Denník N

Vláda stopla príchod ďalších dopravcov na železnicu, podľa RegioJetu je za tým Danko

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Minister dopravy sa chystá zrušiť jediný tender na prevádzku rýchlikov na Slovensku. Záujem mali českí súkromníci aj rakúske spolkové železnice.

Bol to azda jediný tender bývalého ministra dopravy Jána Počiatka (Smer), pri ktorom mohol štát ušetriť a cestujúci zarobiť.

Pred viac než rokom vyhlásil Počiatek súťaž na prevádzku rýchlikov medzi Banskou Bystricou a Bratislavou. Jej výsledkom mohlo byť, že na tejto zanedbanej trati už nebudú jazdiť štátne železnice, ale ju prevezme niektorý zo súkromníkov.

Po nástupe novej vlády a nového ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) sa tento tender chystajú zastaviť.

Ministerstvo o tom zatiaľ hovorí len ako o možnosti, podľa informácií Denníka N je to už takmer hotová vec.

„Minister zvažuje zrušenie tendra vlakovej súťaže Bratislava – Banská Bystrica,“ povedala hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Érsek: vypíšeme znovu

O dôvodoch sa dá len špekulovať. Hovorkyňa k tomu poskytla len krátke, nič nehovoriace stanovisko.

„V tendri sme našli veci, ktoré sa dajú robiť lepšie. Naše právne oddelenie teraz vypracuje právnu analýzu k tomuto rozhodnutiu,“ napísala. Podrobnosti už však neuviedla.

Ako prvý o zrušení súťaže informoval denník SME. Érsek pre denník dodal, že vypíše novú súťaž, kde nastaví podmienky lepšie. Nebude sa v nej podľa ministra súťažiť iba o rýchliky, ale aj o spoje, ktoré k vlakom privážajú ľudí.

„Okrem hlavných tratí by sme zabezpečili aj priľahlé trate. Keď už dopravcom dáme dobrú trasu, tak aby ľudí vozili aj z priľahlých obcí, či už to bude vlakmi, alebo autobusmi. Vtedy zabezpečíme, že ľudia sa do vlakov naozaj dostanú,“ dodal Érsek pre SME.

Príchod nových dopravcov sa tým však zabrzdí o celé mesiace, ak nie roky. Napríklad súčasný tender, ktorý sa Érsek chystá zastaviť, riešilo ministerstvo takmer dva roky.

Sympatický tender

Tender bol prvý svojho druhu na Slovensku. Na slovenskej železnici síce aj dnes jazdia súkromní dopravcovia (RegioJet, Leo Express, Arriva), ich spoje sú však prevádzkované bez štátnych dotácií a na vlastné riziko.

Jedinou výnimkou je trať Komárno – Bratislava, ktorú štát v čase Radičovej vlády prenechal českému RegioJetu. Tomuto rozhodnutiu však nepredchádzala otvorená súťaž.

Počiatkov tender mal byť ďalším krokom vpred. Medzi Banskou Bystricou a Bratislavou doteraz premávajú rýchliky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

Ministerstvo v tendri deklarovalo, že túto trať prenechá tomu, kto ponúkne najlepší pomer cena – kvalita. Záujemcovia sa teda mali predháňať v tom, kto ponúkne lepšie wifi, nízkopodlažné vozne, palubné stevardky pri čo najnižších nákladoch.

V súčasnosti ministerstvo dotuje rýchliky na tejto trati sumou takmer deväť miliónov eur ročne. Súkromníci tvrdili, že by vedeli ponúknuť nižšie ceny.

Jančura: Slovensko je mŕtva krajina

O súťaž mali záujem predovšetkým českí súkromní dopravcovia RegioJet, Leo Express či česko-nemecká Arriva. Medzi ďalších záujemcov patril bratislavský autobusový dopravca Slovak Lines alebo rakúske spolkové železnice ÖBB.

„Na túto novú trasu by sme radi priniesli všetky naše inovácie, teda napríklad obsluhu v celom vlaku, zaujímavé služby v detskom vozni, sledovanie filmov cez palubný portál,“ povedal pre SME napríklad manažér Leo Expressu Peter Köhler.

Ďalším silným záujemcom bol RegioJet, ktorý dúfal, že túto trať získa pre seba. RegioJet už dnes jazdí medzi Bratislavou a Banskou Bystricou aj svojimi autobusmi. Obidva druhy dopravy by preto mohol efektívne koordinovať.

Český dopravca preto znáša zrušenie súťaže dosť ťažko. „Slovensko je pre mňa mŕtva krajina,“ povedal v krátkom telefonickom rozhovore majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Vo svojom písomnom stanovisku následne RegioJet obvinil predsedu SNS Andreja Danka, že za zrušením súťaže je on. Danko už pred voľbami rozprával, ako neznáša žlté vlaky a autobusy RegioJetu, „lebo nie sú naše slovenské“.

„Rozhodnutie o zrušení tendra je len ďalším rozhodnutím, ktoré súvisí s tým, že súčasná vláda je pod politickým tlakom predsedu SNS a parlamentu. Pán Danko otvorene vystupuje proti konkurencii na železnici a bude hlavným vinníkom stagnácie železničnej dopravy na Slovensku,“ tvrdí RegioJet.

Danko: Na nikoho som netlačil

Český súkromník dokonca obviňuje Danka, že sa snaží sprostredkovane pomáhať bývalému poslancovi za SNS Víťazoslavovi Móricovi, ktorý vlastní spoločnosť ŽOS Vrútky.

Práve od nej štátna ZSSK dlhodobo nakupuje nové vlaky. Pokiaľ by však prišla o jednu z dôležitých tratí, nepotrebovala by obstarávať toľko súprav.

„Pán Danko chce jednoznačne chrániť monopol ZSSK a tiež slovenských výrobcov železničnej techniky, ktorí by pri konkurencii prišli o dvorného odberateľa svojich často poruchových vozidiel,“ dodal RegioJet s odkazom na informácie o poruchovosti Móricových motorákov.

Predseda parlamentu Danko k tomu poslal len stručné stanovisko, v ktorom odmieta, že by vyvíjal nejaký tlak na zrušenie súťaže.

Zanedbaná trať

Faktom je, že Počiatkov tender išiel výrazne proti záujmom ZSSK. Hoci aj tá sa chcela doň prihlásiť, v konkurencii viacerých dopravcov mala len slabé šance.

A pokiaľ by o trať Banská Bystrica – Bratislava prišla, bol by to pre ňu jednak reputačný, jednak technický problém: keďže na rýchliky nadväzuje niekoľko prípojov, musela by sa so súkromníkmi zložito koordinovať. Navyše by prišla o spomínaných deväť miliónov eur dotácií.

Trať medzi Banskou Bystricou a Bratislavou je dlhodobo zanedbávaná. Na niektorých miestach je len jednokoľajná, vlaky tu preto jazdia pomaly. Napríklad cesta autobusom po rýchlostnej ceste trvá tri hodiny, cesta vlakom takmer o polhodinu viac.

Lístok na vlak stojí desať eur, zatiaľ čo napríklad autobusy RegioJetu päť eur. To bol zrejme aj dôvod, prečo si Počiatkovo ministerstvo vybralo práve túto trať, aby ju ponúklo súkromníkom. Noví dopravcovia mohli železničnú dopravu v tomto úseku rozhýbať novými službami a rôznymi akciovými ponukami.

Teraz najčítanejšie