Denník N

Osemprúdová diaľnica pri Bratislave bude, pripojenia k nej sú stále neisté

Foto – TASR
Foto – TASR

Pripojenia diaľnice k obciam okolo boli najprv vyškrtnuté z projektu, teraz sa tam možno vrátia.

Diaľnica z Bratislavy do Trnavy už nebude mať provizórne tri pruhy pre každý smer. Do roku 2019 má byť výrazne širšia minimálne pri Bratislave. V tomto má štát jasno, no stále sa vedie debata o tom, ako sa budú na diaľnicu šoféri napájať.

Najnovšie štát hovorí, že predtým, ako sa začne diaľnica rozširovať, budú sa pri nej stavať obslužné obchádzkové cestičky – pomôžu šoférom počas stavebných prác.

Mohlo by sa však vraj stať aj to, že nakoniec sa tieto pomocné cesty zaradia do cestnej siete natrvalo a budú tak slúžiť na prepojenia pre blízke obce. Ako možnosť to spomínal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Juraj Valent na stredajšom stretnutí organizovanom bratislavskou župou.

Valentove slová môžu byť dôležité, pretože s obslužnými cestami nižšej kategórie sa počítalo v pôvodných projektoch diaľnice. V nich sa nazývali kolektormi a mali pripájať ľudí z husto zastavaného okolia, ako je Bernolákovo. Koncom roka 2014 ich z projektu zrazu škrtli a strhla sa kritika.

Teraz to vyzerá tak, že kolektory teoreticky ešte môžu byť, ale volali by sa inak.

Aktivisti vyzbierali v petícii vyše 6-tisíc podpisov občanov z okolitého územia, ktorí majú obavu, že sa po škrtnutí kolektorov nepripoja na síce širšiu, ale nedostupnú diaľnicu. Stále totiž nie je na štyri pruhy rozšírená stará senecká cesta a dokončené nie je ani jej napojenie na veľkú diaľničnú križovatku Triblavina. Roky sa totiž rátalo s kolektormi, ktoré región na diaľnicu napoja.

Koncom roka 2014 to začal štát meniť cez prekresľovanie križovatky medzi Chorvátskym Grobom a Bernolákovom zvanej Triblavina. Odvtedy je ústrednou témou celého rozširovania D1.

Ani šéf NDS Valent dnes nevedel jasne vysvetliť, ako je možné, že sa niečo  nakreslí a naraz zmenia dopravní inžinieri názor.

Zástupcovia petičného výboru v tom vidia záujmy konkrétneho developera, ktorý sa rozprestiera presne okolo križovatky Triblavina. Volá sa Starland a ak sa napojí on a ďalší developeri nie, je to pre neho dobrá správa.

„Nemôže sa robiť koncepcia dopravy len pre tých, ktorí tam majú najväčšie projekty,“ rečnila na stretnutí poslankyňa bernolákovského zastupiteľstva Mária Kisková.

Na stretnutie sa prišiel pozrieť aj šéf Starlandu Ronald Tahotný. Zástupcom petičného výboru vyčítal, že spomaľujú stavbu komfortnej D1.

Momentálne nie je pre ňu vydané rozhodnutie o zmene stavby. Diaľničiari žiadosť oň naposledy stiahli.

„Oni (ľudia) asi ďalšie zápchy jednoducho neznesú,“ rečnil zasa župan Pavol Frešo. Považuje však za dobrú správu, že sa obslužné cesty pre zastavané územie možno napokon urobia. Otázne je, ako vážne možno brať Valentove úvahy.

Minister dopravy Árpád Érsek už dávnejšie avizoval, že má v projekte D1 jasno, a kolektory odmietol. Odvolal sa na pracovnú skupinu pod záštitou NDS.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Rozšírenie D1

Ekonomika

Teraz najčítanejšie