Denník N

Kam miznú Ficovi voliči? Polovica u Danka, štvrtina u Kollára a Kotlebu. Extrémisti ťahajú mladých

Spoza Roberta Fica vykúka Andrej Danko. Foto N – Tomáš Benedikovič

Smer rekordne padá, jeho voliči si však prekvapivo rýchlo našli miesto medzi nacionalistami, populistami a extrémistami. Navyše, posilňujú sa „mladí radikáli“, až štvrtina mladých by volila Kotlebu.

Tí, ktorí sa tešia, že Smer po 15 rokoch svojej existencie stráca dych a môže sa dokonca stať, že už nebude najsilnejšou stranou, nech svoju radosť zvážia. Hlasy, ktoré dostal Robert Fico v posledných voľbách, končia aj v stranách s politikou postavenou na populizme, odstránení súčasnej formy demokracie, nacionalizme, či dokonca rasizme a xenofóbii.

Presuny voličov Smeru k stranám súčasnej umiernenej opozície sú len minimálne, vyplýva z výsledkov posledného prieskumu verejnej mienky, ktoré Denníku N poskytla agentúra Focus.

Smer podľa posledného prieskumu Focusu zaznamenal pomerne strmý pokles už tak padajúcej popularity. Na konci novembra by ho volilo len 23,3 percenta ľudí, čo je o päť percentuálnych bodov menej ako v marcových voľbách. Od decembra 2015, keď mal Smer takmer 39 percent aj vďaka protiutečeneckej politike, strana stratila viac ako 15 percentuálnych bodov.

Pád Smeru poslal SNS k 14 percentám

Kam teda voliči stredoľavej strany s ťahom na nacionalistickú agendu a populistickými vyjadreniami premiéra odišli?

K nacionalistom a populistom s politikou často premiešanou s ľavicovou agendou. Z výsledkov prieskumu vyplýva, že takmer každý druhý volič Smeru, ktorý od neho od posledných volieb odskočil, by teraz volil SNS, čo však nie je prekvapivé. Strana Andreja Danka sa tak dostáva k svojim dlhodobým maximám a voliť ju chce až takmer 14 percent ľudí.

Takmer štvrtina bývalých priaznivcov Smeru si však stihla vytvoriť vzťah k populistom, či dokonca neofašistom. Každý siedmy by dal hlas Sme rodina Borisa Kollára a každý desiaty kotlebovcom.

Mladí volia Kotlebu a tolerujú konšpiračné weby

Kotlebovcov pritom vo výraznej miere volia mladí ľudia. Podľa prieskumu, ktorý vo štvrtok zverejnil Inštitút pre verejné otázky, má medzi mladými voličmi podporu vyše 23 percent.

„Mladí liberáli a radikáli“ za niekoľko mesiacov zosilneli na úkor iných – zväčša parlamentných strán, varuje IVO.

Inštitút v štúdii Mladí ľudia v kyberpriestore tiež upozorňuje, že mladí ľudia považujú konšpiračné weby za „alternatívu pre tradičné médiá“ a že majú rovnaké právo na existenciu. Iba zhruba 55 percent opýtaných v tomto prieskume súhlasilo s tvrdením, že sú zdrojom šírenia demagógie, dezinformácií a poloprávd.

„Mladí sú k existencii konšpiračných webov príliš tolerantní. Tradičný problém demokracie – teda otázku, kde je hranica slobody prejavu – rieši mladá generácia skôr príklonom k ničím neobmedzovanej slobode,“ komentuje to IVO.

SaS či OĽaNO nie sú pre voliča Smeru alternatíva

Späť k odlivu voličov Smeru. Prešli aj inam ako k SNS, Kotlebovi a Kollárovi?

Inú stranu – OĽaNO, SaS či Sieť – by volila len desatina odpadlíkov od Smeru. Pomerne málo je pritom tých, ktorí sú nerozhodnutí, alebo sa zaradili medzi nevoličov – dohromady sú to len dvaja z desiatich niekdajších priaznivcov Ficovej strany.

„Andrej Danko im pripadá ako človek, ktorý zastáva podobné princípy ako Robert Fico, je preňho dôležitý národný princíp, časť uňho určite registruje aj sociálny rozmer a to, čo už dnes Fico nemá – jeho novosť a to, že nemá za sebou kauzy, ktoré sa so Smerom jednoducho vlečú,“ hovorí šéf Focusu Martin Slosiarik. Pre týchto ľudí podľa Slosiarika napríklad SaS nie je alternatívou.

Podľa Slosiarika je za odchodom od Smeru aj sklamanie ľudí zo „štandardných politikov“. Tí potom alternatívu hľadajú u Kollára či Mariana Kotlebu.

Analytik hovorí, že pätina súčasných voličov Kotlebu tvrdí, že predtým volila Smer, a v prípade Kollára ide až o štvrtinu. To je pomerne vysoké číslo vzhľadom na to, že podobné antisystémové strany zvyknú čerpať vo výrazne vyššej miere spomedzi nevoličov.

Slosiarik vraví, že v prípade kotlebovcov aj kollárovcov ide až o tretinu ich sympatizantov.

Číž vidí diskreditačný tlak

Podpredseda klubu Smeru Miroslav Číž vidí za poklesom popularity Smeru v prvom rade „diskreditačnú kampaň“, ktorá sa snaží jeho strane pridať nálepku korupcie. Voliči sú podľa Číža na Slovensku rozložení tak, že len zhruba do 15 percent z nich odovzdáva hlas stranám pre svoju ľavicovú orientáciu. Veľká časť podporovateľov Smeru mu zasa vraj drukuje pre jeho vzťah k Slovenskej republike. Tí by mohli však voliť každého, kto podľa nich dokáže efektívne brániť záujmy Slovenska, myslí si Číž.

Od Smeru sa podľa Číža mohla dočasne odvrátiť skupina jeho voličov, ktorá sa o politiku až tak nezaujíma, ľavica ich síce oslovuje viac, sú však citliví na náznaky korupcie. A práve tých podľa podpredsedu klubu mohol ovplyvniť prebiehajúci súčasný „absolútny diskreditačný tlak“ a poslať ich k Dankovi, Kollárovi či Kotlebovi.

Podpredsedu SNS Antona Hrnka prechod voličov Smeru k jeho strane neprekvapuje. Vraví však, že svoju politiku nenastavujú tak, aby sa zamerali na preberanie priaznivcov Roberta Fica.

Aj Boris Kollár hovorí, že sa špeciálne na voličov Smeru nezameriavajú, chce vraj všetkých voličov. To, že sa vo zvýšenej miere pridávajú k jeho strane, si Kollár vysvetľuje tak, že sa na rozdiel od SaS či OĽaNO tak ostro voči tejto strane nevyhraňujú a neurážajú tak jej voličov. „Nemôžete chcieť smeráckeho voliča a pritom ho uraziť.“

Teraz najčítanejšie