Denník N

Bola pripravená zomrieť, dnes má sedemdesiat

Titulka životopisnej knihy Walk Through Walls, ktorá jej vyšla k jubileu. Foto – Penguin Random House
Titulka životopisnej knihy Walk Through Walls, ktorá jej vyšla k jubileu. Foto – Penguin Random House

Svetoznáma srbská umelkyňa Marina Abramović stále skúma hranice bolesti, vlastného tela a reakcií divákov s cieľom prehĺbiť vedomie.

Bolo to v roku 1974. V belehradskej galérii urobila jeden zo svojich najnebezpečnejších experimentov. Na dlhý stôl poukladala sedemdesiatdva predmetov. Bolo tam všeličo – rúž, olivový olej, ruže aj nabitá zbraň. Svojim divákom dala k dispozícii seba, všetky predmety na stole a šesť hodín.

Posadila sa nahá na stoličku a vyzvala ich, že môžu robiť čokoľvek a použiť pritom veci zo stola. „Ak ste jediným účastníkom svojej performancie, môžete ísť veľmi ďaleko, ale ak necháte rozhodnutie na ľudí, môžu vás aj zabiť. A ja som bola pripravená zomrieť,“ komentovala akciu pred rokmi Marina Abramović.

Dnes tento stôl môžete vidieť vystavený v novej prístavbe londýnskej galérie Tate Modern. Vyzerá neškodne, ako len neškodne replika performancie vyzerať môže. To hlavné tam chýba – Marina Abramović. Je tam však video, a ak ho dopozeráte, všimnete si, že jeden muž jej podržal ostrý nôž pod krkom, až kým netiekla krv.

Dnes, v stredu 30. novembra, má Abramović sedemdesiat rokov a prezývka „stará mama performancie“ jej teda už aspoň vekovo sedí, hoci jej vzhľad tomu stále nenasvedčuje.

Umelkyňa, pochádzajúca zo Srbska, má za sebou množstvo podobne nebezpečných či provokujúcich performancií, z ktorých neraz odchádzala so zraneniami, posúvajúc fyzickú bolesť do úzadia, vyzdvihujúc „skutočné prežívanie, vnímanie, zážitok z prítomnosti“.

Keď v roku 2010 newyorské Múzeum moderného umenia usporiadalo jej retrospektívu, bol z toho hit a Marina Abramović sa z umelkyne známej najmä v umeleckých kruhoch zmenila na svetovú celebritu. Na vstup sa čakalo v dlhých radoch hodiny a „prežívať skutočnosť“ chcelo viac než 850-tisíc divákov. Mnohí z nich sa s Marinou stretli zoči-voči – počas výstavy si totiž odsedela sedemsto hodín na stoličke, dívajúc sa do očí komukoľvek, kto si sadol oproti nej.

Odchádzala unavená a avizovala, že sa na čas stiahne, ale ten čas bol takmer nepovšimnuteľný. Retrospektívnu výstavu zmapovala v dokumente The Artist Is Present, spriatelila sa s Lady Gaga, spolupracovala s Jay-Z a hneď začala zbierať peniaze a podporu na vytvorenie vlastného inštitútu – miesta, v ktorom by sa spájali veda, technika a rôzne druhy dlhotrvajúceho procesuálneho umenia.

„Diváci dnes chcú byť súčasťou procesu, súčasťou diela. Cudzia skúsenosť nikoho nezmení. Môžete si prečítať fantastickú knihu, no keď ju zavriete, ste stále ten istý človek. Až keď čosi naozaj prežijete, tak to vo vás zostane,“ hovorila pre New York Times.

Napriek tomu to skúša aj s knihou – nedávno vydala memoáre s titulom Walk Through Walls, kde opisuje najmä pôvod jej často bolestivého, sebadeštruktívneho umenia, ktoré má podľa nej korene v nešťastnom detstve a príliš prísnych rodičoch, ktorí síce boli vojnovými hrdinami, no ako vnímaví rodičia veľmi neobstáli.

A ak by sa mohlo zdať, že už iba bilancuje, nie: stále hľadá, ako „zmeniť vedomie prostredníctvom umenia“ – aspoň tak totiž označuje skúsenosť z brazílskych lesov, kde spoznávala šamanské praktiky, ktoré mapuje jej najnovší film The Space in Between: Marina Abramović and Brazil.

Pre mnohých je stelesnením charizmatickej umelkyne, vznáša sa okolo nej étos provokácie, osudovosti a tajomna, z ktorého akoby si každý mohol zobrať kus pre seba jediným pohľadom. Zobral si z neho aj Paolo Sorrentino, keď pred troma rokmi nakrútil oscarový film Veľká nádhera.

Hlavná postava, muž menom Jep Gambardella, je svedkom umeleckej performancie, počas ktorej sa mladá žena rozbehne proti múru a plnou silou vrazí do steny, čo sa nápadne ponáša na niektoré z Abramovićovej performancií.

Jep Gambardella robí s umelkyňou interview pre noviny. „Talia Concept miluje provokáciu,“ hovorí mu umelkyňa o sebe v tretej osobe. „Ach, s tým sa neobťažujte, na svete je viac dôležitých vecí ako provokovať ma,“ hovorí jej Jep.

Marina Abramović teda asi nebude Sorrentinovou obľúbenou umelkyňou, jedine, že by to bolo presne naopak a on má len dobrý zmysel pre humor. Ktovie, či ho má aj Abramović.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie