Denník N

Nové pravidlá parkovania: Bratislavčan zaplatí iba raz za rok, ostatní si priplatia

Parkovanie v Petržalke. Foto N - Tomáš Benedikovič
Parkovanie v Petržalke. Foto N – Tomáš Benedikovič

Bratislava má po rokoch vyjednávaní nové pravidlá parkovania v Bratislave. Rezidenti za prvé auto zaplatia len ročný poplatok, pri druhom aute dostanú na hodinové státie polovičnú zľavu. V pôvodnom návrhu mali platiť aj za státie v iných mestských častiach.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal presadil nové pravidlá parkovania v Bratislave. Prešli síce s výraznými zmenami oproti jeho pôvodnému návrhu, no ide o zásadný posun a hlavné mesto tak má nové pravidlá, o ktorých primátori hovorili posledných päť rokov.

Zásadnou zmenou oproti pôvodnému návrhu je zníženie ceny parkovného a to, že obyvatelia Bratislavy nebudú musieť platiť za parkovanie prvého auta mimo svojej mestskej časti. Novinkou je tiež to, že platiť za parkovanie bude možné až o dva roky.

Nové pravidlá sú výrazne výhodnejšie pre Bratislavčanov s jedným autom. Za každé ďalšie budú musieť v iných mestských častiach platiť za hodinové státie podobne ako ľudia žijúci mimo Bratislavy, hoci o polovicu lacnejšie.

Mimo bydliska zaparkujú rezidenti zadarmo

Obyvatelia zaplatia za elektronickú rezidenčnú kartu pri prvom aute poplatok od 20 do 100 eur ročne, cenu určí konkrétna mestská časť. Za ďalšie auto zaplatia minimálne 50 a maximálne 500 eur ročne.

V pôvodnom návrhu chcel primátor spoplatniť parkovanie mimo miesta trvalého bydliska aj pre rezidentov.

Vodiči bez trvalého pobytu v Bratislave budú v meste za parkovanie platiť 20 centov až tri eurá za hodinu. Domáci z inej mestskej časti za parkovanie s druhým autom od 10 centov až do 1,5 eura za hodinu. Aj tu bude ceny určovať mestská časť.

Zároveň však vzniknú parkovacie miesta, kde bude dovolené stáť iba dve a menej hodín.

Výnimkou bude ešte Staré Mesto, ktoré si určí vlastné pravidlá. To má už dnes mnoho parkovacích miest iba pre rezidentov Starého Mesta a parkovné vo veľkej časti centra už teraz vyberá súkromná firma BPS.

Rezident je aj živnostník s vozidlom evidovaným na živnosť, obyvateľ s firemným autom, ktorý má dohodu so zamestnávateľom o využívaní vozidla na súkromné účely a štatutár spoločnosti, ktorí používa firemné auto. Rezidenčné výhody sa týkajú aj prenajatých vozidiel.

Prvé dva roky rezidenti možno zadarmo

Mestské časti môžu využiť dvojročné prechodné obdobie, počas ktorého budú rezidenčné karty vydávať bezplatne.

Celoročnú kartu budú môcť mestské časti predávať aj nerezidentom – pôjde o abonentskú kartu s neobmedzeným parkovaním za 100 až 1000 eur ročne.

Mestské časti budú môcť určiť výšku poplatku, počet rezidenčných kariet na jeden byt, aj ktoré miesta spoplatnia. Niekde môžu návštevníci za hodinové státie platiť napríklad iba v noci alebo iba počas dňa.

Pravidlá platia od marca, zatiaľ nie je jasné, ktoré mestské časti sa do centrálneho mestského parkovania zapoja. Rezident, ktorý má trvalý pobyt vo štvrti bez spoplatneného parkovania, môže tiež požiadať o parkovaciu kartu, no na jeden byt dostane najviac jednu.

Čo sa zmenilo: nižšie poplatky

Zmenu pôvodného nariadenia iniciovali mestskí poslanci z Otvoreného klubu a Bratislavského klubu na čele s Jánom Budajom. Ten tvrdí, že podľa ich výpočtov by pri staršom návrhu priemerný občan, ktorý cestuje autom napríklad do práce, zaplatil ročne za parkovanie vyše tisíc eur.

Pri najvyšších možných poplatkoch (čo sa nemuselo stať) by podľa pôvodného primátorovho návrhu rezident s dvomi autami zaplatil ročný poplatok za parkovanie vo svojej mestskej časti 100 eur za prvé auto, za druhé 5-tisíc eur a za státie počas ôsmich hodín práce v inej mestskej časti ďalších 40 eur denne.

Primátor poslancov prosil, aby parkovaciu politiku prijali, obával sa, že s blížiacimi sa voľbami bude klesať šanca na jej schválenie. Pravidlá parkovania neprešli už za jeho predchodcu Milana Ftáčnika.

„Bratislavčanom som sľúbil, že zavedieme poriadok v parkovaní, a tento svoj sľub plním,“ povedal Nesrovnal. „Mestskí poslanci dnes podporili návrh jednotnej parkovacej politiky, ktorý zavádza poriadok vo verejných priestoroch a hlavne zvýhodňuje pri parkovaní Bratislavčanov.“

Parkovanie v Bratislave

Teraz najčítanejšie