Denník N

Päť vecí, v ktorých budú nové IC vlaky iné

Nové IC vlaky budú mať len päť vozňov: dva vozne druhej triedy, jeden pre prvú triedu, reštauračný vozeň a špeciálne upravený vagón pre deti, kde je obrázková výzdoba aj prebaľovací pult. Foto - ZSSK
Nové IC vlaky budú mať len päť vozňov: dva vozne druhej triedy, jeden pre prvú triedu, reštauračný vozeň a špeciálne upravený vagón pre deti, kde je obrázková výzdoba aj prebaľovací pult. Foto – ZSSK

Cez víkend sa na železnice vracia konkurenčný boj o zákazníka, štátna ZSSK sa snaží poučiť z chýb, ktoré robila v minulosti pri prevádzke vlakov InterCity.

Expresné vlaky InterCity budú mať len päť vozňov a na trať Bratislava – Košice vyrazia len dvakrát denne, ich návrat sa však stal vecou „najvyššieho politického záujmu“. Tá chvíľa nastane už v nedeľu.

Druhá vláda Smeru tieto vlaky v januári zrušila po tlaku súkromného RegioJetu a s argumentom, že ich nedokáže dostať do zisku. Témy sa vzápätí chopil predseda SNS Andrej Danko. Zrušenie IC vlakov v predvolebnej kampani vyťahoval ako jednu z mála tém, pri ktorej ukazoval, že dokáže Smer aj za niečo kritizovať.

Zrušenie IC vlakov brali ako újmu aj štátne železnice. Dlhodobo ich totiž považovali za to najlepšie, čo môžu ľuďom ponúknuť. Počas takmer rok trvajúcej pauzy mala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) čas premyslieť si, ako inak by sa dali tieto expresy prevádzkovať.

Výsledkom je päť zásadných zmien. Na koľajnice IC vlaky prvýkrát vyrazia v nedeľu.

1.  Dojazd pod päť hodín

ZSSK aj Danko vysvetľovali nutnosť návratu IC vlakov tým, že Slovensko potrebuje expresné vlakové spojenie medzi dvoma najväčšími mestami. Takúto službu momentálne ponúka len súkromný RegioJet, zatiaľ čo štát vypravuje len bežné rýchliky, obvykle plné študentov, čo cestujú zadarmo.

„Nechceme sa zmieriť s tým, že v roku 2016 môže štát ľuďom ponúknuť len štandardný rýchlik, ktorým cesta trvá takmer šesť hodín,“ hovoril v októbri podpredseda predstavenstva Patrik Horný.

Práve rýchlosť označuje štátny dopravca za najväčší bonus oživených IC vlakov. Na každom reklamnom plagáte a banneri svieti údaj 4 hodiny, 42 minút. To je čas, za ktorý si IC vlaky trúfajú prejsť celú trasu – za predpokladu, že ich napríklad pri Žiline nezdržia chronické výluky pre stavebné práce pri modernizácii trate.

„Obnovené IC vlaky budú najrýchlejšie v histórii,“ sľubuje ZSSK v každej svojej tlačovej správe.

Pôvodné vlaky InterCity jazdili za 5 hodín a dve minúty, RegioJet dnes jazdí za 5 hodín a 11 minút. Na prvý pohľad nemusí ísť o zásadnú úsporu času, manažéri ZSSK však veria, že časom dojazdu výrazne pod päť hodín prelomia psychologickú hranicu.

Ľudia budú mať v povedomí, že s nami sa dostanú do cieľovej stanice za dobu pod päť hodín, to môže byť rozhodujúce,“ myslí si Horný.

2. Trnava má prednosť pred Trenčínom

S rýchlosťou súvisí ďalšia podstatná zmena: nové IC vlaky budú mať menej zastávok než v minulosti. V grafikone okrem východzej a koncovej stanice zostala len Trnava, Žilina, Poprad a Kysak; vypadol Trenčín a Liptovský Mikuláš.

V oboch mestách tento krok brali ako krivdu a miestni politici po oznámení cestovného poriadku žiadali, aby ho ZSSK prehodnotila.

Vozne v druhej triede budú rovnaké, ako už dnes bývajú aj v rýchlikoch. Rozdiel bude len v tom, že cestujúci dostane bezplatnú minerálku a noviny. Foto - ZSSK
Vozne v druhej triede budú rovnaké, ako už dnes sú aj v rýchlikoch. Rozdiel bude len v tom, že cestujúci dostane bezplatne minerálku a noviny. Foto – ZSSK

Z pohľadu štátneho dopravcu a jeho stratégie však tieto mestá nie sú také dôležité. IC vlaky vnímajú ako expres primárne pre ľudí, ktorí cestujú z Bratislavy do Košíc a naopak. Viac zastávok na trati ohrozuje sľubovaný dojazd pod päť hodín.

Prečo v grafikone zostala Trnava? Manažéri ZSSK to vysvetľujú najmä technickými záležitosťami: pri prejazde týmto mestom musia vlaky výrazne brzdiť, železničná stanica je v zákrute.

Štátny dopravca si preto povedal, že za takýchto okolností už vlaky môžu v Trnave aj zastať. Rozdiel nebude až taký výrazný ako pri Trenčíne, cez ktorý môžu vlaky prejsť maximálnou rýchlosťou a naháňať cenné minúty.

detsky-vozen-ic
Zatiaľ čo RegioJet má v detskom vozni televízor, ZSSK si vystačí s tým, že v kupé je rozkladací stolík, na ktorom cestujúci môžu hrať Človeče, nehnevaj sa. Foto – ZSSK

Súkromný RegioJet si ponechal zastávok oveľa viac. Na rozdiel od štátnych IC vlakov obsluhuje aj Trenčín a Liptovský Mikuláš, ďalej ešte Vrútky, Štrbu a Spišskú Novú Ves.

Na jeseň ešte RegioJet sľuboval, že do cestovného poriadku vráti aj Považskú Bystricu, napokon to v tichosti odvolal.

3. Lístky nebudú lotéria

Keď RegioJet pred dvoma rokmi vstupoval na trať Bratislava – Košice, štátna ZSSK ohlásila na svoje pomery významnú novinku. Išlo o systém plávajúcich cien lístkov pre vlaky InterCity, podobný tomu, aký majú niektoré aerolínie.

Ceny lístkov sa mali odvíjať od toho, aký je o daný spoj záujem. Väčší dopyt znamenal vyššiu cenu. V priemere to prinieslo zlacnenie a cestujúci sa pri istej dávke šťastia mohol dostať až pod 13 eur za jednosmerný lístok. ZSSK sa týmto snažila reagovať na podnákladové ceny RegioJetu, ktorý vstupoval na trať s ponukou lístkov za deväť eur.

Dnešná stratégia IC vlakov vyzerá úplne inak. Lístky majú fixné ceny bez ohľadu na to, aký je po nich dopyt. Líšia sa však podľa toho, či ide o takzvanú špičku, všedný deň alebo slabý deň.

Konkrétne: počas špičky (poobedňajšie vlaky vo štvrtok, v piatok alebo v nedeľu) by mal lístok z Bratislavy do Košíc na druhú triedu stáť 21,50 eura, počas bežného dňa (napríklad vo štvrtok ráno alebo v sobotu) to má byť 19,20 eura a počas slabého dňa (napríklad v utorok alebo v stredu ráno) už len 15,90 eura.

cennik_ic_a_kalendar_ic_-_od_2016-12-11-pdf
Nový cenník IC vlakov, rozdelený podľa toho, či ide o slabý deň, normálny alebo silný.

Podobný rozvrh cien má aj súkromný RegioJet, ktorý ponúka dokonca štyri rôzne pásma. V špičke stojí 21,50, v bežných dňoch 18,70 eura a v slabých dňoch 12,10 eura a 14 eur.

Súčasné vedenie ZSSK uznáva, že takýto systém je prehľadnejší. „Je lepšie, keď cestujúci môže mať zafixované, koľko vlak stojí v ktorý deň a nie je to pre neho len lotéria,“ hovorí Horný.

4. Lukratívne časy ZSSK oželie

Ešte pred dvoma rokmi ZSSK dúfala, že súkromný RegioJet dokáže v súboji o zákazníka poraziť. Jedným zo symbolov tohto snaženia bol podvečerný spoj, ktorý z Bratislavy vyrážal na východ o 17.37.

Len o trinásť minút neskôr sa na trať púšťal žltý expres RegioJetu, išlo teda o priamy súboj, kto z koho. Pri spiatočnej ceste sa situácia opakovala. Prvý ranný spoj Regiojetu z Košíc štartoval o 5.17, štátna ZSSK ho stíhala s IC vlakom o 5.24.

V novom grafikone IC vlakov už tieto spoje chýbajú. ZSSK sa rozhodla, že svojimi časmi nebude súkromníkovi konkurovať, ale že ho skôr bude dopĺňať.

restaurak-ic
Ako jednu z výhod oproti RegioJetu môže ZSSK prezentovať reštauračný vozeň, kde si môžu dať cestujúci aj teplé jedlá. Český súkromník ponúka len studenú kuchyňu. Foto – ZSSK

RegioJet v smere z Bratislavy do Košíc v súčasnosti vypravuje tri vlaky denne: s odchodmi o 5:33, 11:33 a 17:33. Štátne železnice plánujú s IC vlakmi jazdiť v medzidobí: o 9:47 a 15:47.

Podobne synchronizovaní budú obaja dopravcovia aj v opačnom smere. RegioJet bude vyrážať z Košíc do Bratislavy o 5:16, 11:16 a 17:16, vlaky InterCity plánujú odchádzať o 7:31 (v nedeľu o 9:31) a 15:31.

5. VIP kupé nebude

Dnes už takmer zabudnutou službou štátneho dopravcu bola trieda 1 plus. Išlo o ďalšiu novinku, ktorou ZSSK pred dvoma rokmi reagovala na príchod konkurenta.

V každom vlaku InterCity bolo k dispozícií niekoľko VIP lístkov za cenu 25 eur a viac,  ktorá garantovala aj trojchodové menu a nárok na priestornejšie kupé.

ZSSK si preto nechala upraviť tri svoje vozne, aby v nich niektoré kupé mali len štyri miesta miesto obvyklých šiestich. Vyriešila to tak, že cez dve prostredné sedadlá položila béžový stolík a tým ich urobila neprístupnými.

ZSSK pri príchode RegioJetu zaviedla vo vlakoch InterCity prémiovú triedu 1 plus, kde má cestujúci v cene lístka aj trojchodové menu. Foto - ZSSK
ZSSK pri príchode RegioJetu zaviedla vo vlakoch InterCity prémiovú triedu 1 plus, kde mal cestujúci v cene lístka aj trojchodové menu. Služba sa však zrejme neosvedčila, dopravca s ňou už nepočíta. Foto – ZSSK

Nové IC vlaky túto službu ponúkať nebudú, vystačia si so štandardnou prvou a druhou triedou. V každej z nich budú otvorené vozne.

Od bežných rýchlikov sa budú odlišovať v tom, že v nich cestujúci bude mať nárok na bezplatnú minerálku a noviny a v prípade prvej triedy ešte aj teplý nápoj a parkovanie na niektorých staniciach.

ic-vlaky-1-trieda
V prvej triede IC vlakov budú otvorené vozne s bordovým čalúnením. Cestujúci bude mať v cene lístka aj teplý nápoj či bezplatné parkovanie na väčších staniciach. Foto – ZSSK

Pre mnohých cestujúcich môže byť dôležitým faktorom rozhodovania reštauračný vozeň. Ten má byť z pohľadu ZSSK konkurenčnou výhodou oproti RegioJetu. Český súkromník totiž minulý rok reštauračné vozne z linky do Košíc stiahol a momentálne ponúka na palube len studenú kuchyňu.

Teraz najčítanejšie