Denník N

Jaguaru štát odpustil aj odvod z pôdy, vďaka výnimke ušetril vyše 20 miliónov

Príprava pozemkov pre priemyselný park, v ktorom bude sídliť aj Jaguar Land Rover. Foto – TASR
Príprava pozemkov pre priemyselný park, v ktorom bude sídliť aj Jaguar Land Rover. Foto – TASR

Veľký investor dostal dotáciu 130 miliónov eur a ďalšiu pomoc s prípravou priemyselného parku v hodnote vyše pol miliardy eur. Nemusel platiť ani poplatok za obsadenie poľnohospodárskej pôdy pri Nitre.

Pozdávalo by sa to viacerým podnikateľom: vlani, keď Jaguar Land Rover ešte ani nezačal stavať svoj závod pri Nitre, mu už naň štát sľúbil dotáciu 130 miliónov eur. Automobilka sľúbila, že za to zamestná v prvej etape približne 2000 ľudí a preinvestuje na Slovensku 1,4 miliardy eur. Schválila to vláda, s investorom štát podpísal zmluvu.

Ďalšia a oveľa väčšia dávka podpory pre túto automobilku odchádza potichu. Okrem stámiliónov eur, ktoré štát poskytne mimo oficiálnej pomoci do stavby priemyselného parku s automobilkou v centre, to ukazuje aj nenápadné nariadenie o odvodoch za odňatie poľnohospodárskej pôdy.

V auguste minulého roku sa doň totiž dostala výnimka, tá od platenia tohto odvodu oslobodila významných investorov, ktorí prinesú viac než miliardu eur a zamestnajú aspoň 2000 ľudí. V ten istý mesiac vláda podpísala memorandum s indicko-britským automobilovým investorom, ktorého nitriansky závod tieto parametre spĺňa.

Koncom minulého roka, keď premiér Robert Fico podpisoval zmluvu s Jaguarom, už bolo jasné, že táto výnimka sa v praxi priamo s investorom neuplatní. Nebude sa totiž musieť namáhať s vynímaním pôdy z poľnohospodárskeho fondu, pretože všetku pôdu pod závod odkúpi štátna firma MH Invest.

Investor ju potom od štátu odkúpi za znalcom odhadnutú trhovú hodnotu.

Odvody presiahli 22 miliónov eur

V tom čase začala platiť výnimka, podľa ktorej sa poplatok za zmenu ornej pôdy na stavebné parcely neuplatní ani na transakcie, ktoré robí štátna firma pre významné investície.

„Vzhľadom na skutočnosť, že strategický park buduje spoločnosť MH Invest, ktorá je vlastnená štátom, boli splnené podmienky pre uplatnenie výnimky, v zmysle ktorej je od odvodu oslobodené odňatie pôdy na stavbu, na ktorú bolo vydané osvedčenie o významnej investícii a ktorej výstavbu bude zabezpečovať podnik so stopercentnou majetkovou účasťou štátu. Výnimku si teda uplatňuje štátom vlastnená spoločnosť MH invest, a nie investor, ktorý pôdu od štátu kupuje za trhovú cenu určenú znalcom,“ reagovalo ministerstvo dopravy.

Aký poplatok štát takto, aj keď nepriamo, investorovi odpustil? „Celková suma odpustených odvodov pre Jaguar Land Rover predstavuje 22,655 milióna eur,“ dozvedeli sme sa na ministerstve vnútra, pod ktoré spadá aj nitriansky okresný úrad s pozemkovým odborom.

Celkovo sa výnimka uplatnila pre 402 hektárov pôdy pod automobilkou. Presný údaj za zvyšok pôdy v nitrianskom priemyselnom parku mimo Jaguaru nie je známy – s pôdou sa totiž pracuje už dávnejšie.

Odvody za vyňatie pestovateľskej pôdy sa odlišujú podľa lokality aj kvality. Štát má na to tabuľky a poplatok za každý štvorcový meter pôdy sa môže vyšplhať najviac na 20 eur.

Celý priemyselný areál nitrianskeho parku má mať výmeru približne 7 miliónov štvorcových metrov.

Brusel odporučil výnimku zrušiť

Ustanovenie o odpustení poplatkov za vynímanie pôdy pre významného investora chce pritom štát z nariadenia vypustiť, vyžiadal si to Brusel. Ministerstvo pôdohospodárstva už predložilo taký návrh.

„Európska komisia napadla toto ustanovenie, pretože predstavuje údajnú nedovolenú štátnu pomoc a predstavuje možné riziko narušenia hospodárskej súťaže,“ píše rezort pôdohospodárstva v dôvodovej správe k návrhu, ktorý už bol na legislatívnej rade vlády.

Či sa táto úprava alebo iné skryté podporné prvky pre automobilku budú pozdávať Európskej komisii, zatiaľ nie je jasné. Píše, že v tejto veci je v kontakte s predstaviteľmi Slovenskej republiky.

MH invest, ktorý má na starosti nitriansky priemyselný park s Jaguarom, zatiaľ nakupuje všetko, čo môže park s automobilkou potrebovať. Nové zákazky na drobnejšie práce pritom pribúdajú.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie