Denník N

Sudcovia sa sťažujú, že pri elektronickej komunikácii uniká aj číslo ich občianskeho a bydlisko

Ilustračné foto – Fotolia
Ilustračné foto – Fotolia

Ministerka spravodlivosti Žitňanská sudcom odkazuje, že už našla riešenie. Podpredseda vlády Pellegrini je k nim podstatne tvrdší.

Sudcom sa nezdá v poriadku, že ak podpíšu elektronicky súdne rozhodnutie, na verejnosť unikne aj ich číslo občianskeho preukazu a bydlisko. Ich výhradu zverejnila sudcovská iniciatíva Za otvorenú justíciu.

Súdy majú od novembra povinne komunikovať s občanmi a podnikateľmi elektronicky. V praxi si pod tým treba predstaviť napríklad to, že ak si podnikateľ aktivoval elektronickú schránku, súd by mu už nemal poslať svoje rozhodnutie na papieri poštou, ale elektronicky do tejto schránky.

Sudca musí teda vedieť rozhodnutie elektronicky podpísať a aj ho poslať do e-schránky. Obava sudcov je v tom, že ak takéto rozhodnutie následne zverejnia na webe, každý, kto by si ho pozrel, by videl aj ich osobné dáta.

Samozrejme, táto povinnosť neplatí iba pre súdy, ale pre celú verejnú správu. O povinnej elektronickej komunikácii od novembra hovorí zákon. Právnické osoby, ktoré sú zapísané v obchodnom registri, majú zase takú povinnosť od januára 2017.

To, že sa už po pár dňoch objavujú prvé problémy, neprekvapuje. Sudcov na to začali pripravovať až koncom októbra. Keď potom vypĺňali žiadosti, aby dostali všetko, čo k elektronickému podpisu potrebujú, zistili, že ak súdne rozhodnutia takto podpíšu, uniknú ich osobné údaje.

„Sudcovia tak boli nútení odmietnuť elektronické podpisovanie súdnych rozhodnutí,“ povedala prezidentka iniciatívy Katarína Javorčíková.

Upozornila aj na ďalší problém –  súdy nie sú dostatočne technicky vybavené, nie všetky súdne rozhodnutia sú zverejnené na webe, a ak aj sú, chýba zrozumiteľný kľúč na ich vyhľadávanie. Sudcovia to vnímajú ako zlyhanie štátu, ktorý im nezabezpečil potrebné podmienky.

Pýtajú sa, či to bolo vôbec treba

Sudcovia nepodpisujú rozhodnutia svojím elektronickým občianskym preukazom (eID). Na elektronický podpis majú využívať takzvaný mandátny certifikát.

Pre vysvetlenie – keď podpíšete dokument s eID, okrem mena sa tam objaví automaticky aj vaše rodné číslo a bydlisko. To sú povinné údaje pri eID. Ak to potom zverejníte na webe, okrem samotného dokumentu zverejníte aj vaše osobné údaje. Iný jedinečný identifikátor fyzických osôb ako eID dnes neexistuje.

Mandátny certifikát naproti tomu neobsahuje rodné číslo a adresu, ale iba meno a napríklad to, že ide o sudcu. No v prípade sudcov sa ukázalo, že by obsahoval aj inak nepovinné údaje – číslo občianskeho preukazu a u niektorých sudcov aj ich bydlisko.

Vysvetlenie pre to je, že vo formulároch pre mandátny certifikát zaškrtli aj tieto nepovinné údaje. Ministerstvo spravodlivosti tvrdí, že už problém vyriešilo. Číslo občianskeho preukazu, ktoré bolo súčasťou mandátneho certifikátu, nahradilo číslom služobného preukazu. „Čiže v súčasnosti už preukazy, ktoré slúžia na podpisovanie sudcov, neobsahujú údaje, ktoré by mohli sudcovia považovať za osobné údaje,“ povedal hovorca ministerstva Peter Bubla.

Ak niektorý sudca zaškrtol aj údaj o bydlisku a nechce ho tam, mal by požiadať o vydanie nového certifikátu.

Ministerstvo však naznačuje, že sudcovia trochu problém nafúkli. „My sme však napriek tomu urobili opatrenia, a to preto, lebo považujeme za dôležité, aby sa v tom sudcovia cítili komfortne,“ povedal Bubla.

Ale čo ostatní, ktorí podpisujú cez eID

Elektronické občianske preukazy, teda spomínané eID (občiansky, čítačka a bezpečnostný kód) vydáva ministerstvo vnútra. Okrem elektronického podpisu majú aj ďalšiu dôležitú funkciu. Len prostredníctvom eID sa vie občan alebo podnikateľ prihlásiť do štátom zriadenej e-schránky a využívať dostupné elektronické služby štátu.

Zatiaľ ich používa málo ľudí, ale ich počet má prudko pribúdať. eID sa majú používať aj pri e-healthe, napríklad občan sa cez eID prihlási do svojej elektronickej zdravotnej karty.

Dôležité je, že ktokoľvek podpíše dokument alebo rozhodnutie cez eID, ktorý následne zverejní, sprístupní tým aj svoje osobné dáta – rodné číslo a bydlisko. Problém so zverejňovaním citlivých osobných dát sa tak týka podstatne širšej časti verejnosti.

„Je to problém. My sme na to upozornili, keď sa pripravoval zákon o dôveryhodných službách. Navrhovali sme, aby to bolo zmenené, aby tam takéto údaje neboli. Dokonca európska legislatíva hovorí, že takéto údaje by nemali byť povinne vynucované, aby v certifikáte boli,“ hovorí Ľubor Illek zo Slovensko.digital. Myslí si, že sa dá nájsť iné technické riešenie, len o tom treba diskutovať.

Podpredseda vlády pre informatizáciu Peter Pellegrini (Smer) hovorí, že k zmene môže dôjsť až postupne, keď sa zavedie takzvaný bezvýznamový identifikátor osoby, ktorý nahradí rodné číslo. Treba si pod tým predstaviť náhodné, zrejme 10-miestne číslo. Toto náhodné číslo by následne vo všetkých dokumentoch nahradilo rodné číslo.

Pellegrini sudcov kritizuje

Vicepremiér rovno upozorňuje, že potrvá mesiace, kým nejaké náhodné číslo nahradí rodné číslo občanov. „To je obrovská zmena a ešte to potrvá. Dovtedy (sudcovia, pozn. red.) budú musieť tolerovať tieto veci,“ odkázal sudcom Pellegrini, ktorí v pondelok doobeda zrejme ešte nemal informáciu, že sudcovia nepodpisujú rozhodnutia s eID, ale s mandátnym certifikátom.

V kritike sudcov však pokračoval. „Skôr sa opýtajte sudcov, či im skôr nevadí to, že niektorí ani nevedia, čo je to elektronický podpis a ako ho použiť. Využívajú tento argument skôr na to, aby ho používať nemuseli.“

Pellegrini pokračoval ešte ďalej: „Mám také informácie z prostredia súdnictva, že jedna generácia sudcov elektronizáciu za svoju prioritu nevníma. Ja tvrdím, že ak chce niekto pre štát pracovať, chce od neho peniaze dostávať, musí byť schopný pracovať v takom prostredí, aké štát definuje.“

Žitňanská sľubuje ďalšiu zmenu

Ministerstvo spravodlivosti reagovalo aj na upozornenie sudcovskej iniciatívy, že súdy riadne nedodržiavajú povinnosť zverejňovať rozhodnutia na webe a ak sú aj zverejnené, nie sú prehľadne usporiadané, preto sa v nich ťažko orientuje.

„V zverejňovaní súdnych rozhodnutí, ktoré v roku 2012 presadila ministerka Žitňanská, určite plánujeme zmeny. Najmä v záujme toho, aby systém bol užívateľsky priateľský a lepší, než je teraz. Táto úloha je na našej strane a v priebehu volebného obdobia ju vyriešime, pretože to považujeme za dôležité,“ povedal Bubla.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Verejné IT zákazky

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie