnou príčinou zmeny hmotnosti boli narastajúce ceny surovín.

Podľa agentúry Reuters cena cukru medziročne stúpla o 45 percent, zdraželo aj mlieko, a hoci kakao oproti minulému roku mierne zlacnelo, stále je pomerne drahou surovinou.

Špekuláciám o súvise s brexitom však nahráva fakt, že mimo Británie Toblerone pôvodnú gramáž nemenilo. Zástupcovia spoločnosti Mondelēz sa k tejto otázke nevyjadrili a neprezradili ani to, či plánujú upraviť hmotnosť tyčiniek aj v iných krajinách.

„Usilovne pracujeme na tom, aby sme zabezpečili, že zákazníkom za ich peniaze ponúkame primeranú kvalitu. Avšak podobne ako iné firmy, aj my sa stretávame s nárastom cien ingrediencií,“ povedala hovorkyňa Toblerone.

„Už dlho držíme ceny na rovnakej úrovni, no na to, aby sme Toblerone udržali na pultoch a zachovali pritom jeho ikonický tvar a prívetivú cenu, museli sme pristúpiť k zníženiu hmotnosti.“

Na oslabenie libry sa však odvolávajú iní výrobcovia potravín. Ako prvá si chcela desaťpercentné zvýšenie cien vynútiť spoločnosť Unilever, čím sa dostala do sporu s reťazcom Tesco. Zdražovanie avizujú aj ďalší výrobcovia.

Rozhorčenie na sociálnych sieťach

Napriek tomu, že so správou o zmene tvaru prišiel ako prvý samotný výrobca, nevyhol sa rozhorčeným reakciám prekvapených zákazníkov. Tí sa cítia ukrivdení a vyčítajú výrobcovi, že ľahšiu čokoládu aj naďalej plánuje predávať v pôvodnom balení.

„Prečo ju jednoducho neurobili menšiu? Toto je snáď najhlúpejšie obchodné rozhodnutie, aké kedy padlo. Hanbite sa!“ napísal na sociálnej sieti jeden z britských zákazníkov.

Do diskusie na sociálnych sieťach sa zapojil aj britský cyklista a olympijský medailista Mark Cavendish: „Čo to urobili s Toblerone? Ako človek, ktorý trávi veľa času v hoteloch, cítim, že môj komfort je ohrozený.“

„Pokiaľ budú Toblerone vyrábať aj naďalej s trojuholníkovým tvarom, tak ma zmena hmotnosti netrápi. Zdá sa, že stále neexistuje lepší spôsob, ako naučiť deti geometriu,“ uviedol na Twitteri učiteľ matematiky menom Samuel.

„Trump, smrť Bowieho, brexit. Myslel som si, že tento rok už nemôže byť horší…“ posťažoval sa na Twitteri aj Ben Torgensen – jeden z mnohých recesistov, ktorí zaplavili internet vtipnými statusmi alebo kolážami. Napríklad výtvor Mika Holdena znázorňoval tyčinku Toblerone len s jedným vrcholom.

Našli sa však aj zástancovia netradičného riešenia, ktorí oceňujú stratégiu firmy a chvália ju za to, že dokázala zachovať pôvodnú receptúru čokolády a nepokúšala sa nahradiť kvalitné suroviny lacnejšími.

Zdá sa, že spoločnosť Mondelēz si z vlaňajšieho škandálu vzala ponaučenie. V novembri 2015 česká firma Opavia, patriaca do jej portfólia, neočakávane presunula výrobu tradičných piškót do Poľska a na obale zmenu krajiny výroby neuviedla.

Matterhorn v logu

Korene tradičnej švajčiarskej sladkosti siahajú až do roku 1908, keď Theodor Tobler a jeho bratranec Emil Baumann prišli s novým receptom na čokoládu s ľahko zapamätateľným trojuholníkovým tvarom a logom so siluetou Matterhornu.

Samotný názov Toblerone je slovnou hračkou zloženou z Toblerovho priezviska a výrazu torrone, ktorým Taliani označujú turecký med.

V roku 1996 bola švajčiarska čokoláda ústrednou postavou švédskej „aféry Toblerone“. V nej vyšlo najavo, že líderka opozície Mona Sahlinová minula 1500 eur zo štátnej pokladne na súkromné účely. Okrem iného aj na čokoládové tyčinky.

Toblerone sa vyváža do 120 krajín sveta a známe je predovšetkým vďaka predaju v letiskových bezcolných zónach.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Svet

Teraz najčítanejšie