Denník N

Úspech Borisa Kollára? Päť hodín denne na Facebooku, ženské hlasy a spindoctor z KDH

Foto N – Tomáš Benedikovič

Boris Kollár a jeho strana sú na vzostupe. V parlamente by teraz mali len o dvoch poslancov menej ako SNS. Kto je jeho volič? Ako je možné, že sa strane podnikateľa s väzbami na podsvetie a s deviatimi deťmi od ôsmich žien tak darí? Náhoda?

V politike je len rok, dostal sa však hladko do parlamentu a jeho popularita stále mierne rastie. V poslednom prieskume Focusu mu vyšlo až 7,5 percenta, a tak Boris Kollár pomaly dobieha Igora Matoviča, ale aj Mariana Kotlebu.

Kde sa berú jeho podporovatelia, nie je na prvý pohľad jasné. Odkazy, ktoré voličom posiela, pôsobia zmätočne – od euroskepticizmu cez nenávisť k utečencom a Angele Merkelovej i šírenie promoskovských hoaxov až k otvorenému obdivu k Donaldovi Trumpovi.

Jeho stranu Sme rodina na Facebooku sleduje 58-tisíc ľudí, viac ako 87-tisíc sledovateľov má Kollárov profesionálny profil a 24 500 sledovateľov má jeho súkromný profil. Hoci sa počty sledovateľov aspoň čiastočne prekrývajú, dávajú dohromady číslo 170-tisíc. Práve na osobných profiloch sa Kollár vyjadruje najostrejšie a najemotívnejšie a zrejme tam zbiera najviac sympatizantov.

Video: Fico, Kollár a Sulík si pri Trumpovi rozumejú
autorka: Martina Koník

Ženy volia Borisa

Údaje o Kollárových voličoch Denníku N poskytla agentúra Focus a pochádzajú z exitpollu, teda z rozsiahleho prieskumu, ktorý robili anketári priamo s ľuďmi pred volebnými miestnosťami po tom, ako v marci tohto roku odvolili.

Sme rodina zo sondáže vychádza ako najviac „ženská“ parlamentná strana. Rozdiel medzi počtom jeho mužských a ženských priaznivcov je obrovský – žien je takmer 64 percent. Najsilnejšou vekovou kategóriou sú voliči od 22 do 39 rokov (polovica z celkového počtu voličov), vzdelanostnou stredná škola s maturitou.

Čísla napovedajú, že medzi voličmi sú neobvykle silno zastúpené ženy na materskej.

Viac ako 30 percent Kollárových voličov nedalo v roku 2012 svoj hlas nikomu, čo je tiež veľké číslo. Ide ďalej aj o niekdajších voličov Smeru a v menšej miere SaS.

Šéf agentúry Focus Martin Slosiarik hovorí, že Kollárovi pomohlo jeho vyhranenie sa voči iným stranám tvrdením, že voliči mu môžu veriť, keďže nie je politik. Podľa Slosiarika je Kollárov elektorát do istej miery zrkadlový s voličmi Mariana Kotlebu – strany s niekedy podobnou agendou, ktorá je, naopak, výrazne mužská.

Prečo ľudia volili Kollára? Prekvapivo to nie je jeho postoj k utečencom – ten bol dôvod na hlas len v mizivých troch percentách. Zďaleka najviac ľudí povedalo, že dalo hlas Sme rodina pre jej sociálny program, potom pre ekonomický program a z toho dôvodu, že ju považujú za najmenšie zlo. Slosiarik hovorí, že aj exekučná amnestia či vysoké odmeny pre exekútorov sa dajú chápať ako sociálny program.

Agresívny facebookový kráľ

Boris Kollár je už viac ako rok jedným z najvplyvnejších ľudí slovenského Facebooku, a to aj napriek tomu, že jeho statusy s gramatickými chybami a s chýbajúcou časťou diakritiky pôsobia premotivovane a až hystericky. Množstvom príspevkov môže u svojich fanúšikov vyvolať dojem, že dokáže nahradiť ostatné informačné kanály.

„Milujem ho,“ napísal Kollár o Donaldovi Trumpovi. „Dnes je to rok co moslimski teroristi zautocili v Parizi, aj Pariz je dosledok naivnej libralnomarxistickejlgbtigenderovskej politiky EU. Je na case dat tymto nasim štandardnym politikom s tymto zmyslanim PAPIČEK !!!“ pridal v ten istý deň.

V jeho statusoch nejde len o politiku – ide o kombináciu lifestylových fotiek a článkov zo serióznych i pochybných zdrojov, politických statusov a vyhlásení. Raz zdieľa článok „Zázračný džús, ktorý vylieči rakovinu už za 42 dní!“, inokedy pridá fotku metiel s dôvetkom: „Presne viem ktorá na ktorej priletela ! Tá prvá patrí Merkelovej !

kollar_fb
Z najnovšej facebookovej tvorby Borisa Kollára.

Videá a skupiny

Samostatnou kapitolou sú jeho rozhorčené videá. Niekedy ich natočí na mobil a zdieľa aj niekoľkokrát týždenne.

Kollár a jeho profily nie sú jediným nástrojom jeho propagandy. Jeho spolustraník a niekdajší organizátor protestov Gorila Peter Pčolinský spravuje viacero veľkých facebookových skupín, ktoré šíria politiku Sme rodina bez toho, aby to oficiálne priznávali – napríklad skupinu AntiFICO, ktorá má viac ako 111-tisíc odberateľov.

Ďalšou vecou, ktorá podnikateľovi v politike pomáha a roky pomáhala vytvoriť jeho imidž, je bulvár – televízny, tlačený aj webový. Jeho osobný život a vzťahy s ôsmimi ženami, s ktorými má deväť detí. Bulvár je k nemu obvykle láskavý, všíma si, ako sa o deti a ženy stará, ale aj to, ako pomáha bežným ľuďom v núdzi.

„Boris Kollár opäť dokázal, že má šľachetné srdce: To on zaplatil pohreby dievčat z autobusu smrti!“ znel napríklad titulok v Novom Čase z roku 2014.

Výnimkou z prevažne pozitívnych správ v bulvári boli jeho vzťahy s mafiánmi Steinhübelom a Piťom.

Prirodzený talent?

Je táto taktika, ktorá zjavne funguje, výhradne z Kollárovej hlavy? Ide o jeho prirodzenosť alebo o vypočítavý politický marketing?

Kollár si svoj úspech vysvetľuje jednoducho. „Prestal som používať politickú korektnosť, nazývam veci pravdivými slovami, hovorím jazykom, ktorému ľudia rozumejú, a ľudia hlavne cítia, že som tam nedošiel kradnúť. A zistili, že som ich neoklamal.“ Hovorí, že nepozná presnú štruktúru svojich voličov – sú vraj medzi nimi starí i mladí.

Podiel žien a mužov 64 ku 36 v exitpolle Focusu ho prekvapil. „No výborne, paráda. O to lepšie,“ reagoval.

Boris Kollár hovorí, že nie sú len internetová strana. Okrem televízie vraj využili všetky možné marketingové prostriedky. Priznáva však, že mu sociálne siete zásadne pomáhajú.

„Tým informáciám, ktoré zdieľam, veľa času nevenujem. To máte za hodinu vybavené. Strašne veľa času však venujem odpovediam ľuďom na svojom profile.“ Podľa predsedu Sme rodina cez Facebook komunikuje priemerne aj päť hodín denne. Kollár tvrdí, že sa o svoje osobné profily stará výhradne sám.

Tvrdí, že si cieľové skupiny na sociálnych sieťach nevyberá. Idem po všetkých, vraví. Mix príspevkov od lifestylu až po politiku vysvetľuje tak, že „to je život“.

Boris Kollár priznáva, že si jeho strana pred voľbami nechala urobiť vlastné prieskumy. „Ale inými slovami, máme asi veľmi dobrého ‚spindoctora‘,“ teda odborníka na politické posolstvá. S ním predseda hnutia zvykne sedieť aj dve hodiny denne. O koho ide, povedať nechcel, ide však podľa neho o človeka s 25-ročnými skúsenosťami.

Spindoctor od KDH a Lipšica

„Spindoctorom“, o ktorom Kollár hovorí, je zrejme šesťdesiatnik Ladislav Farka. Tento málo známy politický poradca a marketér pomáhal roky KDH a potom pri budovaní Novy Daniela Lipšica.

Už v KDH ho považovali za kontroverzného. Mal názorovo bližšie k národne orientovanému prúdu v strane a nie každý s jeho videním politickej budúcnosti strany súhlasil. Napriek tomu Farka zvykol opierať svoje vízie o čísla a ľudia, čo ho poznajú, teraz hovoria, že v Borisovi Kollárovi zrejme našiel zhmotnenie svojich predstáv o politike a potrebách voličov.

V minulosti spolupracoval s prieskumnou agentúrou Abakis, ktorá upútala v roku 2012 tým, že publikovala prieskum, v ktorom sa respondentov pýtala, koho by volili, keby kandidovalo aj Lipšicovo hnutie. Ku Kollárovi sa dostal z Novy aj Milan Krajniak.

Sám Farka priznáva, že Kollárovi pomáha. Niekedy sa stretávajú denne, niekedy možno dva týždne spolu nie sú. Oslovil ho Kollár, s ktorým sa však poznali pred jeho vstupom do politiky. O tom, či je to za peniaze, poradca hovoriť nechce. „Je to na takej priateľskej báze.“

Kollárov úspech si Farka vysvetľuje podobne ako predseda Sme rodina. „Je známy tým, že je veľmi otvorený. Nechodí okolo horúcej kaše. Proste to pomenuje, možno niekedy expresívnejše, ale baví sa priamo.“

Kollárovi podľa Farku radia aj iní ľudia.

Boris Kollár

Teraz najčítanejšie