Denník N

Koniec Západu? Konečne!

Európa sa vymaňuje z duálneho západo-východného zovretia, zas si hľadá a tvorí vlastnú identitu.

Autor je poslancom Európskeho parlamentu

Vôbec nemám na mysli desiatku rokov omieľaný pokles váhy Západu v podiele na svetovom HDP, v medzinárodnom obchode, v podiele obyvateľstva na svetovej populácii, a už vôbec nie úvahy konzervatívcov na tému poklesu podielu „belochov“ či pôvodného kresťanstva, a to nielen vo svete, ale aj v Európe a USA; ani ústup unilateralizmu USA či akýsi pomyselný pokles váhy NATO atď. Napokon proti všetkým týmto argumentom by sa dal postaviť protiargument.

No o to mi nejde. Pokladám totiž myslenie v pojmoch Západu za anachronizmus. A toho sa treba zbaviť. Písal som o tom podrobne v historicko-filozofickom kontexte v knihe Europeanizmus. O tom, prečo mal pojem Západ isté oprávnenia aj funkčnosť, čo vlastne vyjadroval, ale aj čo zakrýval. Nemôžem ísť do hľbky, tu sa chcem iba potešiť z Trumpa: v kontexte optimizmu, ktorý Milan Šimečka iste oprávnene šíri vo svojom článku Kultúrna vojna dostala krídla.

No napriek optimizmu predsa len cítiť, že sa obáva o osud „Západu“. Ja dúfam v jeho koniec. Aj s pomocou Trumpa. Už dlho ma znervózňuje to obsedantné šermovanie Západom, ktoré pozná len západnú demokraciu, západné hodnoty, západnú civilizáciu, západné umenie a filozofiu a neviem ešte, čo všetko. A, samozrejme, „nezápadný zvyšok sveta“. O nič viac mi však neprirástli k srdcu tí, čo robia Západ predmetom permanentnej kritiky, vinníka všetkých neduhov sveta, semenište zla, navyše živené zrelými aj prezretými, dekadentnými plodmi kapitalizmu.

Na jednej aj na druhej strane, v chóre ospevovateľov, tak ako aj v mnohohlase kritikov, si hovejú pravičiari aj ľavičiari, myslenie v pojmoch Západu je im nielen blízke, ale aj akési osudové: tí, čo ho velebia, by stratili idol zbožňovania, tí, čo ho zatracujú, zasa objekt rozhorčeného odmietania…

Idea Západu žila predovšetkým ako opozícia rímskeho kresťanstva voči tomu konštantinopolskému, byzantskému, potom ako protiváha osmanskému aj rusko-ortodoxnému tlaku…

Naše povojnové generácie poznajú tento protiklad aj v podobe komunistického Východu a kapitalistického Západu, ale z opačného hodnotového znamienka ako protiklad slobody a despocie. Dnes sa žurnalisticky často používa aj tam, kde sa chce skrátiť či zdôrazniť spoločný postup a postoj USA a Európy v svetopolitike. Do metafory Západu sa včleňuje aj význam demokracie.

Západ a demokracia sa ideologicky a mediálne stotožňujú. Lenže dnes priemet demokracie vo svete vôbec nezodpovedá pojmu Západ. Ba ani história „demokratickosti“ – od času, keď toto kritérium začína byť vôbec relevantné – nie je vôbec naklonená v prospech Západu. História nám však pri podrobnejšom štúdiu ukazuje niečo iné. Vždy a všade, kde sa oslabuje zovretie v idei Západu, vtedy a tam sa začne rodiť a posilňovať idea Európy. Tak to bolo, keď sa oslabil západný rímsko-pápežský univerzalizmus, začali sa ako huby po daždi rodiť projekty „európskej“ jednoty, a to od čias reformácie cez osvietenské koncepty raz silnejšie a raz poslabšie až do II. svetovej vojny. A po nej zasa zvíťazila idea Západu a Európa existovala len ako západná Európa, ako protiklad tej komunistickej východnej, ale podriadená bipolarite. Tá západná ako provincia USA a tá východná ako satelit ZSSR.

Európa sa vracia k sebe samej až po páde železnej opony. Vymaňuje sa z tohto duálneho západo-východného zovretia, zas si hľadá a tvorí vlastnú identitu. Prekonávaním tohto ne-európskeho delenia. Vnútornú identitu Európy tak môže dať či poskytnúť len jej imanentný, ňou samou sformulovaný zmysel: europeanizmus.

Bez včleňovania nových krajín do integračného procesu nie je možné vytváranie Európy ako európanstva, ako inštitucionálnej a hodnotovej identity Európy. Európa nie je danosť, ale proces jej tvorby všetkými subjektmi: integrácia je procesom spoločného vytvárania európskej inštitucionálnej a hodnotovej štruktúry, ktorá zásadne a permanentne mení všetkých účastníkov. Práve táto transformácia je prekonávaním Západu tak v jeho rímskej, ako aj americkej podobe.

Povedané lapidárne, prekonávanie Západu je predpokladom identity, ktorá sa rodí a tvorí ako európska. V nej sa ešte navyše a práve v opozícii k Západu vytvára možnosť odmietnutia a odpojenia sa od imperiálnej, koloniálnej a hegemoniálnej tradície. Nezabudnime, že pre mnohé oslobodzovacie hnutia, aj pre tie, ktoré presadzujú demokratické idey a ľudskoprávne hodnoty, je Západ totožný s kolonializmom utláčania, vykorisťovania a s „bielymi“.

Verím – nech už prezidentovanie Trumpa bude mať akýkoľvek charakter –, že jeho voľba je mementom, ktoré definitívne prebudí potrebu nekompromisne budovať európsku Európu.

 

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Komentáre

Teraz najčítanejšie