Denník N

Konkurz na riaditeľa Národnej diaľničnej dopadol, ako sa čakalo – zvíťazil človek z Transpetrolu

Minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR
Minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR

Ján Ďurišin bude tento rok už štvrtým šéfom Národnej diaľničnej.

Kľúčovej štátnej firme bude šéfovať Ján Ďurišin. Manažér so skúsenosťami z biznisu s ropou zvíťazil vo výberovom konaní na post šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Bude mať tak pod palcom investície do diaľnic ročne v takej výške, ako ročne investuje Jaguar Land Rover do stavby nového závodu pri Nitre.

„Pán Ďurišin je víťazom transparentného výberového konania na predsedu predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti, ktoré bolo zverejnené v celoslovenskej tlači,“ povedal minister dopravy Árpád Érsek.

Minister od Ďurišina očakáva zdynamizovanie výstavby a prípravy diaľnic a rýchlostných ciest a že „jeho rozhodnutia budú predovšetkým efektívne v prospech úspešnej výstavby“.

Ďurišinovo víťazstvo nie je úplným prekvapením. Toto meno sa ako víťazné spomínalo ešte predtým, ako vôbec ministerstvo dopravy vypísalo konkurz.

Ministerstvo dopravy píše, že Ďurišin vyštudoval Ekonomickú univerzitu v Bratislave, fakultu ekonomiky a riadenia výrobných odvetví, a naposledy riadil spoločnosť, ktorá sa zaoberá skladovaním ropy a ropných výrobkov.

Obchodný register jeho meno spomína v orgánoch firmy Spoločnosť pre skladovanie a aj ako bývalého člena predstavenstva štátneho Transpetrolu.

Iba dvaja chceli manažovať diaľnice

Celkovo sa štátu do konkurzu prihlásili iba dvaja uchádzači.

„V čase, keď Slováci podľa rôznych prieskumov neveria v transparentnosť vo verejnej a štátnej správe, nie je daný výsledok prekvapujúci. (…) Manažéri často neveria, že sa im podarí uspieť vo verejnom konkurze bez známostí a konexií,“ okomentoval výberové konanie Branislav Jančuška z personálnej agentúry McRoy Jobliner.

Podmienky, ktoré štát kládol na kandidátov, boli podľa Jančušku splniteľné.

„Obrat nad 10 miliónov eur majú alebo mali na Slovensku tisíce firiem. Rovnako tisíce firiem majú alebo mali viac ako 100 zamestnancov. Kvalifikačné kritériá – vrátane morálnej bezúhonnosti, orientovania sa v Obchodnom zákonníku, vo verejnom obstarávaní – by teda teoreticky mali spĺňať stovky ľudí. Z tohto pohľadu záujem dostatočný nie je,“ vyjadril sa Jančuška ku konkurzu, ktorý ministerstvo dopravy oznámilo v Hospodárskych novinách, a kandidátom dalo na prihlásenie desať dní.

„Z pohľadu na reakcie na pracovné ponuky v top manažmente, ktoré zamestnávatelia inzerujú na portáli Profesia.sk, vyplýva, že na tieto funkcie reagujú uchádzači nadpriemerne. Ak by sme to porovnali s priemernými číslami, kde na jednu ponuku reaguje zhruba 13 uchádzačov, reakcie ponúk vo vrcholovom manažmente sa nachádzajú na úrovni 18 uchádzačov na ponuku,“ povedala Ivana Molnárová, výkonná riaditeľka spoločnosti Profesia.

Pomohol by verejný výber?

Šéf Transparency International Gabriel Šípoš si myslí, že ak chcel štát prilákať čo najviac kvalitných kandidátov, mohol vydať inzerát aj v zahraničnej tlači, ako je The Economist či Financial Times, a mohol nechať aj dlhší časový priestor než 10 dní na prihlásenie sa do konkurzu.

Podľa Šípoša by pomohol aj verejný výber – napríklad že by tí dvaja kandidáti ukázali svoje predstavy o riadení NDS verejne pred poslancami a médiami. Šípoš uznáva, že ani takýto postup nemusí byť perfektný, ale „znížilo by to šancu straníckym a nekompetentným ľuďom“.

Ďurišin nahradí na poste riaditeľa Juraja Valenta, ktorý bol do funkcie menovaný ako dočasný šéf po tom, ako ministerstvo dopravy prevzal vládny Most-Híd. Predtým sedel na stoličke šéfa NDS Róbert Auxt ako nominant Siete. Ten zasa nahradil v úrade Milana Gajdoša, ktorý firme šéfoval z poverenia druhej vlády Roberta Fica.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie