Denník N

Päť vecí, ktoré by mal Lajčák o slovenskom predsedníctve vysvetliť

Minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák. Foto – TASR
Minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák. Foto – TASR

Smer odmieta, že by mal blízko k agentúre Evka. Na predsedníctve však pracovala napríklad aj agentúra Redhouse, ktorá k strane bez pochýb blízko má.

V parlamente to vo štvrtok pomenovali opoziční poslanci – kultúrne podujatia k slovenskému predsedníctvu nepredstavujú škandál miliónových rozmerov, aké vídame pomerne bežne v štátnom IT. Na kartely v IT podľa Zuzany Hlávkovej v súkromnom rozhovore narážal aj minister Miroslav Lajčák.

To, že nejde o milióny, ale o státisíce eur, však neznamená, že by štát nemal jasne a transparentne vysvetliť ich použitie na koncerty, s ktorými podľa bývalých zamestnancov ministerstva zahraničných vecí v pôvodných plánoch nik nerátal.

Minister síce ironicky hovorí, že namiesto galavečera k uvedeniu loga „mohli rozdávať párky a zavolať hviezdnu rotu zo Superstar“, no otázok, na ktoré by mal odpovedať, je stále dosť.

Video: Lajčákovo ministerstvo nehovorilo pravdu, teraz chce dôveru bez dôkazov
Autor: Martina Koník

Koho okrem Evky vygooglili do súťaže?

Ministerstvo ani niekoľko dní po blogu Zuzany Hlávkovejvýpovedi Pavla Szalaia nezverejnilo firmy, s ktorými Agentúra Evka mala v takzvanom prieskume trhu súperiť o zákazku na galavečer k uvedeniu loga slovenského predsedníctva. Od Hlávkovej vieme len to, že medzi ponukami bol aj nápad, ktorý bol úplne mimo zadania, teda truck show po Slovensku.

Aj to môže vyvolávať podozrenia, či aj tento typ užšej súťaže nebol len naoko. Prieskum trhu totiž funguje tak, že úradníci priamo oslovia konkrétne firmy a nehľadajú ich cez otvorené výzvy na webe.

Generálny riaditeľ sekcie predsedníctva Milan Zachar v parlamente hovoril, že na to majú v rezorte odborníkov, ktorí vhodné firmy vytypujú napríklad podľa internetu.

Ministerstvo novinárom pripomína, že vďaka špeciálnej výnimke z verejného obstarávania nemuseli robiť ani len prieskum trhu, ten už bol teda podľa ich verzie akousi nadprácou. Na zverejnenie konkurentov agentúry Evka vraj potrebujú ich súhlas. Lajčák najnovšie povedal, že oň obe firmy požiadali. Teraz treba zrejme iba čakať, či budú súhlasiť so zverejnením.

Čo si predstaviť pod slovom „zabezpečí“?

Lajčákovo ministerstvo stále neodpovedá ani na otázku, či zmluvná povinnosť „zabezpečiť vystúpenie účinkujúceho“ logicky neznamená aj mu vyplatiť honorár.

Prečo to je dôležité? Zmluva štátu s Evkou agentúre jasne prikazuje „zabezpečiť umelcov, moderátora podujatia, hudobné telesá, respektíve ďalších účinkujúcich“. Pod tým sa podľa zmluvy myslí výber a oslovenie účinkujúcich, komunikácia s nimi či vyriešenie ich technických požiadaviek.

No honoráre umelcom už platilo priamo ministerstvo. Okrem balíka peňazí pre agentúru tak štát platil ďalší balík peňazí účinkujúcim. „Bolo to na základe právneho výkladu a definovania výkonov, ako sú uvedené v zmluve,“ vysvetľuje to hovorca ministra Peter Stano.

„Vzhľadom na to, že Transparency International ponúka iný výklad, ponúkli sme im stretnutie, aby sme si mohli rozdielne právne výklady aj v tomto prípade vysvetliť. Transparency nám zatiaľ nebola v stave potvrdiť, kedy by sa takéto stretnutie mohlo uskutočniť.“

Ešte čudnejšie pritom je, že niektorí účinkujúci, ako napríklad tanečníci z The Pastels, s agentúrou Evka ani len neprišli do kontaktu. Komunikovali len s produkčnou firmou režiséra Tomáša Eibnera, ktorý galavečer režíroval.

Prečo práve firmy okolo Smeru nesúťažia?

Eibnera si napriamo na toto podujatie vybralo ministerstvo. Režisér pracoval aj na spotoch pre stranu Smer, čo vysvetľuje podobnosť medzi úvodným videom z galavečera a úvodným videom zo slávnostného snemu Smeru, ktorý sa konal len dva mesiace predtým.

Video: Porovnajte si spot na sneme Smeru a pri predstavení loga predsedníctva
Autor: Martina Koník

A nielen Eibner či agentúra Evka, ktorá za posledné roky počas vlád Smeru dosiahla na miliónové štátne zákazky, sa k zákazkám okolo predsedníctva v Rade EÚ dostali cez užšie súťaže, alebo priamo. Denník SME si už skôr všimol, že cez úzky prieskum trhu sa k biznisu dostala aj agentúra Redhouse Promotion.

Tá za asi 240-tisíc eur dostala na starosť zabezpečenie ubytovania, cateringu či sprievodného programu pre niektorých diplomatov a zahraničných novinárov. Redhouse Promotion v minulosti pracoval pre stranu Smer a najmä za prvej vlády Roberta Fica dostával veľké zákazky na úrade vlády.

Aktuality.sk navyše zistili, že táto agentúra sídlila aj v rodinnom dome, ktorý vlastní Igor Kováč. Bývalý spolužiak Marka Maďariča z VŠMU stojí na čele agentúry Uptown Production, ktorá oficiálne zabezpečuje snemy Smeru a predvolebné kampane v posledných rokoch.

V tejto súvislosti stojí za pripomenutie, že ešte vlani vyhrala zákazku na zabezpečenie cateringu pre predsedníctvo firma Congress Service Slovakia, ktorú spoluvlastní spoločnosť Merk Reality. V nej figurujú dcéry poslanca Smeru Dušana Muňka, a podľa portálu topky.sk sám Muňko vlastní 99 percent akcií. Táto zákazka však prešla verejnou súťažou.

„Pri posudzovaní akýchkoľvek zákaziek sa náš rezort riadi zákonom a pravidlami pre tento proces,“ odpovedá hovorca Peter Stano. „To znamená, že sa riadi len tým, ako daný uchádzač spĺňa požadované kritériá, a nemá ako disponovať informáciami o tom – a ani to nemôže uplatňovať ako kritérium, s kým sa uchádzač pozná, s kým chodil do školy alebo s kým susedí.“

Zuzana Hlávková a Gabriel Šípoš z Transparency International, ktorí upozornili na čudné zákazky v rezorte zahraničných vecí. Foto N – Tomáš Benedikovič
Zuzana Hlávková a Gabriel Šípoš z Transparency International, ktorí upozornili na čudné zákazky v rezorte zahraničných vecí. Foto N – Tomáš Benedikovič

Prečo sa už rok robia tajnosti okolo jedného večera?

Čudné je, že okolo jedného galavečera k uvedeniu loga robí ministerstvo zahraničných vecí tajnosti už takmer rok. Denník N už vo februári, keď logo predstavili, poslal na ministerstvo zahraničných vecí otázky aj na honoráre umelcov. Rezort vtedy zamlčal, že bežali cez iné zmluvy, ako cez zmluvu s agentúrou Evka.

„Bolo by možné poslať podrobný rozpočet podujatia s honorármi pre účastníkov, rozpisom položiek a prác a ich cien, ktoré mala agentúra Evka zaistiť?“ znela otázka Denníka N poslaná na ministerstvo. Odpoveď?

„Jednotlivé položky na realizáciu podujatia pri príležitosti predstavenia loga SK PRES sú zadefinované v zmluve o realizácii podujatia, konkrétne v článku II tejto zmluvy. Táto zmluva – tak ako to ukladá zákon – je zverejnená v CRZ a verejne prístupná.“ O ďalších nákladoch ani slovo.

„Nezavádzali sme ani sme nezatajovali, odpovedali sme presne na vaše otázky,“ tvrdí však hovorca Stano.

Naozaj dodržali všetky zákony?

Transparency International Slovensko naďalej upozorňuje, že pri galavečere k uvedeniu loga sa ministerstvo správalo veľmi zvláštne, keď jedno kultúrne podujatie rozdelilo na viac zákaziek. Okrem zabezpečenia agentúrou Evka zvlášť uzatváralo zmluvy s vystupujúcimi a zvlášť so Slovenským národným divadlom o prenájme priestorov.

Len vďaka takémuto rozdeleniu sa rozpočet časti zákazky, ktorú mala na starosti Evka, zmestil do limitu, vďaka ktorému mohlo ministerstvo ísť na výnimku z verejného obstarávania. Tú presadil Smer špeciálne pre predsedníctvo Slovenska v Rade EÚ. Suma tu nemôže prekročiť niečo vyše 160-tisíc eur s DPH, čo Evka splnila.

Zákon však zakazuje umelé delenie zákazky. Ministerstvo hovorí, že honoráre umelcom platilo priamo, aby si z nich nebrala Evka ešte províziu. Na to, či naozaj zákon v tomto prípade dodržali, môže odpovedať Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý minister Lajčák vyzval, aby celý obchod skontroloval.

Predražené predsedníctvo

Teraz najčítanejšie