Denník N

Britský bulvár odpočúval celebrity masovo, aby mal príbehy

Bulvárna žurnalistika vo Veľkej Británii má veľmi dlhú tradíciu. Foto – TASR
Bulvárna žurnalistika vo Veľkej Británii má veľmi dlhú tradíciu. Foto – TASR

Súd potvrdil, že tri najčítanejšie britské bulvárne denníky počas siedmich rokov odpočúvali telefóny ôsmich osobností. Ak by informácie získavali legálne, prišli by o 99 káuz zo sveta celebrít.

Taktiky bulvárnych denníkov Daily Mirror, Sunday Mirror a People, ktoré vlastní vydavateľstvo Mirror Group Newspaper (MGN), pripomínajú pátranie informačných služieb a je nejasné, ako je vôbec možné, aby médiá do súkromia ľudí vstupovali v takej intenzite, ako sa to darí britskému bulváru.

Do protizákonného špehovania sa zapojili štyridsiati žurnalisti MGN a iba počas rokov 2002 až 2005 bolo zaznamenaných desaťtisíc odpočúvaní u operátora Orange, ktorými narušili súkromie slávnych ľudí.

Pod neustálym dohľadom

„Cítila som sa, akoby nás monitorovala a naháňala nejaká tajná polícia, ktorá nám podkopala životy tak intenzívne, ako sa len dalo, len aby získala každý možný detail o našom súkromí aj kariére, a potom ho použila proti nám,“ rozpráva denníku Guardian jedna z obetí hackerov, herečka Sadie Frost.

Informácie z jej hovorov novinári potrebovali najmä preto, lebo je blízkou priateľkou modelky Kate Moss a v čase odpočúvaní bola navyše partnerkou Juda Lawa.

Médiá tiež odpočúvali výkonného riaditeľa televízie BBC Alana Yentoba, seriálové hviezdy (Shane Richie, Shobna Gulati, Lucy Benjamin…), televízneho producenta Roberta Ashwortha, bývalého futbalistu Paula Gascoigna a letušku Lauren Alcorn (milenku futbalistu Ria Ferdinanda). Podľa advokáta Davida Sherborna je však osem verejných známych osôb iba prominentnou vzorkou všetkých, ktorým médiá ublížili.

V anglicku sa bulvár súdi často

Súdy v krajine, kde je bulvár súčasťou historickej novinárskej tradície, riešili aj iné kauzy zneužitia techniky ako ilegálneho prieniku do života ľudí.

Najviac zarezonoval prípad Ruperta Murdocha a News International v rokoch 2005 – 2007, keď vďaka novinárskej investigatíve vysvitlo, že nielen odpočúvali slávne osobnosti, politikov a britskú kráľovskú rodinu, ale aj podplácali policajtov.

Vlámali sa do súkromia obetí katastrof – napríklad odpočúvali telefonáty rodín mŕtvych britských vojakov, zavraždenej mladej študentky či príbuzných bombových útokov z roku 2005.

Demonštrant v roku 2012 pred súdom manipuluje bábkou premiéra Davida Camerona v maske magnáta Ruperta Murdocha. Foto: TASR
Demonštrant v roku 2012 pred súdom manipuluje bábkou premiéra Davida Camerona v maske magnáta Ruperta Murdocha. Foto – TASR

Noviny News of the World, cez ktoré sa neetické správy dostávali k čitateľom, v roku 2011 v dôsledku bojkotu inzerentov prestali vychádzať.

MGN s odpočúvaním celebrít podľa súdnych informácií skončili v roku 2006, teda približne v čase, keď sa obvinenie News of the World prevalilo a verejnosť sa o nekalých praktikách dozvedela.

Odpočúvanie ako denná rutina

Odpočúvanie osobností pritom noviny nepraktizovali v malom. Vypočutých súkromných telefonátov bolo každodenne sto, a to iba v náplni práce jedného novinára Sunday Mirror, Dana Evansa.

Ten spomína, že v prvých týždňoch nového pracovného pomeru v novinách mal za úlohu vytvoriť databázu telefónnych čísel slávnych osobností, ktoré potom pri svojom „výskume“ využíval.

Práca so súkromnými telefonátmi bola v periodikách súčasťou dennej agendy a novinári si na ňu zvykli. Najsilnejšie túto podprahovú novinársku stratégiu využívalo MGN od roku 1999 do roku 2006.

Odpočúvanie sa vtedy stalo automatickým, masovým a industriálnym, bolo súčasťou každodennej novinárskej rutiny a podľa advokáta Davida Sherborna, ktorý pred súdom obhajoval osem obetí, sa v porovnaní s nimi z Murdochovho News of the World stala „domáca výroba malých rozmerov“.

Najmä preto, že práca s nelegálnymi informáciami v MGN prerástla z kompetencií mladých redaktorov rýchlo do náplne tvorby služobne starších zamestnancov.

Používali dočasné telefóny

Novinár Dan Evans sa k dlhoročnému odpočúvaniu priznal a z jeho výpovede vyplýva, že k práci s tajnými informáciami sa priučil už v roku 2003.

V redakcii využívali telefóny, ktoré sa platili priebežne mesačne, a aby sa Evans pred možnými obvineniami kryl, podľa denníka Guardian zahadzoval telefón každý druhý mesiac do rieky Temža.

Pred súdom sa dokázalo, že odkazovú službu výkonného riaditeľa televízie BBC, Alana Yentoba, v rokoch 2002 – 2005 odpočúvali spolu 330-krát.

Vo výpovedi svedka Yentob priznal, že sa cítil, akoby naňho v neskutočne masívnom rozsahu neustále pôsobilo násilie.

Vrchol Ľadovca

„Dôkazy svedčia o tom, že nahrávanie odkazov a nelegálna držba osobných informácií, ktoré boli získané klamstvom alebo prácou súkromných detektívov, boli veľmi rozšírené a bežné pri tvorbe mnohých novinárov, a to vo všetkých troch tituloch MGN,“ povedal David Sherborne pred súdom.

Zároveň MGN obvinil zo zadržiavania dôkazov, medzi ktoré zaradil telefóny používané na odpočúvania, záznamy hovorov a poznámky obvinených novinárov.

„Je dostatočne jasné, že dokumentácia dôkazov získaných súdom odhalí iba malú časť celého zločinu, ktoré MGN spáchalo – ledva to bude vrchol ľadovca.“

MGN sa k odpočúvaniam ešte v septembri nepriznávalo, neskôr iba sčasti.

Založili kompenzačný fond pre obete, v ktorom sa nazbieralo dvanásť miliónov libier, a v novinách zverejnili ospravedlnenie. Priznali v ňom neprijateľný zásah do súkromia odpočúvaných ľudí.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Svet

Teraz najčítanejšie