Denník N

Štát mu sprístupnil e-schránku firmy, v ktorej už roky nepôsobí

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Ak sa spárujú zle dáta, do elektronickej schránky vašej firmy sa môže dostať aj jej bývalý spoločník alebo konateľ.

Tretie posunutie termínu pre povinné elektronické schránky nepomôže iba podnikateľom, ktorí si ešte nevybavili elektronický občiansky (eID). Dá viac času aj štátu, aby si urobil poriadok v dátach.

Len ťažko sa dá totiž vysvetliť, prečo vám po prihlásení sa na stránke slovensko.sk môže systém ponúknuť aj e-schránku firmy, v ktorej už dávno nie ste.

Takúto skúsenosť má Tomáš Bella (pozn. – akcionár a člen predstavenstva Denníka N), ktorý sa po dvoch rokoch prihlásil so svojím elektronickým občianskym na stránke slovensko.sk, aby si aktivoval e-schránku aktuálnej firmy. Keď zadal bezpečnostný osobný kód, systém mu ponúkol prihlásenie do e-schránky všetkých firiem, kde je konateľom, no aj do e-schránky firmy, s ktorou už viac ako tri roky nemá nič spoločné.

Napriek tomu mu systém ponúkol, že môže cez portál slovensko.sk oficiálne vystupovať v mene tejto firmy pred štátom. Tomáš na to upozornil reálneho konateľa firmy, ktorý zistil, že sa do elektronickej schránky firmy nevie so svojím eID dostať.

Kde sa stala chyba

V praxi to funguje tak, že keď sa ako podnikateľ prihlásite cez svoj eID na stránke slovensko.sk, systém vám ponúkne minimálne dve možnosti, ako sa môžete prihlásiť do e-schránky.

Môžete sa tam prihlásiť buď ako bežný občan, alebo ak ste živnostník, tak aj pod vaším IČO, alebo sa do e-schránky môžete prihlásiť ako konateľ  firmy či firiem, v ktorých pôsobíte. Ak máte splnomocnenie na zastupovanie niektorej z firiem, aj taká možnosť by mala byť v zozname.

Problém je vtedy, keď vám system neponúkne firmu, v ktorej ste konateľom, alebo keď vám ponúkne firmu, v ktorej naopak už konateľom nie ste.

„Rizikom je, že podnikateľ môže preberať poštu firmy, s ktorou už nemá nič, a skutočný konateľ sa k nej nedostane, čo nie je, samozrejme, malý problém,“ hovorí Ľubor Illek zo Slovensko.digital.

Elektronické schránky majú slúžiť podnikateľom aj bežným občanom na elektronickú komunikáciu s úradmi celej verejnej správy. Prihlasujú sa do nich cez slovensko.sk, čo je ústredný portál verejnej správy. Spravuje ho vládna agentúra NASES. E-schránky budú pre všetky právnické osoby povinné od 1. júla 2017.

Vládna agentúra NASES vysvetľuje, že dáta dostáva vo forme dátových dávok od Štatistického úradu, ten ich čerpá z registra právnických osôb a následne ich automaticky páruje. „Chyba vznikla v tomto procese,“ povedal Martin Dorčák z agentúry NASES. Dodal, že chybu, na ktorú sme upozornili, odstránili.

Register právnických osôb je referenčný register, čo znamená, že údaje, ktoré sú v ňom uvedené, sú záväzné pre všetky úrady a inštitúcie v štáte. Keď sa vrátime k prípadu, ktorý opisujeme, údaje o konateľovi zapísané v registri sú v poriadku. Rovnako aj v obchodnom registri, čo je jeden z podstatných zdrojov pre register právnických osôb.

Čo s tým teraz

„Chyby sa stávajú. Očakával by som však, že štát pripraví návod, ako konateľ zistí, kto má právo používať e-schránku firmy, ktorú zastupuje,“ hovorí Illek.

NASES odkazuje, že takýchto chýb spôsobených spárovaním dát nie je veľa, ale sem-tam sa môže objaviť. Štatutárom odporúča, aby si na slovensko.sk po kliknutí na link Overenie zastupovania overili, či sú v systéme ich dáta korektné.

Ak nie sú, mali by vyplniť a poslať kontaktný formulár alebo zavolať do call centra vládnej agentúry (02/35 803 083 v pracovných dňoch od 8:00 do 18:00).

Koľko šlo na publicitu eID

Podpredseda vlády Peter Pellegrini (Smer) označil za hlavný dôvod, prečo sa odsunul termín pre povinné e-schránky na júl 2017, to, že zatiaľ len štvrtina štatutárov firiem má eID s bezpečnostným osobným kódom a čítačkou. Bez toho sa do e-schránky nedostanú.

O informačnej kampani, ktorá prišla na jeseň, povedal, že je to len dobrá vôľa štátu. Spropagovať eID bolo úlohou najmä ministerstva vnútra.

Platí, že na publicitu každého IT projektu plateného z eurofondov (OPIS) mohlo ministerstvo, úrad alebo obec minúť 3 % rozpočtu projektu. „Ak v tejto situácii podpredseda vlády obhajuje posunutie termínu tým, že podnikatelia stále nie sú pripravení, je to skôr priznanie zlyhania v oblasti komunikácie,“” povedal Ľubor Illek zo Slovensko.digital.

Za koľko spropagovali eID

Občianske preukazy s elektronickým čipom (eID) sú eurofondovým projektom ministerstva vnútra, stál 40,3 milióna eur. Ministerstvo mohlo teda na publicitu eID minúť okolo 1,2 milióna eur.

Tvrdí, že minulo 677-tisíc eur. Väčšinu z tejto sumy (650-tisíc eur) ministerstvo použilo na nákup čítačiek.  Reklamná kampaň v médiách stála 26,5-tisíca eur.

Začiatkom novembra štatutárom rozposlalo 250-tisíc kusov listov za 0,45 eura za kus. Dokopy to teda stálo 112,5-tisíca eur, čo ministerstvo zaplatilo z rozpočtu.

Prečo to nepomohlo

„Videl som letáčik k eID v A-5 formáte, aj informačnú brožúru. Vlani boli reklamné spoty, ale podľa všetkého to ľudí veľmi nezasiahlo. Nevidel som v tom dravosť,“ zhodnotil Illek kampaň štátu.

O eID sa hovorilo aj v negatívnych súvislostiach. Šéf IT Asociácie Slovenska (ITAS) Mário Lelovský na júnovej konferencii ITAPA opísal, ako dopadol, keď si šiel k policajtom v bratislavskom Starom Meste pýtať k elektronickej občianke bezpečnostný kód aj čítačku.„Ja som ten, kto nemá zaručený elektronický podpis, lebo ma odhovorila pracovníčka,“ povedal vtedy.

Začiatkom novembra zase v bratislavskom klientskom centre, ktoré patrí pod ministerstvo vnútra, došli čítačky.

Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) bol s ďalším predĺžením termínu pre povinné e-schránky spokojný. „Nerobil by som z toho nič dramatické ani na jednej, ani na druhej strane. Z môjho pohľadu to umožní lepšie aj nábeh elektronickej komunikácie,“ povedal.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Verejné IT zákazky

Ekonomika

Teraz najčítanejšie