Denník N

Ako sa uzavrie seriál Westworld, ktorý prekonal aj Hru o tróny?

Cez víkend finišuje sci-fi western, ktorý je pre mnohých seriálom roka.

„Kto je Arnold?“ pýtali sa milióny divákov pred víkendom. Seriál Westworld mal smerovať k rozuz­leniu, ale to sa nestalo. Predposledná epizóda príbeh ešte zamotala. Až tak, že sa niektorí fanúšikovia pýtajú: „Prosím vás, môžete mi to vysvetliť?“

Ešte v lete sa mohlo zdať, že tou hlavnou udalosťou sezóny je sci-fi seriál Stranger Things. Ale potom prišiel Westworld a všetko je inak. Príbeh z blízkej budúcnosti o parku pre boháčov, kde robotickí komparzisti simulujú prostredie Divokého západu, má na konte hneď niekoľko naj. Okrem najnepravdepodobnejšej kombinácie žánrov – westernu a sci-fi trileru – je najzamotanejším, podľa mnohých najlepším a najdrahším seriálom dneška.

Každá epizóda mohla stáť desať miliónov dolárov, teda dvakrát viac ako doteraz najpopulárnejší seriál sveta Hra o tróny. Ten Westworld tromfol aj počtom divákov prvej epizódy, preto sa očakáva, že by mohol televízii HBO nahradiť vlajkovú loď seriálov, ktorá sa onedlho skončí. Výnimočným ho však robia aj reakcie fanúšikov.

Dej vychádza z rovnomenného filmu Michaela Crichtona z roku 1973, je však omnoho temnejší a sofistikovanejší. Predstavte si niečo ako Jurský park, ktorý je pomiešaný s Matrixom, cyberpunkovou klasikou Blade Runner a westernom Vtedy na Západe.

Zábavný park s umelými bytosťami, ktoré prešli Turingovým testom, a sú teda nerozoznateľné od ľudí, umožňuje návštevníkom prežiť vlastné dobrodružstvo. Každý, kto zaplatí 45-tisíc dolárov, môže celkom bez následkov uspokojiť svoje chúťky, nech sú akékoľvek.

Môže sa rozhodnúť, či zostane v základnom tábore opíjať sa a chodiť za (umelými) prostitútkami, či vyrazí do kopcov za dobrodružstvom, alebo využije šancu uvoľniť sa bezuzdným vraždením, lúpením, znásilňovaním: všetko na robotoch. A čím hlbšie do parku sa dostane, tým divokejšie zápletky mu prichystali scenáristi atrakcie.

Poškodených robotov vždy správa parku opraví a vráti do hry s vymazanou pamäťou. Po poslednom update ich softwéru sa však začnú správať čudne. Sú citovo nestabilní, v útržkoch sa im vynára minulosť, čo prežili, niektorí si začínajú uvedomovať vlastnú existenciu. Čo sa stane, ak výtvory techniky odmietnu byť hračkami svojich stvoriteľov?

Jonathan Nolan (brat slávnejšieho Christophera), jeho žena Lisa Joy a J. J Abrams (úspešné reštarty sci-fi ság Star Wars aj Star Trek) predstavujú svet, v ktorom sa mieša minulosť a budúcnosť, umelé a ľudské bytosti, svet vonku a vnútri parku.

Do toho ešte súperia rôzne oddelenia firmy, ktorá zariadenie prevádzkuje. Z niektorých dialógov nie je jasné, kto ich vlastne písal. Stalo sa to spontánne, či iba v slučke scenáristov parku?

westworld-16-1200x800

Kto je vlastne kto?

S každým dielom preto rastie chuť špekulovať, kto je kto a čo sa vlastne deje. Niekedy to pripomína paródiu na rozuzlenie inscenácie od cimrmanovcov: „Ja nie som tvoja babička, ja som tvoja dcéra!“.

Tak ako Arnold mohla byť ktorákoľvek postava, pred posledným dielom je možné vidieť v každej postave každú inú postavu. V najdivokejších interpretá­ciách sú všetky postavy robotmi alebo ľudskými bytosťami. Nie je úplne jasné, koľko rovín času sledujeme.

Diváci sa delia na sekty podľa toho, či veria, že sú dve alebo štyri. Analyzujú každú vetu, kreslia si mapy, updaty obľúbených postáv. Ako to dopadne, uvidíme v nedeľu, keď sa vysiela posledný diel, s absolútnou istotou sa dá povedať jediné. Bude to prekvapenie, či ako sa hovorí: mindfuck.

Niečo také sme zažili už v seriáli Sherlock, ktorý nechal fanúšikov v neistote, ako sa skončil príbeh jednej série, a reakcie na divoké špekulácie potom vložil do ďalšieho deja. Podobne diváci hádali dej seriálu True Detective, či Hry o tróny, kde predvídali zmŕtvychvstanie postavy Jona Snowa. Tu sa však aj šialené teórie ukázali pravdivé.

160819-westworld-s1-blast-07-1280

Seriálová videohra

Ako si všimol nejeden recenzent, princíp deja – neustále opakovanie, dobývanie vyšších levelov – pripomína videohru. Aj tvorcovia priznávajú inšpiráciu hernou kultúrou a titulmi BioShock Infinite či Red Dead Redemption. Preto možno nie tá konečná pravdivá interpretácia, ale práve potešenie fanúšikov z ich tvorby je hrou, ktorá je najväčším zážitkom.

Paula MacInnesa z denníka Guardian to provokovalo k eseji, v ktorej tvrdí, že teórie fanúšikov Westworldu sú v skutočnosti zaujímavejšie ako seriál. Fanúšikovia podľa neho budú tí, ktorí budú písať televízne seriály – autori dej zauzlia, nechajú ich špekulovať a potom si z ich nápadov vyberú tie najlepšie.

Komu by to nestačilo, je seriál aj jedinečným príbehom o remesle za jeho vznikom. Tak ako je nový Jurský Park obrazom samotného Hollywoodu, ktorý stvoril Jurský park, je aj Westworld metaforou scenáristiky. Nie návštevníci parku, ani diváci, ale scenáristi sú tí, ktorí dostali do rúk hračku, nech sa môžu do sýtosti a divoko vybúriť.

Ako to dopadne, uvidíme v nedeľu. Záverečná epizóda bude mať deväťdesiat minút a sľubuje vysvetlenia. „Netvoríme záhady bez riešenia,“ povedal režisér, producent a scenárista Jonathan Nolan pre Ew.com. „Okrem toho jediného: čo sa stane potom.“

To je veľká otázka pre ďalšiu várku špekulantov. Druhá séria príde najskôr v roku 2018. Jeden z hlavných hercov Anthony Hopkins bude mať po osemdesiatke. Otázne sú aj kulisy príbehu, nie sú príliš rozľahlé. K jednému parku možno pribudnú ďalšie.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie