Denník N

Denník Moniky Kompaníkovej: Ste spokojní so svojím platom?

Peter Lipták. Foto - peterliptak.blog.sme.sk
Peter Lipták. Foto – peterliptak.blog.sme.sk

Ak idete s dieťaťom v noci na pohotovosť, tak znesiete takmer všetko.

Ste spokojní so svojím platom? Pravdaže nie. Nepoznám nikoho, komu by plat stačil pokryť výdavky a kto by nepotreboval viac. Možno moja babka, no tá už má vo svojich 86 rokoch a so svojimi životnými skúsenosťami celkom iné priority. Ten, kto už viac nepotrebuje, tak ten zase chce. Vždy je tu možnosť kúpiť si lepšie auto, lepší mobil, väčší televízor, cestovať do vzdialenejšej destinácie, dopriať si viac zábavy a hranica medzi potrebujem a chcem je veľmi tenká.

Doktor Lipták, známy najmä svojimi netradične priamymi vyhláseniami o daroch a úplatkoch, sa vo svojom blogu a v rozhovoroch tiež sťažuje na príliš nízke príjmy a prijímanie darov obhajuje tým, že bez nich nedokáže zabezpečiť prevádzku ambulancie.

Nepovažujem ho za hovorcu všetkých lekárov, no nie je prvý, kto sa na nízke platy sťažuje. No mali by mňa – pacienta zaujímať lekárove príjmy, respektíve jeho plat? Nezaujímajú ma. Pacient je pri každej návšteve lekára povinný predložiť doklad o zaplatení zdravotných odvodov vo forme kartičky poistenca a ak ju nemá, tak lekár neprejaví ani trochu empatie, jednoducho pacienta pošle preč. Lekár sa ma nepýta, či mám na lieky, či som spokojná s výškou zdravotných odvodov, prečo by sa mal? Jeho zaujíma výlučne môj zdravotný stav. A mňa zaujíma výlučne jeho odbornosť a prístup ku mne ako k pacientovi.

Tak isto, ako ma nezaujíma plat čašníka, ktorý mi prinesie kávu, ani plat učiteľky v škole. Viem, že ich majú nízke, tak ako mám aj ja nízky plat a ako majú nízky plat všetci, no výšku platu má riešiť zamestnanec so zamestnávateľom, lekár so zdravotnou poisťovňou a nie s klientom.

Pracovníci v službách na Slovensku sa až príliš často tvária, že „slúžiť“ zákazníkovi je ponižujúce a otravné a zákazníci sa len pomaly učia takýto prístup odmietať tým, že sa viac nevrátia. Môžeme si vybrať inú kaviareň, ak sa k nám personál správa ako k otravnému hmyzu, môžeme vybrať inú školu.

No zmeniť a vybrať si odborného lekára je oveľa ťažšie a lekári to dobre vedia. Ak je v meste jediná alergiologička, ku ktorej sa treba objednať pol roka dopredu, tak ste rukojemníkom a nemáte veľa možností čokoľvek zmeniť. Ak idete s dieťaťom v noci na pohotovosť, tak znesiete takmer všetko, aj aroganciu od lekára a lekári to vedia.

Požadovať alebo očakávať od pacientov v takomto nerovnom vzťahu akýkoľvek príspevok, je nemorálne a neprofesionálne.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Komentáre

Teraz najčítanejšie