piatok

Fico a Bugár chcú zákon, aby mohli stavať bez ohľadu na dlh, SaS a OĽaNO odkazujú, že ani náhodou

Premiér hovorí, že na diaľnice a železnice potrebujú 5 až 7 miliárd eur. Preto pýta investičnú výnimku z ústavného zákona o dlhovej brzde.

Tento rok sa vládna koalícia pokúsi opozíciu presvedčiť, aby jej dala možnosť míňať oveľa viac, ako povoľuje v súčasnosti platný zákon o dlhovej brzde. Budú pýtať takzvanú investičnú výnimku. Zatiaľ to vyzerá tak, že bez hlasov od Sme rodina alebo kotlebovcov to nedokážu.

Premiér Robert Fico (Smer) hovorí, že na dokončenie infraštruktúry potrebujú od 5 do 7 miliárd eur (6 až 9 percent HDP), aj keď nie naraz. Fico hovorí o výstavbe diaľnic a rekonštrukcii železníc. Eurofondy na to nestačia, navyše je dosť možné, že ďalšie eurofondové obdobie ani nebude.

No ak by sa vláda tak výrazne zadlžila, aj keď postupne, nevyhla by sa tvrdým sankciám. Dlhová brzda je, zjednodušene, akási páka na vládu, ktorá ju núti krotiť sa v míňaní a zadlžovaní krajiny, v opačnom prípade ju čaká trest. V krajnom prípade aj hlasovanie o dôvere vláde. Investičná výnimka by zabezpečila, že by sa vláda tvrdšiemu trestu vyhla.

Fico však vie, že ak chce dlhovú brzdu zmeniť, musí sa dohodnúť s opozíciou. Dlhová brzda je ústavný zákon, na jej zmenu treba minimálne 90 hlasov. Koalícia môže rátať s 80 hlasmi, na zmenu dlhovej brzdy jej chýba minimálne 10 hlasov.

„Ja nebudem kupčiť s opozíciou,“ povedal vzápätí Fico, keď s Andrejom Dankom (SNS) a Bélom Bugárom hovorili o cieľoch koalície na rok 2017. Buď opozícia podľa Fica akceptuje, že do budúcnosti tu bude „relevantný nástroj na získavanie zdrojov na infraštruktúrne projekty“ aj z iných zdrojov ako z eurofondov, alebo to akceptovať nebude. „Ak to nechcú, tak to jednoducho nebude,“ dodal Fico.

Je zrejmé, že zmena dlhovej brzdy nie je už len agendou Smeru, ale aj Mosta-Híd. „Je veľmi správne hovoriť o otvorení ústavného zákona,“ povedal predseda Mosta-Híd Béla Bugár, ktorého stranícky kolega Árpád Érsek je ministrom dopravy.

Kažimír avizoval, že začne s SaS

Na podobe ústavného zákona o dlhovej brzde sa v roku 2011 dohodla Radičovej vláda so Smerom. Minister financií Peter Kažimír (Smer) to zvykne rád pripomínať. „Som jeho spoluautor a hrdo sa hlásim k tomu, že moje meno je napísané spolu s Vladom Tvaroškom. Bez Smeru by jednoducho ten zákon nikdy nebol prijatý,“ povedal nedávno Kažimír pre Trend.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |