Denník N

Agentúra blízka Smeru robila pre štát na výnimku, ktorú Lajčák sľúbil nezneužiť

Zuzana Hlávková, bývalá zamestnankyňa ministerstva zahraničných vecí, ktorá upozornila na podozrivé zákazky. Foto N – Tomáš Benedikovič
Zuzana Hlávková, bývalá zamestnankyňa ministerstva zahraničných vecí, ktorá upozornila na podozrivé zákazky. Foto N – Tomáš Benedikovič

Bývalá zamestnankyňa ministerstva zahraničných vecí Zuzana Hlávková upozornila aj na zneužitie výnimky pri organizácii galavečera, pri ktorom sa predstavilo logo slovenského predsedníctva.

Bol koniec roka 2014 a poslanec Smeru Maroš Kondrót narýchlo v parlamente pretlačil výnimku z verejného obstarávania. Tá hovorí, že zákon sa nevzťahuje na „dodanie tovaru alebo poskytnutie služby súvisiacich so zabezpečením prípravy a výkonom predsedníctva Slovenskej republiky v Rade Európskej únie“.

Kondrót svoj návrh vysvetľoval tým, že ak by štát v niektorých prípadoch postupoval podľa štandardných pravidiel verejného obstarávania, niektoré služby by do termínu predsedníctva nemusel stihnúť nakúpiť. Slovensko sa na čelo Únie postavilo v druhom polroku 2016.

Smer po zverejnení tohto návrhu v decembri 2014 zožal kritiku. Peter Kunder z Aliancie Fair-play upozornil, že úrady môžu začať výnimku zneužívať. Ministerstvo zahraničných vecí to vtedy odmietlo. Čas ukázal opak.

Video: Odmietla kryť predraženie a fingovanie súťaže u Lajčáka 
autorka: Martina Koník

Ako sa Lajčákove sľuby rozplynuli

Ako na dnešnej tlačovej konferencii Transparency International upozornila bývalá zamestnankyňa ministerstva zahraničných vecí Zuzana Hlávková, výnimku použili aj pri narýchlo zorganizovanom galavečeri, kde krátko pred voľbami veľkolepo predstavili logo slovenského predsedníctva.

Minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák pritom v decembri 2014 sľúbil, že k ničomu takémuto nedôjde. Spomínanú výnimku vraj potrebovali len na pár konkrétnych nákupov, ktoré by sa cez klasické verejné súťaže robiť nedali.

„Výnimka, ktorú sme navrhli, sa týka podlimitných súťaží s maximálnou hodnotou do 134-tisíc eur,“ presviedčal minister Miroslav Lajčák. „Ide o devätnásť presne špecifikovaných verejných obstarávaní v hodnote nepresahujúcej tri percentá z celkového rozpočtu.“

Týkať sa to malo len nákupu darčekových predmetov slovenskej výroby a prípadov, keď štátu časť služieb dodajú sponzori a nebude za ne musieť platiť. Na tieto situácie totiž zákon o verejnom obstarávaní nemyslel.

Veľkolepý galavečer s agentúrou od Smeru

Bývalá zamestnankyňa ministerstva zahraničných vecí Zuzana Hlávková obvinila rezort z predražených zákaziek za kultúrne podujatia v prospech ľudí blízkych Smeru na blogu Transparency International.

Hlávková prišla na ministerstvo v lete 2015 ako odborník na kultúrnu prezentáciu. Na blogu opísala napríklad to, ako sa navyšoval rozpočet na slávnostný galavečer pri predstavení loga slovenského predsedníctva, ktoré nakoniec zorganizovala agentúra Evka.

Hlávková tvrdí, že o tom, že agentúra vyhrá, vedeli dopredu. Evka pritom mala organizovať aj slávnostný snem Smeru v decembri 2015, s podobným programom aj podobnými videami, aké neskôr použili na galavečeri platenom zo štátnych peňazí.

Video: Agentúra Evka dodala rovnaký nápad pre Smer aj pre štát
autorka: Martina Koník

S Agentúrou EVKA majú na ministerstve zahraničných vecí pomerne bohaté skúsenosti. Pripravovala napríklad slovenský pavilón na svetovej výstave Expo 2010 v Šanghaji, ale aj nedávny pavilón na Expe 2015 v Miláne. Navrhol ho architekt Karol Kállay.

Asi hodinový slávnostný galaprogram, ktorého zmyslom bolo uvedenie loga, vysielala aj Dvojka verejnoprávnej televízie. Kým samotné logo vyšlo štát na štyri a pol tisíca eur, slávnostný večer stál 40-násobne toľko, čiže asi 200-tisíc eur s DPH. Podľa Hlávkovej dokonca ešte o 100-tisíc viac.

Na výnimku robil aj Buček

Kondrótovu výnimku už skôr zneužili aj na iných ministerstvách. V roku 2015 takto nakupoval mediálne tréningy minister financií Peter Kažimír.

Zákazky vtedy bez súťaže vyhral so svojou eseročkou Pre-Media aj moderátor Jaroslav Buček. Spolu s ďalšími dvomi agentúrami, SKPR Strategies Silvie Kušnírovej a Asmea SQ,mal zabezpečiť „manažérsky tréning formou individuálneho koučingu“ za 63-tisíc eur.

Úradníci v podpísanej zmluve tvrdili, že tréning Kažimírových manažérov bola služba, „ktorá nie je na trhu bežne dostupná“, hoci agentúr, ktoré sa zaoberajú manažérskym vzdelávaním, sú po celom Slovensku desiatky.

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Predražené predsedníctvo

Slovensko

Teraz najčítanejšie