Denník N

Rodina s chorou dcérou musí za zabudnutú kontrolu auta zaplatiť 300 eur, štát posiela pokuty bez varovania

Kontrola technického stavu. Ilustračné foto - TASR
Kontrola technického stavu. Ilustračné foto – TASR

Štát od marca poslal tisíce pokút majiteľom áut, ktorí zabudli na kontrolu technického stavu a emisií. Na termíny automaticky neupozorňuje.

Rodina Kleinovcov zo Spiša vymenila starý rozpadnutý Seat s dierami na oboch stranách za novšie auto z bazára. Auto veľmi potrebujú, majú 15-ročnú dcéru a musia často cestovať za lekármi. Jazdili na onkológiu do Bratislavy, no tam už nevedeli pomôcť, tak teraz jazdia až do Viedne.

Aby mala dcéra na dlhých cestách väčšie pohodlie, kúpili 4-ročné auto z bazára. Polovicu z 12-tisíc eur zaplatili hneď, druhú splácajú. Koncom poslednej zimy mali ísť na povinné prekontrolovanie stavu vozidla. Ale nešli. Zabudli, starostí mali nad hlavu. Štát vďaka databáze hneď vedel, že si povinnosť nesplnili. Pred mesiacom poštou rodinu upovedomili o pokute 330 eur.

Automatické pokutovanie beží od marca, ministerstvo dopravy zatiaľ eviduje vyše 14-tisíc zábudlivcov. Áut bez povinných osvedčení je však niekoľkonásobne viac. Systém preto pokutuje postupne a výzva môže prísť aj po niekoľkých mesiacoch ako v prípade rodiny Kleinovcov.

Nemajú kontakty

Ministerstvo vie, kedy osvedčenia končia, komu a kam má poslať poštou pokutu. Prečo ľudí nevaruje, že im hrozí pokuta? Chýbajú nám kontakty na majiteľov áut a niektorí si takéto upozornenie nemusia priať, odpovedá štát. Poštové adresy síce ministerstvo má, no majiteľov chce upozorňovať iba cez email alebo SMS správami cez nový informačný systém.

Parkovanie v Bratislave. Foto N - Tomáš Benedikovič
Parkovanie v Bratislave. foto N – Tomáš Benedikovič

„Vedel som, že musím ísť na kontrolu, ale v tom vyťažení mi vôbec nenapadlo, že už sú to štyri roky. Stav auta bol pri tom psychickom a fyzickom vyťažení a práci jednou z posledných vecí, na ktoré som myslel. Keby štát aspoň povedal, aby sme si na to dali pozor,“ hovorí 54-ročný Stanislav Klein.

Vlastníka vozidla informačný systém ministerstva mesiac vopred upozorní, no až keď o to na štátnom webe požiada a prihlási sa do elektronickej servisnej knihy.

Majitelia áut musia podľa ministerstva notifikáciu na telefón alebo email nastaviť sami, pretože nemajú ich kontaktné údaje a nemôžu písať ľuďom, ktorí o takéto upozornenia nestoja. Službu zatiaľ využíva veľmi málo ľudí, notifikácie si nastavili majitelia iba 7252 vozov z takmer troch miliónov všetkých prihlásených áut. Veľká časť zvyšných majiteľov o možnosti pravdepodobne vôbec nevie.

Na stránke jiscd.sk je možné notifikácie nastaviť buď cez elektronický občiansky preukaz, alebo evidenčné čísla vozidla a čísla osvedčenia o evidencii z veľkého technického preukazu. Prihlásenie je jednoduché, do niekoľkých minút systém nájde údaje o aute. V záznamoch sú informácie o posledných kontrolách, v hlavnom okne sa zapínajú aj notifikácie na email alebo telefónne číslo.

Vnútro píše aj listy

Niektoré štátne úrady pred problémovými situáciami, keď hrozia pokuty, vopred varujú. Klein hovorí, že z ministerstva vnútra dostali minulý týždeň oznam, aby si vybavili očipovaný občiansky preukaz.

„Nemohli aj pri STK napísať taký list, aby sme si dali pozor a zaplatili najskôr napríklad päť eur a až pri ďalšej upomienke 165 eur? Neznalosť zákona neospravedlňuje, preto som to aj zaplatil, ale je to veľa. Je to úžera.“

Na okresnom úrade v Spišskej Novej Vsi povedali, že sa s tým nedá nič robiť, no ak zaplatia do pätnástich dní, pokuta bude iba 220 eur. Úrad podľa Kleina tvrdil, že najčastejšie na kontroly zabúdajú majitelia, ktorí odišli do zahraničia.

Autá na Slovensku sú staré

Nové autá musia prejsť kontrolou do štyroch rokov po prihlásení. Následné kontroly starších áut sú už v dvojročných intervaloch, hrozí pri nich viac porúch, opotrebovania súčiastok aj väčšieho znečistenia ovzdušia. Slováci musia previerky so starými autami v porovnaní s inými krajinami Únie absolvovať najčastejšie.

Favorit ešte nie je úplne muzeálny kúsok. foto N - Tomáš Benedikovič
Favorit na Slovensku ešte nie je úplne muzeálny kúsok. foto N – Tomáš Benedikovič

V roku 2014 bol priemerný vek osobných áut na Slovensku 11,34 roka. O niečo mladšie autá jazdia v Estónsku a Španielsku. České autá majú v priemere 8,57 roka, Rakúske 6,81. Najnovšie autá majú Poliaci (5,75 roka) a Luxemburčania (5,55 roka).

Aj pri aktuálnom porovnaní všetkých vozidiel (teda okrem osobných aj nákladných) výrazne zaostávame za Úniou s priemerným vekom asi 7,5 roka. Vyše 2,8 milióna na Slovensku prihlásených vozidiel má v priemere približne 13 rokov. Výraznejšie sa Slováci zbavovali starých áut v roku 2009, keď štát počas hospodárskej krízy podporil automobilový priemysel šrotovným. Registrácia nových vozidiel vtedy vyskočila na takmer 75-tisíc.

Až do vlaňajška sa záujem o novšie, bezpečnejšie a ekologickejšie modely neopakoval. V roku 2015 však už silný rok prišiel – podľa Združenia automobilového priemyslu stúpli registrácie nových osobných áut na takmer 78-tisíc.

Kontroly sú prísnejšie

Od leta roku 2013 štát sprísnil aj kontroly stavu vozidiel, technikov, ktorí robia kontroly, a autá povinne snímajú kamery. Opatrenia mali zabrániť najmä fiktívnym kontrolám, keď auto dostalo osvedčenie bez návštevy pracoviska.

Vrakovisko v Prievidzi v roku 2009 v čase, keď štát za staré autá vyplácal šrotovné. foto -TASR
Vrakovisko v Prievidzi v roku 2009 v čase, keď štát za staré autá vyplácal šrotovné. foto – TASR

„Prostredníctvom monitorovacieho záznamového zariadenia sa nedá odhaliť, či vozidlo vyhovelo emisným testom, alebo nie. Kamera nie je analyzátor výfukových plynov. Ale prostredníctvom nej sa dajú odhaliť niektoré viditeľné chyby na vozidle, prípadne sa dá odhaliť, či kontrolný technik na vozidle vykonal všetky predpísané kontrolné úkony,“ odkázalo ministerstvo dopravy.

Portál autobild.cas.sk informoval, že po zavedení kamier na pracoviskách pred tromi rokmi stúpol počet nespôsobilých áut. V januári 2013 neprešlo cez emisnú kontrolu 414 áut, v novembri až 1400. V roku 2014 cez emisné kontroly neprešlo 220-tisíc áut, ďalších 1,04 milióna bolo úspešných. Vlani testu emisií nevyhovelo takmer 280-tisíc z 1,09 milióna vozov. Ďalšia časť kontroly je technická – vlani ňou z 1,1 milióna áut neprešlo skoro 48-tisíc vozov, pri ďalších 50-tisíc boli poruchy menej vážne.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie